Summary: | Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat tehtävät rakentavat oppilaan matemaattista ajattelua. Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu alkuopetuksen matematiikan opetusta. Pedagogisena lähestymistapana on tarkasteltu matematiikan kielentämistä: Kielentäminen toteuttaa monipuolisesti niin alkuopetuksen kuin yleisesti peruskoulun matematiikan opetussuunnitelman oppisisältöjä ja tavoitteita. Koulumatematiikan ympärillä pyörivän keskustelun ja opetussuunnitelman tavoitteiden törmäyskurssi sai minut kiinnostumaan aiheesta. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
1. Millaisia lähestymistapoja alkuopetuksen matematiikan oppikirjoissa käytetään?
2. Millaisia kielentämisen tapoja oppikirjojen tehtävissä on erotettavissa?
3. Miten tehtävien rakenne tukee matemaattisen ajattelun rakentumista?
Oppikirjatutkimukseni tarkasteli neljää oppikirjaa sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen keinoin. Analyysin ja tulosten kuvailu on avattu taulukoin ja tehtäväkuvin oppikirjoista. Tuloksista selviää, että oppikirjat painottavat määritelmälähtöisiä tehtäviä, ohjaavat oppilasta suppeaan matematiikan ilmaisuun ja jättävät vain vähän tilaa oppilaan omalle matemaattisen ajattelun rakentumiselle.
|