Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä matematiikan oppijaminäkuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin yhteydessä mahdollisesti ilmeneviä sukupuolten välisiä eroja. Tutkimuksessa tutkittiin myös, miten lapset, joilla on h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kettunen, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84447
_version_ 1828193056070828032
author Kettunen, Niina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kettunen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kettunen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kettunen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä matematiikan oppijaminäkuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin yhteydessä mahdollisesti ilmeneviä sukupuolten välisiä eroja. Tutkimuksessa tutkittiin myös, miten lapset, joilla on haasteita psykososiaalisessa hyvinvoinnissa, kuvaavat matematiikan oppijaminäkuvaansa. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Class-room (TESSI) –tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 564 toisen luokan oppilaasta, joista tyttöjä oli 295 ja poikia 269. Opettajat arvioivat oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia strukturoidun kyselyn avulla. Oppijaminäkuvaa koskeva aineisto kerättiin oppilailta koulussa toteutetuissa yksilötestitilanteissa. Vanhemmat haastattelivat lapsiaan kotona koskien heidän näkemyksiään itsestään oppijana ja kirjasivat lasten vastaukset ylös. Määrällinen aineisto analysoitiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla Bootstrap-estimointia käyttäen. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että psykososiaalisen hyvinvoinnin osa-alueista sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvat käyttäytymisen haasteet olivat yhteydessä matematiikan oppijaminäkuvaan sekä koko otoksen tasolla että sukupuolittain tarkasteltuna. Pojilla prososiaalisuus oli negatiivisesti yhteydessä matematiikan oppijaminäkuvaan. Pojilla oli parempi matematiikan oppijaminäkuva kuin tytöillä. Matematiikan oppijaminäkuvaan heijastuivat lasten mukaan eniten onnistumisen kokemukset. Tutkimus antoi uutta tietoa psykososiaalisen hyvinvoinnin, etenkin prososiaalisen käytöksen, yhteydestä matematiikan oppijaminäkuvaan.
first_indexed 2022-12-19T21:00:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kettunen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-19T06:26:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-19T06:26:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84447", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteytt\u00e4 matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin yhteydess\u00e4 mahdollisesti ilmenevi\u00e4 sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Tutkimuksessa tutkittiin my\u00f6s, miten lapset, joilla on haasteita psykososiaalisessa hyvinvoinnissa, kuvaavat matematiikan oppijamin\u00e4kuvaansa. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Class-room (TESSI) \u2013tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 564 toisen luokan oppilaasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 295 ja poikia 269. Opettajat arvioivat oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia strukturoidun kyselyn avulla. Oppijamin\u00e4kuvaa koskeva aineisto ker\u00e4ttiin oppilailta koulussa toteutetuissa yksil\u00f6testitilanteissa. Vanhemmat haastattelivat lapsiaan kotona koskien heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n itsest\u00e4\u00e4n oppijana ja kirjasivat lasten vastaukset yl\u00f6s. M\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineisto analysoitiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla Bootstrap-estimointia k\u00e4ytt\u00e4en. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 psykososiaalisen hyvinvoinnin osa-alueista sis\u00e4\u00e4np\u00e4in ja ulosp\u00e4in suuntautuvat k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteet olivat yhteydess\u00e4 matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan sek\u00e4 koko otoksen tasolla ett\u00e4 sukupuolittain tarkasteltuna. Pojilla prososiaalisuus oli negatiivisesti yhteydess\u00e4 matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan. Pojilla oli parempi matematiikan oppijamin\u00e4kuva kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan heijastuivat lasten mukaan eniten onnistumisen kokemukset. Tutkimus antoi uutta tietoa psykososiaalisen hyvinvoinnin, etenkin prososiaalisen k\u00e4yt\u00f6ksen, yhteydest\u00e4 matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-12-19T06:26:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-19T06:26:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monimenetelm\u00e4tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "2. luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan 2. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212195702", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84447
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:18Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5404bdec-1bc0-4e5c-8fb7-58823bbd165b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212195702.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kettunen, Niina Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla psykososiaalinen hyvinvointi oppijaminäkuva monimenetelmätutkimus 2. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka minäkuva sukupuoli lapset (ikäryhmät) oppilaat
title Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
title_full Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
title_fullStr Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
title_full_unstemmed Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
title_short Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
title_sort psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2 luokalla
title_txtP Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
topic psykososiaalinen hyvinvointi oppijaminäkuva monimenetelmätutkimus 2. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka minäkuva sukupuoli lapset (ikäryhmät) oppilaat
topic_facet 103 2. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education lapset (ikäryhmät) matematiikka minäkuva monimenetelmätutkimus oppijaminäkuva oppilaat psykososiaalinen hyvinvointi sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84447 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212195702
work_keys_str_mv AT kettunenniina psykososiaalisenhyvinvoinninyhteysmatematiikanoppijaminäkuvaan2luokalla