Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa

Osallisuuden käsite ilmaistaan useasti varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmissa. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan lapsen osallisuutta halutaan edistää monin eri tavoin, kuten näkemyksien ja mielipiteiden ilmaisun tukemisella, lasten ideoiden ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lammi, Marika, Rajaniemi, Karita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84407
_version_ 1828193056011059200
author Lammi, Marika Rajaniemi, Karita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lammi, Marika Rajaniemi, Karita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lammi, Marika Rajaniemi, Karita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lammi, Marika
datasource_str_mv jyx
description Osallisuuden käsite ilmaistaan useasti varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmissa. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan lapsen osallisuutta halutaan edistää monin eri tavoin, kuten näkemyksien ja mielipiteiden ilmaisun tukemisella, lasten ideoiden ja aloitteiden huomioimisella sekä esiopetusryhmän päätöksentekoon ja erilaisiin työtehtäviin osallistumisen kokemuksilla. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näyttäytyy esiopetuksen oppimissuunnitelmissa. Tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen ja esikoulun ympäristöihin sekä siellä tapahtuvaan oppijakeskeiseen tukeen ja arviointiin. Tutkimusaineiston muodosti kahdeksan esiopetuksen oppimissuunnitelmaa. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetuksen oppimissuunnitelmissa on pyritty ottamaan huomioon lasten osallistaminen. Näissä oppimissuunnitelmissa lapsia on osallistettu vastaamaan kysymyksiin, jotka ovat koskeneet heidän käsityksiään, itsensä arviointia, tulevaisuuden näkökohtiaan ja tavoitteitaan. Tutkimusaineiston analyysin perusteella voidaan päätellä, että itsearvioinnin osuus on suurimmassa roolissa esiopetuksen oppimissuunnitelmien lasta osallistavien ilmausten joukossa. Oppimissuunnitelmien lasta osallistavat kysymykset ovat koskeneet lapsen tulevaisuuden näkökohtia, itsensä arviointia, tavoitteita ja käsityksiä. Lapset ovat osassa oppimissuunnitelmia saaneet jättää suunnitelmiin konkreettisen kädenjälkensä allekirjoituksensa tai piirtämänsä oman kuvan kautta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:50Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piispanen, Maarika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lammi, Marika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajaniemi, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-15T11:38:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-15T11:38:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Osallisuuden k\u00e4site ilmaistaan useasti varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmissa. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan lapsen osallisuutta halutaan edist\u00e4\u00e4 monin eri tavoin, kuten n\u00e4kemyksien ja mielipiteiden ilmaisun tukemisella, lasten ideoiden ja aloitteiden huomioimisella sek\u00e4 esiopetusryhm\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon ja erilaisiin ty\u00f6teht\u00e4viin osallistumisen kokemuksilla. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten osallisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy esiopetuksen oppimissuunnitelmissa. \nTutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen ja esikoulun ymp\u00e4rist\u00f6ihin sek\u00e4 siell\u00e4 tapahtuvaan oppijakeskeiseen tukeen ja arviointiin. Tutkimusaineiston muodosti kahdeksan esiopetuksen oppimissuunnitelmaa. Tutkimus toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 esiopetuksen oppimissuunnitelmissa on pyritty ottamaan huomioon lasten osallistaminen. N\u00e4iss\u00e4 oppimissuunnitelmissa lapsia on osallistettu vastaamaan kysymyksiin, jotka ovat koskeneet heid\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n, itsens\u00e4 arviointia, tulevaisuuden n\u00e4k\u00f6kohtiaan ja tavoitteitaan. \nTutkimusaineiston analyysin perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 itsearvioinnin osuus on suurimmassa roolissa esiopetuksen oppimissuunnitelmien lasta osallistavien ilmausten joukossa. Oppimissuunnitelmien lasta osallistavat kysymykset ovat koskeneet lapsen tulevaisuuden n\u00e4k\u00f6kohtia, itsens\u00e4 arviointia, tavoitteita ja k\u00e4sityksi\u00e4. Lapset ovat osassa oppimissuunnitelmia saaneet j\u00e4tt\u00e4\u00e4 suunnitelmiin konkreettisen k\u00e4denj\u00e4lkens\u00e4 allekirjoituksensa tai piirt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 oman kuvan kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-15T11:38:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-15T11:38:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimissuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallisuuden n\u00e4ytt\u00e4ytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212155662", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84407
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:33Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lammi, Marika Rajaniemi, Karita Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa oppimissuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi esiopetus osallisuus
title Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa
title_full Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa
title_fullStr Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa
title_full_unstemmed Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa
title_short Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa
title_sort osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa
title_txtP Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa
topic oppimissuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi esiopetus osallisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education esiopetus oppimissuunnitelma osallisuus sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84407 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212155662
work_keys_str_mv AT lammimarika osallisuudennäyttäytyminenesiopetuksenoppimissuunnitelmissa