Shetland fiddle ornamentation erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa

Olen perehtynyt tutkielmassani shetlantilaisen perinneviulumusiikin ornamentiikkaan kahden toisiinsa nähden mestari-kisälli -suhteessa olleen mestaripelimannin, Tom Andersonin ja Aly Bainin, soitosta tehtyjä tallenteita transkriboimalla ja analysoimalla niitä sekä kuulonvaraisesti että oman soittoni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heinonen, Suvi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84434
_version_ 1826225788589965312
author Heinonen, Suvi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heinonen, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heinonen, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heinonen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Olen perehtynyt tutkielmassani shetlantilaisen perinneviulumusiikin ornamentiikkaan kahden toisiinsa nähden mestari-kisälli -suhteessa olleen mestaripelimannin, Tom Andersonin ja Aly Bainin, soitosta tehtyjä tallenteita transkriboimalla ja analysoimalla niitä sekä kuulonvaraisesti että oman soittoni kautta. Olen myös käynyt läpi kuulonvaraisen musiikkikulttuurin tutkimuksen keskeisiä piirteitä aiheista tehtyjen tutkimusten valossa. Näistä olen kertonut tutkielmani Tutkimusasetelma - ja Muuntelu kansanmusiikissa – kolme tutkimusta muuntelusta luvuissa. Luvuissa Shetlantilaisen perinneviulumusiikin historiaa ja Perinneviulumusiikin sosiaalisista funktioista olen kertonut aiheesta löytyvien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta shetlantilaisen musiikkikulttuurin skandinaavisista juurista ja kalastuselinkeinon merkitystä saarten musiikkielämän kehitykselle, sekä sosiaalisista funktioista ennen ja nyt. Olen toiminut tutkimuksessani tutkivana muusikkona ja musisoivana tutkijana tutustumalla muusikoiden analyysikappaleiden tyylipiirteisiin omaa soittoa apuna käyttäen. Analyysiosiossa käyn läpi tiedonkeruuprosessia ja analyysimenetelmät. Tämä osio sisältää tutkielmani analyysimateriaalin esittelyn sekä analyysin tulkintoineen. Muusikoiden tyyleissä oli havaittavissa sekä yhteneväisyyksiä että eroja. Molemmat ovat suvereeneja oman tyylinsä taitajia. Andersonin tulkinnoissa on kuultavissa tanssimuusikkous ja perinteiset elementit ovat soitossa vahvasti läsnä. Bainin tyyli on hyvin solistinen ja siinä on löydettävissä elementtejä esimerkiksi jazz- ja klassisesta musiikista. Keskeisiä ornamenttimuotoja molempien soittajien tulkinnoissa olivat etuheleet ja -sävelet, sekä yläheleet. Bainilla esiintyi myös trillejä ja glissandoja. Kumpikin muusikko käytti soitossaan myös pariääniä ja bordunasäveliä. In my thesis, I have attempted to familiarize myself with the ornamentation of traditional Shetland fiddle music by transcribing and analyzing some recordings of two master fiddlers, Tom Anderson and Aly Bain, and their ways of playing. Anderson and Bain were in direct master-apprentice relationship. I have also studied various aspects of music culture based on research studies of the key features in auditory research. I have discussed these in the following chapters of my thesis: Research task - and Variation in folk music. In the chapters On the history of the Shetland fiddle tradition and The social functions of fiddle music, I have discussed the Scandinavian roots of Shetland musical culture and the importance of the fishing industry in the development of the musical life of Shetland islands, as well as the social functions then and now; all based on research and research literature I have found on the subject. In my research, I have acted as a research musician and music-making researcher in attempting to know and learn the stylistic features of musicians’ interpretations, using my own fiddleplaying as an aid. In the analysis section, I have gone through the data collection process and analysis methods. This section contains the presentation of the analysis material of my thesis and the analysis with interpretations. Both similarities and differences were noticeable in the musicians’ styles. Both musicians are sovereign masters of their own style. Dance musicianship can be heard in Anderson’s interpretations, and traditional elements are strongly present in his playing. Bain’s style is very solistic in character, and elements for example, from jazz and classical music can be found in it. Main features of ornamention in the interpretations of both players were various kinds of gracenotes in various combinations and forms. Bain also used trills and glissandos. Both musicians also used drones in their playing.
