Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana

Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat tehtävät rakentavat oppilaan matemaattista ajattelua. Tutkimukseni teoreettisessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuoristo, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84587
_version_ 1826225696205176832
author Vuoristo, Milja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuoristo, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuoristo, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuoristo, Milja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat tehtävät rakentavat oppilaan matemaattista ajattelua. Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu alkuopetuksen matematiikan opetusta. Pedagogisena lähestymistapana on tarkasteltu matematiikan kielentämistä: Kielentäminen toteuttaa monipuolisesti niin alkuopetuksen kuin yleisesti peruskoulun matematiikan opetussuunnitelman oppisisältöjä ja tavoitteita. Koulumatematiikan ympärillä pyörivän keskustelun ja opetussuunnitelman tavoitteiden törmäyskurssi sai minut kiinnostumaan aiheesta. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1. Millaisia lähestymistapoja alkuopetuksen matematiikan oppikirjoissa käytetään? 2. Millaisia kielentämisen tapoja oppikirjojen tehtävissä on erotettavissa? 3. Miten tehtävien rakenne tukee matemaattisen ajattelun rakentumista? Oppikirjatutkimukseni tarkasteli neljää oppikirjaa sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen keinoin. Analyysin ja tulosten kuvailu on avattu taulukoin ja tehtäväkuvin oppikirjoista. Tuloksista selviää, että oppikirjat painottavat määritelmälähtöisiä tehtäviä, ohjaavat oppilasta suppeaan matematiikan ilmaisuun ja jättävät vain vähän tilaa oppilaan omalle matemaattisen ajattelun rakentumiselle.
first_indexed 2022-12-27T21:01:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuoristo, Milja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-27T06:31:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-27T06:31:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84587", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisista teht\u00e4v\u00e4tyypeist\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka n\u00e4m\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat teht\u00e4v\u00e4t rakentavat oppilaan matemaattista ajattelua. Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 on tarkasteltu alkuopetuksen matematiikan opetusta. Pedagogisena l\u00e4hestymistapana on tarkasteltu matematiikan kielent\u00e4mist\u00e4: Kielent\u00e4minen toteuttaa monipuolisesti niin alkuopetuksen kuin yleisesti peruskoulun matematiikan opetussuunnitelman oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja tavoitteita. Koulumatematiikan ymp\u00e4rill\u00e4 py\u00f6riv\u00e4n keskustelun ja opetussuunnitelman tavoitteiden t\u00f6rm\u00e4yskurssi sai minut kiinnostumaan aiheesta. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:\r\n1. Millaisia l\u00e4hestymistapoja alkuopetuksen matematiikan oppikirjoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n?\r\n2. Millaisia kielent\u00e4misen tapoja oppikirjojen teht\u00e4viss\u00e4 on erotettavissa? \r\n3. Miten teht\u00e4vien rakenne tukee matemaattisen ajattelun rakentumista?\r\nOppikirjatutkimukseni tarkasteli nelj\u00e4\u00e4 oppikirjaa sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen ett\u00e4 laadullisen tutkimuksen keinoin. Analyysin ja tulosten kuvailu on avattu taulukoin ja teht\u00e4v\u00e4kuvin oppikirjoista. Tuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppikirjat painottavat m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4l\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4, ohjaavat oppilasta suppeaan matematiikan ilmaisuun ja j\u00e4tt\u00e4v\u00e4t vain v\u00e4h\u00e4n tilaa oppilaan omalle matemaattisen ajattelun rakentumiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-27T06:31:13Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-27T06:31:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan kielent\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ensimm\u00e4isen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielent\u00e4miseen matemaattisen ajattelun rakentajana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212275822", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84587
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/682c7f0f-b348-449a-8c85-2794fe4943de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212275822.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuoristo, Milja Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana matematiikan kielentäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka alkuopetus oppikirjat matemaattinen ajattelu
title Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
title_full Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
title_fullStr Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
title_full_unstemmed Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
title_short Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
title_sort ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
title_txtP Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
topic matematiikan kielentäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka alkuopetus oppikirjat matemaattinen ajattelu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus matemaattinen ajattelu matematiikan kielentäminen matematiikka oppikirjat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84587 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212275822
work_keys_str_mv AT vuoristomilja ensimmäisenluokanmatematiikanoppikirjojentarjoamiakeinojakielentämiseenmatemaattis