Yläkoulun liikunnanopettajien käsitykset minäpystyvyydestään käyttäytymisen haasteiden kohtaamisessa

Käyttäytymisen haasteet ovat yleisimpiä opettajan kohtaamia opetuksen haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun liikunnanopettajilla on omasta minäpystyvyydestä kohdata käyttäytymisen haasteita. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisin keinoin lii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Jussila, Elias, Ulmanen, Saku
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84441
Kuvaus
Yhteenveto:Käyttäytymisen haasteet ovat yleisimpiä opettajan kohtaamia opetuksen haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun liikunnanopettajilla on omasta minäpystyvyydestä kohdata käyttäytymisen haasteita. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisin keinoin liikunnanopettajat vastaavat käyttäytymisen haasteisiin. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna keväällä 2022 ja siihen osallistui kuusi yläkoulun liikunnanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat liikunnanopettajien kuvaavan viisi eri minäpystyvyyden tunnetta vahvistavaa tekijää: omat taidot, tiedot, kokemus, itsetuntemus ja vertaistuen saaminen. Käyttäytymisen haasteisiin vastattiin pääasiassa ennakoimalla tilanteita, huomioimalla oppilaita tai antamalla korjaavaa palautetta. Lisäksi opettajat kertoivat käyttävänsä omaa persoonaansa työvälineenä, toimivansa joustavasti tai hyödyntävänsä vahvuusperustaisen opetuksen periaatteita tai konsultatiivista tukea. Tutkimuksen tulosten perusteella opettajien taidoilla on merkittävä rooli siinä, miten he luottavat omiin kykyihinsä. Liikunnanopettajien koulutuksessa olisikin tärkeää antaa opiskelijoille kokemuksia käyttäytymisen haasteisiin vastaamisesta, jotta työelämään siirryttäessä heillä olisi luottamusta omiin kykyihinsä luokanhallinnassa ja keinoja vastata haastavaan käyttäytymiseen.