first_indexed 2024-09-11T08:49:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Toivanen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinonen, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-16T11:39:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-16T11:39:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84434", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Olen perehtynyt tutkielmassani shetlantilaisen perinneviulumusiikin ornamentiikkaan kahden toisiinsa n\u00e4hden mestari-kis\u00e4lli -suhteessa olleen mestaripelimannin, Tom Andersonin ja Aly Bainin, soitosta tehtyj\u00e4 tallenteita transkriboimalla ja analysoimalla niit\u00e4 sek\u00e4 kuulonvaraisesti ett\u00e4 oman soittoni kautta. Olen my\u00f6s k\u00e4ynyt l\u00e4pi kuulonvaraisen musiikkikulttuurin tutkimuksen keskeisi\u00e4 piirteit\u00e4 aiheista tehtyjen tutkimusten valossa. N\u00e4ist\u00e4 olen kertonut tutkielmani Tutkimusasetelma - ja Muuntelu kansanmusiikissa \u2013 kolme tutkimusta muuntelusta luvuissa.\nLuvuissa Shetlantilaisen perinneviulumusiikin historiaa ja Perinneviulumusiikin sosiaalisista funktioista olen kertonut aiheesta l\u00f6ytyvien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta shetlantilaisen musiikkikulttuurin skandinaavisista juurista ja kalastuselinkeinon merkityst\u00e4 saarten musiikkiel\u00e4m\u00e4n kehitykselle, sek\u00e4 sosiaalisista funktioista ennen ja nyt.\nOlen toiminut tutkimuksessani tutkivana muusikkona ja musisoivana tutkijana tutustumalla muusikoiden analyysikappaleiden tyylipiirteisiin omaa soittoa apuna k\u00e4ytt\u00e4en. Analyysiosiossa k\u00e4yn l\u00e4pi tiedonkeruuprosessia ja analyysimenetelm\u00e4t. T\u00e4m\u00e4 osio sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 tutkielmani analyysimateriaalin esittelyn sek\u00e4 analyysin tulkintoineen.\nMuusikoiden tyyleiss\u00e4 oli havaittavissa sek\u00e4 yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4 ett\u00e4 eroja. Molemmat ovat suvereeneja oman tyylins\u00e4 taitajia. Andersonin tulkinnoissa on kuultavissa tanssimuusikkous ja perinteiset elementit ovat soitossa vahvasti l\u00e4sn\u00e4. Bainin tyyli on hyvin solistinen ja siin\u00e4 on l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 elementtej\u00e4 esimerkiksi jazz- ja klassisesta musiikista. Keskeisi\u00e4 ornamenttimuotoja molempien soittajien tulkinnoissa olivat etuheleet ja -s\u00e4velet, sek\u00e4 yl\u00e4heleet. Bainilla esiintyi my\u00f6s trillej\u00e4 ja glissandoja. Kumpikin muusikko k\u00e4ytti soitossaan my\u00f6s pari\u00e4\u00e4ni\u00e4 ja bordunas\u00e4veli\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In my thesis, I have attempted to familiarize myself with the ornamentation of traditional Shetland fiddle music by transcribing and analyzing some recordings of two master fiddlers, Tom Anderson and Aly Bain, and their ways of playing. Anderson and Bain were in direct master-apprentice relationship. I have also studied various aspects of music culture based on research studies of the key features in auditory research. I have discussed these in the following chapters of my thesis: Research task - and Variation in folk music.\n\nIn the chapters On the history of the Shetland fiddle tradition and The social functions of fiddle\nmusic, I have discussed the Scandinavian roots of Shetland musical culture and the importance of the fishing industry in the development of the musical life of Shetland islands, as well as the social functions then and now; all based on research and research literature I have found on the subject.\n\nIn my research, I have acted as a research musician and music-making researcher in attempting to know and learn the stylistic features of musicians\u2019 interpretations, using my own fiddleplaying as an aid. In the analysis section, I have gone through the data collection process and analysis methods. This section contains the presentation of the analysis material of my thesis and the analysis with interpretations.\n\nBoth similarities and differences were noticeable in the musicians\u2019 styles. Both musicians are sovereign masters of their own style. Dance musicianship can be heard in Anderson\u2019s interpretations, and traditional elements are strongly present in his playing. Bain\u2019s style is very\nsolistic in character, and elements for example, from jazz and classical music can be found in it. Main features of ornamention in the interpretations of both players were various kinds of gracenotes in various combinations and forms. Bain also used trills and glissandos. Both musicians also used drones in their playing.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-12-16T11:39:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-16T11:39:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Shetlanti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ornamentiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muuntelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soittotyyli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden k\u00e4ytt\u00f6 shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212165689", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "analyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ornamentiikka (musiikki)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansanmusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnomusikologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muusikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansansoittajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84434
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4023645b-28ba-41cd-be32-3f507ae5ebf2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212165689.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinonen, Suvi Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa Shetlanti ornamentiikka muuntelu soittotyyli Musiikkitiede Musicology 3051 analyysi ornamentiikka (musiikki) viulu kansanmusiikki soittaminen musiikki etnomusikologia muusikot kansansoittajat tutkimus musiikintutkimus musiikkikulttuuri
title Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa
title_full Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa
title_fullStr Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa
title_full_unstemmed Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa
title_short Shetland fiddle ornamentation
title_sort shetland fiddle ornamentation erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa
title_sub erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa
title_txtP Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa
topic Shetlanti ornamentiikka muuntelu soittotyyli Musiikkitiede Musicology 3051 analyysi ornamentiikka (musiikki) viulu kansanmusiikki soittaminen musiikki etnomusikologia muusikot kansansoittajat tutkimus musiikintutkimus musiikkikulttuuri
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede Shetlanti analyysi etnomusikologia kansanmusiikki kansansoittajat musiikintutkimus musiikki musiikkikulttuuri muuntelu muusikot ornamentiikka ornamentiikka (musiikki) soittaminen soittotyyli tutkimus viulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84434 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212165689
work_keys_str_mv AT heinonensuvi shetlandfiddleornamentationerilaistenkoristelutekniikoidenkäyttöshetlantilaisessape