Demokratia pelissä opetuslautapelikokeilu lukiossa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia demokratiakasvatuslautapelin opetuskokeilua lukiossa. Tavoitteenani oli saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista lautapelin pelaamisesta ja siinä harjoiteltavista demokratiataidoista. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten lautapelin opetustavoitteet to...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Master's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84557 |
Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia demokratiakasvatuslautapelin
opetuskokeilua lukiossa. Tavoitteenani oli saada tietoa opiskelijoiden
kokemuksista lautapelin pelaamisesta ja siinä harjoiteltavista
demokratiataidoista. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten lautapelin
opetustavoitteet toteutuivat opetuskokeilun aikana.
Tutkimus on menetelmältään laadullinen ja sen aineisto kerättiin
havainnoimalla peliä pelaavia lukio-opiskelijoita ja haastattelemalla heitä pelin
jälkeen lomakehaastattelulla. Analysoin aineiston hyödyntäen laadullista
sisällönanalyysia. Muodostin aineistosta opiskelijoiden kokemuksia kuvaavia
teemoja ja peilasin niitä pelin demokratiakasvatuksellisiin lähtökohtiin. Toisen
tutkimuskysymyksen osalta analysoin aineiston käyttäen analyysityökaluna
pelin opetustavoitteita.
Tutkimuksen perusteella opiskelijat kokivat harjoitelleensa useita
demokratiataitoja peliä pelatessaan. Niistä tärkeimmiksi nousivat
vuorovaikutustaidot sekä kriittinen ymmärrys maailmasta. Lautapelin
opetustavoitteet toteutuivat vaihtelevissa määrin. Parhaiten toteutui tavoite
keskustelutaitojen harjoittelusta ja vähiten tavoite aktiivisen kansalaisuuden
harjoittelusta.
Tutkimuksen pohjalta opettajien on helpompi hyödyntää Päättäjätdemokratiapeliä
opetuksessaan. Lisäksi tutkimus tarjoaa näkökulman tarkastella
opetusmateriaaleja ja niiden kehittämistä demokratiakasvatuksen
näkökulmasta.
|
---|