Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä vertaileva tapaustutkimus

Järjestelmien kehitysprosessin aikana käytettävyyttä on tärkeä testata mahdollisimman hyvän käytettävyyden ja siten käyttäjiä tukevien järjestelmien mahdollistamiseksi. Järjestelmien hyvällä käytettävyydellä taataan järjestelmän helppokäyttöisyys, käyttäjien tyytyväisyys sekä käyttäjien tukeminen er...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kupari, Eerika
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84409
_version_ 1828193056015253504
author Kupari, Eerika
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kupari, Eerika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kupari, Eerika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kupari, Eerika
datasource_str_mv jyx
description Järjestelmien kehitysprosessin aikana käytettävyyttä on tärkeä testata mahdollisimman hyvän käytettävyyden ja siten käyttäjiä tukevien järjestelmien mahdollistamiseksi. Järjestelmien hyvällä käytettävyydellä taataan järjestelmän helppokäyttöisyys, käyttäjien tyytyväisyys sekä käyttäjien tukeminen erilaisten toimintojen suorittamiseksi. Käytettävyyden merkitys korostuu erityisesti kohdeorganisaation tapauksessa, jonka asiakkaina toimii laaja joukko tarpeiltaan erilaisia loppukäyttäjiä. Tämä asettaa haasteita henkilöasiakkaiden käyttöön suunniteltujen järjestelmien kehitystyölle myös käytettävyyden näkökulmasta. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella käytettävyystestauksien hyödyllisyyttä kohdeorganisaation henkilöasiakkaille näkyvissä järjestelmissä laadullisia aineistonkeruumenetelmiä hyödyntävän, vertailevan tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimuksen teoriaosuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja empiirisen osion aikana aineistoa kerättiin kohdeorganisaatiossa toteutettujen puolistrukturoitujen haastatteluiden sekä erilaisten dokumenttien analyysin muodossa. Kahta eri käytettävyystestaustapausta ja siten ketteriä kehitystiimejä ja käytettävyystiimiä tarkastelemalla muodostettiin näkemys organisaation käytettävyystilauksen kulusta, sekä saatiin tietoa käytettävyystestauksien hyödyllisyyteen vaikuttavista positiivisista sekä negatiivisista tekijöistä. Tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, että käytettävyystestauksista saavutetaan jo sellaisenaan hyötyä kohdeorganisaation henkilöasiakkaille näkyvissä järjestelmissä. Aiemman tutkimuksen pohjalta muodostettuun, tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen lisättiin tulosten mukaisesti kaksi uutta osa-aluetta: käytettävyys- ja kehitystiimin välinen vuorovaikutus sekä käytettävyystilauksen yhteisöllisyys. Kohdeorganisaation tapauksessa käytettävyystestauksien hyödyllisyyttä tukevia piirteitä olivat tiimien välisen yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen mahdollistaminen, käytettävyystestauksen erilaiset toteutustavat, käytettävyystiimin aikataulujen joustavuus sekä kokonaisuutena sujuvaksi mielletty käytettävyystilausprosessi. Kehityskohteiksi tunnistettiin iteratiivisen käytettävyystestauksen lisääminen, käytettävyysasiantuntijoiden aikaisempi osallistaminen sekä teknisten ongelmien ehkäiseminen läsnä tapahtuvan testauksen avulla. Usability testing is an important factor during the development process of different systems. Focusing on the usability of systems ensures that they are easy to use and that the users are satisfied, and therefore usability testing ensures the best possible usability and development of user-supporting systems. Especially in the case of the target organization, usability is an important aspect due to the wide variety of users with different needs. This brings challenges to the development of the systems meant for the customers from the usability point of view. The purpose of this master’s thesis is to examine the usefulness of usability testing in the systems visible to the target organization’s customers by means of a comparative case study utilizing qualitative data collection methods. The first part of the study is a literature review. During the second, empirical part of the study the material was collected in the form of semi-structured interviews conducted in the target organization and the analysis of various documents. By looking at two different usability testing cases and thus agile development teams and the usability team, a view of the organization’s usability order process was formed. Information about the positive and negative factors affecting the usefulness of usability testing was obtained. Based on the research, it could be concluded that usability testing is already beneficial in the systems visible to the customers of the target organization. According to the results, two new areas were added to the theoretical reference framework of the study: the interaction between the usability and the development team and the communality of the usability testing. In the case of the target organization, features supporting the usefulness of usability testing were the enabling of community and interaction between teams, the different implementation methods of usability testing, the flexibility of the usability team’s schedules, and the usability ordering process, which was working well as a whole. Development targets were identified as increasing the iterative usability testing, earlier involvement of usability experts, and preventing technical problems through on-site testing.
