Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan

Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheessa. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakala, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84427
_version_ 1826225706577690624
author Hakala, Miia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakala, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakala, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakala, Miia
datasource_str_mv jyx
description Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen lähestymistavassa ja analyysissä hyödynnettiin fenomenologian sekä muistitutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosien 2020–2021 aikana yhteistyössä LOIKKA-hankkeen kanssa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen pedagogiikka voitiin jakaa neljään erilaiseen näkökulmaan varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheen perusteella. Nämä neljä näkökulmaa olivat lapsinäkökulma, vuorovaikutuksellinen näkökulma, toiminnan organisoinnin näkökulma sekä oppimisen tukemisen näkökulma. Tulokset tarjoavat uudenlaisen jäsennyksen varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan siitä näkökulmasta, kuinka pitkään varhaiskasvatuksen kentällä työskennelleet opettajat sekä vahvan lastenhoitajan ammattiosaamisen omaavat varhaiskasvatuksen opiskelijat kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Tutkimus tarjoaa myös tärkeää tietoa siitä, millainen rooli pedagogiikalla tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa on. Koska varhaiskasvatus on hoidon, kasvatuksen ja opetuksen pedagogisesti painottunut kokonaisuus, on tärkeää, että myös pedagogiikan merkitys varhaiskasvatukselle tunnistetaan niin yhteiskunnallisesti, kuin myös varhaiskasvatuksen kentällä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakala, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-16T05:59:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-16T05:59:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84427", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sek\u00e4 \nvarhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6t\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisten n\u00e4k\u00f6kulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka m\u00e4\u00e4rittyi varhaiskasvatuksen opettajien sek\u00e4 varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen l\u00e4hestymistavassa ja analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin fenomenologian sek\u00e4 muistitutkimuksen piirteit\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin vuosien 2020\u20132021 aikana yhteisty\u00f6ss\u00e4 LOIKKA-hankkeen kanssa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen pedagogiikka voitiin jakaa nelj\u00e4\u00e4n erilaiseen n\u00e4k\u00f6kulmaan varhaiskasvatuksen opettajien sek\u00e4 varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheen perusteella. N\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmaa olivat lapsin\u00e4k\u00f6kulma, vuorovaikutuksellinen n\u00e4k\u00f6kulma, toiminnan organisoinnin n\u00e4k\u00f6kulma sek\u00e4 oppimisen tukemisen n\u00e4k\u00f6kulma. Tulokset tarjoavat uudenlaisen j\u00e4sennyksen varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, kuinka pitk\u00e4\u00e4n varhaiskasvatuksen kent\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6skennelleet opettajat sek\u00e4 vahvan lastenhoitajan ammattiosaamisen omaavat varhaiskasvatuksen opiskelijat kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Tutkimus tarjoaa my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, millainen rooli pedagogiikalla t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 varhaiskasvatuksessa on. Koska varhaiskasvatus on hoidon, kasvatuksen ja opetuksen pedagogisesti painottunut kokonaisuus, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 my\u00f6s pedagogiikan merkitys varhaiskasvatukselle tunnistetaan niin yhteiskunnallisesti, kuin my\u00f6s varhaiskasvatuksen kent\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-12-16T05:59:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-16T05:59:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212165682", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84427
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2f795013-8aff-4adc-93cd-23c4c08cb335\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212165682.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakala, Miia Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan varhaiskasvatuksen opiskelijat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 reflektio varhaiskasvatus pedagogiikka varhaiskasvatuksen opettajat
title Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
topic varhaiskasvatuksen opiskelijat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 reflektio varhaiskasvatus pedagogiikka varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus pedagogiikka reflektio varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatuksen opiskelijat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84427 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212165682
work_keys_str_mv AT hakalamiia varhaiskasvatuksenopettajienjaopiskelijoidennäkemyksiävarhaiskasvatuksenpedagogiikast