Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä

Viime vuosikymmenien aikana videopeliala sekä sitä käsittelevä tutkimus on ollut kiihtyvässä kasvussa. Perinteisten hyödykkeiden lisäksi nykyisin myytävät virtuaalihyödykkeet ovat merkittävässä asemassa kuluttajille tarjottavina tuotteina. Aiempi tutkimuskirjallisuus keskittyy analysoimaan käyttäjie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolehmainen, Verneri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84544
_version_ 1828193203537313792
author Kolehmainen, Verneri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kolehmainen, Verneri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kolehmainen, Verneri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kolehmainen, Verneri
datasource_str_mv jyx
description Viime vuosikymmenien aikana videopeliala sekä sitä käsittelevä tutkimus on ollut kiihtyvässä kasvussa. Perinteisten hyödykkeiden lisäksi nykyisin myytävät virtuaalihyödykkeet ovat merkittävässä asemassa kuluttajille tarjottavina tuotteina. Aiempi tutkimuskirjallisuus keskittyy analysoimaan käyttäjien kokemuksia virtuaalihyödykkeiden kauppaan liittyen. Tarkastelemalla virtuaalihyödykkeiden ominaisuuksia sekä kauppapaikkojen toimintoja kuvataan uudenlaiseen kaupankäyntiin vaikuttavia tekijöitä. Tässä tutkielmassa selvitettiin, millaiset virtuaalihyödykkeen ominaisuudet vaikuttavat tuotteen myyntiin sekä miten virtuaalihyödykkeiden kauppapaikat tukevat asiakastyytyväisyyttä ja ostomotivaatiota. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta hyödyntäen kansainvälisissä lehdissä julkaistuja tutkimusartikkeleja. Tutkimuksessa havaittiin, että käyttäjien tunteet ovat vahvasti sidoksissa ostopäätöksen tekemiseen. Virtuaalihyödykkeiden myynnissä on keskityttävä tarkastelemaan hyödykkeiden emotionaalista arvoa sekä mittaamaan käyttäjätyytyväisyyttä. Työkaluja näiden edistämiseksi ovat alustan tarjoamat sosiaaliset toiminnot.
first_indexed 2022-12-22T21:01:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pekkala, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kolehmainen, Verneri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-22T05:44:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-22T05:44:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84544", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime vuosikymmenien aikana videopeliala sek\u00e4 sit\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4 tutkimus on ollut kiihtyv\u00e4ss\u00e4 kasvussa. Perinteisten hy\u00f6dykkeiden lis\u00e4ksi nykyisin myyt\u00e4v\u00e4t virtuaalihy\u00f6dykkeet ovat merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 asemassa kuluttajille tarjottavina tuotteina. Aiempi tutkimuskirjallisuus keskittyy analysoimaan k\u00e4ytt\u00e4jien kokemuksia virtuaalihy\u00f6dykkeiden kauppaan liittyen. Tarkastelemalla virtuaalihy\u00f6dykkeiden ominaisuuksia sek\u00e4 kauppapaikkojen toimintoja kuvataan uudenlaiseen kaupank\u00e4yntiin vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin, millaiset virtuaalihy\u00f6dykkeen ominaisuudet vaikuttavat tuotteen myyntiin sek\u00e4 miten virtuaalihy\u00f6dykkeiden kauppapaikat tukevat asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja ostomotivaatiota. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kirjallisuuskatsausta hy\u00f6dynt\u00e4en kansainv\u00e4lisiss\u00e4 lehdiss\u00e4 julkaistuja tutkimusartikkeleja. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4jien tunteet ovat vahvasti sidoksissa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen tekemiseen.\nVirtuaalihy\u00f6dykkeiden myynniss\u00e4 on keskitytt\u00e4v\u00e4 tarkastelemaan hy\u00f6dykkeiden emotionaalista arvoa sek\u00e4 mittaamaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyytt\u00e4. Ty\u00f6kaluja n\u00e4iden edist\u00e4miseksi ovat alustan tarjoamat sosiaaliset toiminnot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-12-22T05:44:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-22T05:44:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalihy\u00f6dyke", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaaliset ymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virtuaalihy\u00f6dykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212225789", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84544
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:04Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b5df55b-7cf3-4321-a2a3-2c53618c4709\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212225789.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kolehmainen, Verneri Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä virtuaalihyödyke virtuaaliset ympäristöt Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 videopelit myynti verkkokauppa
title Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä
title_full Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä
title_fullStr Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä
title_full_unstemmed Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä
title_short Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä
title_sort virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä
title_txtP Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä
topic virtuaalihyödyke virtuaaliset ympäristöt Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 videopelit myynti verkkokauppa
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede myynti verkkokauppa videopelit virtuaalihyödyke virtuaaliset ympäristöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84544 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212225789
work_keys_str_mv AT kolehmainenverneri virtuaalihyödykkeidenominaisuudetjamyyntivideopeleissä