first_indexed 2022-12-15T21:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kupari, Eerika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-15T11:42:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-15T11:42:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84409", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "J\u00e4rjestelmien kehitysprosessin aikana k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 testata mahdollisimman hyv\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja siten k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 tukevien j\u00e4rjestelmien mahdollistamiseksi. J\u00e4rjestelmien hyv\u00e4ll\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyydell\u00e4 taataan j\u00e4rjestelm\u00e4n helppok\u00e4ytt\u00f6isyys, k\u00e4ytt\u00e4jien tyytyv\u00e4isyys sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4jien tukeminen erilaisten toimintojen suorittamiseksi. K\u00e4ytett\u00e4vyyden merkitys korostuu erityisesti kohdeorganisaation tapauksessa, jonka asiakkaina toimii laaja joukko tarpeiltaan erilaisia \nloppuk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4. T\u00e4m\u00e4 asettaa haasteita henkil\u00f6asiakkaiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n suunniteltujen j\u00e4rjestelmien kehitysty\u00f6lle my\u00f6s k\u00e4ytett\u00e4vyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella k\u00e4ytett\u00e4vyystestauksien hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 kohdeorganisaation henkil\u00f6asiakkaille n\u00e4kyviss\u00e4 j\u00e4rjestelmiss\u00e4 laadullisia aineistonkeruumenetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n, vertailevan tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimuksen teoriaosuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja empiirisen osion aikana aineistoa ker\u00e4ttiin kohdeorganisaatiossa toteutettujen puolistrukturoitujen haastatteluiden sek\u00e4 erilaisten dokumenttien analyysin muodossa. Kahta eri k\u00e4ytett\u00e4vyystestaustapausta ja siten ketteri\u00e4 kehitystiimej\u00e4 ja k\u00e4ytett\u00e4vyystiimi\u00e4 tarkastelemalla muodostettiin n\u00e4kemys organisaation k\u00e4ytett\u00e4vyystilauksen kulusta, sek\u00e4 saatiin tietoa k\u00e4ytett\u00e4vyystestauksien hy\u00f6dyllisyyteen vaikuttavista positiivisista sek\u00e4 negatiivisista tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, ett\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyystestauksista saavutetaan jo sellaisenaan hy\u00f6ty\u00e4 kohdeorganisaation henkil\u00f6asiakkaille n\u00e4kyviss\u00e4 j\u00e4rjestelmiss\u00e4. Aiemman \ntutkimuksen pohjalta muodostettuun, tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen lis\u00e4ttiin tulosten mukaisesti kaksi uutta osa-aluetta: k\u00e4ytett\u00e4vyys- ja kehitystiimin v\u00e4linen vuorovaikutus sek\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyystilauksen yhteis\u00f6llisyys. Kohdeorganisaation tapauksessa k\u00e4ytett\u00e4vyystestauksien hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 tukevia piirteit\u00e4 \nolivat tiimien v\u00e4lisen yhteis\u00f6llisyyden ja vuorovaikutuksen mahdollistaminen, k\u00e4ytett\u00e4vyystestauksen erilaiset toteutustavat, k\u00e4ytett\u00e4vyystiimin aikataulujen \njoustavuus sek\u00e4 kokonaisuutena sujuvaksi mielletty k\u00e4ytett\u00e4vyystilausprosessi. Kehityskohteiksi tunnistettiin iteratiivisen k\u00e4ytett\u00e4vyystestauksen lis\u00e4\u00e4minen, \nk\u00e4ytett\u00e4vyysasiantuntijoiden aikaisempi osallistaminen sek\u00e4 teknisten ongelmien ehk\u00e4iseminen l\u00e4sn\u00e4 tapahtuvan testauksen avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Usability testing is an important factor during the development process of different systems. Focusing on the usability of systems ensures that they are easy to use and that the users are satisfied, and therefore usability testing ensures the best possible usability and development of user-supporting systems. Especially \nin the case of the target organization, usability is an important aspect due to the wide variety of users with different needs. This brings challenges to the development of the systems meant for the customers from the usability point of view. The purpose of this master\u2019s thesis is to examine the usefulness of usability testing in the systems visible to the target organization\u2019s customers by means of a comparative case study utilizing qualitative data collection methods. The first part of the study is a literature review. During the second, empirical part of the study the material was collected in the form of semi-structured interviews conducted in the target organization and the analysis of various documents. By looking at two different usability testing cases and thus agile development teams and the usability team, a view of the organization\u2019s usability order process was formed. Information about the positive and negative factors affecting the usefulness of usability testing was obtained. Based on the research, it could be concluded that usability testing is already beneficial in the systems visible to the customers of the target organization. According to the results, two new areas were added to the theoretical reference framework of the study: the interaction between the usability and the development team and the communality of the usability testing. In the case of the target organization, features supporting the usefulness of usability testing were the enabling of community and interaction between teams, the different implementation methods of usability testing, the flexibility of the usability team\u2019s schedules, and the usability ordering process, which was working well as a whole. Development targets were identified as increasing the iterative usability testing, earlier involvement of usability experts, and preventing technical problems through on-site testing.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-15T11:42:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-15T11:42:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "113", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyystestaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyyshavaintojen hy\u00f6dynt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyystestauksen hy\u00f6dyllisyys organisaation asiakkaille n\u00e4kyviss\u00e4 j\u00e4rjestelmiss\u00e4 : vertaileva tapaustutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212155664", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "testaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84409
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:44Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dde8547b-1968-463f-a572-359e2768cb4d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212155664.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kupari, Eerika Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus käytettävyystestaus käytettävyyshavaintojen hyödyntäminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys testaus käyttäjät tapaustutkimus
title Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus
title_full Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus
title_fullStr Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus
title_full_unstemmed Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus
title_short Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä
title_sort käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä vertaileva tapaustutkimus
title_sub vertaileva tapaustutkimus
title_txtP Käytettävyystestauksen hyödyllisyys organisaation asiakkaille näkyvissä järjestelmissä : vertaileva tapaustutkimus
topic käytettävyystestaus käytettävyyshavaintojen hyödyntäminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys testaus käyttäjät tapaustutkimus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käytettävyys käytettävyyshavaintojen hyödyntäminen käytettävyystestaus käyttäjät tapaustutkimus testaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84409 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212155664
work_keys_str_mv AT kuparieerika käytettävyystestauksenhyödyllisyysorganisaationasiakkaillenäkyvissäjärjestelmissäve