Tiedon liiketoiminta-arvon tunnistaminen finanssialalla

Tiedon määrä on lisääntynyt teknologisen kehityksen myötä. Tiedon hyödyntämistä varten on kehitetty järjestelmiä, toimintatapoja erilaisia työtehtäviä yrityksissä. Tiedon hyödyntämisen kehikoiksi ovat nousseet tiedon hallinnointi (käytetään usein myös englanninkielistä termiä data governance) ja tie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Olavuo, Sami
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84435
Kuvaus
Yhteenveto:Tiedon määrä on lisääntynyt teknologisen kehityksen myötä. Tiedon hyödyntämistä varten on kehitetty järjestelmiä, toimintatapoja erilaisia työtehtäviä yrityksissä. Tiedon hyödyntämisen kehikoiksi ovat nousseet tiedon hallinnointi (käytetään usein myös englanninkielistä termiä data governance) ja tiedonhal-linta. Tässä tutkielmassa tiedon hallinnointi on nostettu hallinnolliseksi yläkä-sitteeksi, jonka alla tapahtuvat tiedonhallinnan enemmän operatiiviset toiminnot. Tutkimuksessa käsitellään ensin tiedon hallinnoinnin määritelmät ja osa-alueet. Mukaan on otettu alueita tiedon perusteista tiedon elinkaareen. Seuraavassa kappaleessa määritellään tiedonhallinta ja tiedon liiketoiminta-arvo kirjallisuuden pohjalta. Seuraavaksi tutkimuksessa esitellään toteutettu empiirinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, kuinka kohdeyrityksessä on toteutettu tiedon hallinnoinnin ja tiedonhallinnan toimintatapoja, sekä kuinka yrityksessä hyödynnetään tiedon liiketoiminta-arvoa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Osallistujiksi valikoitui kohdeyrityksen työntekijöitä, joil-la on tiedonhallinnasta omattua taustaa. Tutkimuksen tuloksina havaittiin, että yritys toteuttaa tiedon hallinnoinnin ja tiedonhallinnan toimintatapoja, ja pyrkii niitä jatkuvasti kehittämään. Tutkimuksessa havaittiin myös, että tiedosta koetaan saavan liiketoiminta-arvoa, mikäli tieto on laadukasta ja hallittavaa. The amount of information has increased with technological development. Systems, methods of operation and various work tasks in companies have been developed for the utilization of information. Information management (the English term data governance is also often used) and information management have become the frameworks for information utilization. In this thesis, information management has been raised as an administrative concept, under which the more operational activities of information management take place. The study first discusses the definitions and sub-areas of information management. Areas from the basics of knowledge to the life cycle of knowledge have been included. The following paragraph defines information management and the business value of information based on the literature. Next, the research presents an empirical study carried out, the purpose of which was to find out how information management and information management procedures have been implemented in the target company, as well as how the business value of in-formation is utilized in the company. The research was carried out as thematic interviews. Employees of the target company who have a background in information management were selected as participants. As a result of the research, it was found that the company implements information management and information management procedures, and strives to continuously develop them. The study also found that information is perceived to have business value if the information is of high quality and manageable.