Demokratia pelissä opetuslautapelikokeilu lukiossa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia demokratiakasvatuslautapelin opetuskokeilua lukiossa. Tavoitteenani oli saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista lautapelin pelaamisesta ja siinä harjoiteltavista demokratiataidoista. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten lautapelin opetustavoitteet to...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oikari, Niilo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84557
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia demokratiakasvatuslautapelin opetuskokeilua lukiossa. Tavoitteenani oli saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista lautapelin pelaamisesta ja siinä harjoiteltavista demokratiataidoista. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten lautapelin opetustavoitteet toteutuivat opetuskokeilun aikana. Tutkimus on menetelmältään laadullinen ja sen aineisto kerättiin havainnoimalla peliä pelaavia lukio-opiskelijoita ja haastattelemalla heitä pelin jälkeen lomakehaastattelulla. Analysoin aineiston hyödyntäen laadullista sisällönanalyysia. Muodostin aineistosta opiskelijoiden kokemuksia kuvaavia teemoja ja peilasin niitä pelin demokratiakasvatuksellisiin lähtökohtiin. Toisen tutkimuskysymyksen osalta analysoin aineiston käyttäen analyysityökaluna pelin opetustavoitteita. Tutkimuksen perusteella opiskelijat kokivat harjoitelleensa useita demokratiataitoja peliä pelatessaan. Niistä tärkeimmiksi nousivat vuorovaikutustaidot sekä kriittinen ymmärrys maailmasta. Lautapelin opetustavoitteet toteutuivat vaihtelevissa määrin. Parhaiten toteutui tavoite keskustelutaitojen harjoittelusta ja vähiten tavoite aktiivisen kansalaisuuden harjoittelusta. Tutkimuksen pohjalta opettajien on helpompi hyödyntää Päättäjätdemokratiapeliä opetuksessaan. Lisäksi tutkimus tarjoaa näkökulman tarkastella opetusmateriaaleja ja niiden kehittämistä demokratiakasvatuksen näkökulmasta.