Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat suullisen kielitaitonsa kehittyneen eTandem-kurssin aikana, mitä kommunikaatiostrategioita he käyttävät kurssilla kohdatessaan haasteita kielenkäytössä ja millaiseksi he kokevat suullisen kielitaidon opetuksen t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heikkinen, Tanja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84388
_version_ 1826225810275565568
author Heikkinen, Tanja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkinen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkinen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkinen, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat suullisen kielitaitonsa kehittyneen eTandem-kurssin aikana, mitä kommunikaatiostrategioita he käyttävät kurssilla kohdatessaan haasteita kielenkäytössä ja millaiseksi he kokevat suullisen kielitaidon opetuksen tandemopetuksessa verrattuna perinteiseen kieltenopetukseen. Pyrkimyksenäni oli siis saada yleiskuva siitä, millaisia kokemuksia tutkimukseen osallistuneilla haastateltavilla on ruotsin suullisen kielitaidon kehityksestä eTandem-kurssin aikana. Tutkimusaineisto koostui yhdestä parihaastattelusta, johon osallistui kaksi samaan tandemopetukseen osallistunutta suomalaista lukio-opiskelijaa. Puolistrukturoidussa haastattelussa haastateltavat saivat jakaa kokemuksiaan omin sanoin ennalta määriteltyjen teemojen ja haastattelukysymyksien pohjalta. Haastattelu kesti noin puoli tuntia ja sen analysointiin käytettiin laadullista sisältöanalyysiä. Tulokset osoittavat, että haastateltavat kokevat suullisen kielitaidon opetuksen tavallisilla ruotsin tunneilla vähäiseksi, kun taas eTandemissa he kokivat päässeensä käyttämään kohdekieltä enemmän ja luonnollisemmin. Kurssin aikana yksi haastateltavista kertoi lisäksi oppineensa muun muassa kielioppia, uutta sanastoa ja ääntämistä, kun taas toinen koki oppineensa ylläpitämään keskustelua ruotsin kielellä. Molemmat haastateltavat kokivat suullisen kielitaitonsa kehittyneen kurssin myötä. Kohdatessaan haasteita kielenkäytössä, kertoivat haastateltavat käyttäneensä apunaan netin sanakirjoja, koodinvaihtoa omaan äidinkieleen, kuvailua sekä avun pyytämistä tandemparilta. Kaiken kaikkiaan molemmat haastateltavat olivat tyytyväisiä kurssiin ja kokivat sen hyödylliseksi, joskin tekniset ongelmat hankaloittivat ajoittain työskentelyä. Haastavaksi tutkimusta tehdessä osoittautui erityisesti haastateltavien vähäinen määrä, jonka vuoksi ilmiöstä saatiin suppea kuva. Tarkoituksena oli kuitenkin ainoastaan tarkastella syvemmin lukio-opiskelijoiden kokemuksia eTandemista eikä saada yleistettäviä tutkimustuloksia
first_indexed 2022-12-15T21:00:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-15T06:52:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-15T06:52:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84388", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lukio-opiskelijat kokevat suullisen kielitaitonsa kehittyneen eTandem-kurssin aikana, mit\u00e4 kommunikaatiostrategioita he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kurssilla kohdatessaan haasteita kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja millaiseksi he kokevat suullisen kielitaidon opetuksen tandemopetuksessa verrattuna perinteiseen kieltenopetukseen. Pyrkimyksen\u00e4ni oli siis saada yleiskuva siit\u00e4, millaisia kokemuksia tutkimukseen osallistuneilla haastateltavilla on ruotsin suullisen kielitaidon kehityksest\u00e4 eTandem-kurssin aikana. \n\nTutkimusaineisto koostui yhdest\u00e4 parihaastattelusta, johon osallistui kaksi samaan tandemopetukseen osallistunutta suomalaista lukio-opiskelijaa. Puolistrukturoidussa haastattelussa haastateltavat saivat jakaa kokemuksiaan omin sanoin ennalta m\u00e4\u00e4riteltyjen teemojen ja haastattelukysymyksien pohjalta. Haastattelu kesti noin puoli tuntia ja sen analysointiin k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4lt\u00f6analyysi\u00e4. \n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 haastateltavat kokevat suullisen kielitaidon opetuksen tavallisilla ruotsin tunneilla v\u00e4h\u00e4iseksi, kun taas eTandemissa he kokivat p\u00e4\u00e4sseens\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kohdekielt\u00e4 enemm\u00e4n ja luonnollisemmin. Kurssin aikana yksi haastateltavista kertoi lis\u00e4ksi oppineensa muun muassa kielioppia, uutta sanastoa ja \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4, kun taas toinen koki oppineensa yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n keskustelua ruotsin kielell\u00e4. Molemmat haastateltavat kokivat suullisen kielitaitonsa kehittyneen kurssin my\u00f6t\u00e4. Kohdatessaan haasteita kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, kertoivat haastateltavat k\u00e4ytt\u00e4neens\u00e4 apunaan netin sanakirjoja, koodinvaihtoa omaan \u00e4idinkieleen, kuvailua sek\u00e4 avun pyyt\u00e4mist\u00e4 tandemparilta. Kaiken kaikkiaan molemmat haastateltavat olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 kurssiin ja kokivat sen hy\u00f6dylliseksi, joskin tekniset ongelmat hankaloittivat ajoittain ty\u00f6skentely\u00e4. \n\nHaastavaksi tutkimusta tehdess\u00e4 osoittautui erityisesti haastateltavien v\u00e4h\u00e4inen m\u00e4\u00e4r\u00e4, jonka vuoksi ilmi\u00f6st\u00e4 saatiin suppea kuva. Tarkoituksena oli kuitenkin ainoastaan tarkastella syvemmin lukio-opiskelijoiden kokemuksia eTandemista eik\u00e4 saada yleistett\u00e4vi\u00e4 tutkimustuloksia", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-15T06:52:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-15T06:52:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eTandem", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autentisk svenskundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sociokulturell spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikativ spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet i svenska under eTandem-kurs", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212155644", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84388
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0c9cba26-c4fa-49ea-bd83-f10893738501\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212155644.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Tanja Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs eTandem autentisk svenskundervisning sociokulturell språkinlärning kommunikativ språkinlärning Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli suullinen kielitaito kielen oppiminen lukio viestintästrategiat
title Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs
title_full Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs
title_fullStr Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs
title_full_unstemmed Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs
title_short Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs
title_sort gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under etandem kurs
title_txtP Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs
topic eTandem autentisk svenskundervisning sociokulturell språkinlärning kommunikativ språkinlärning Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli suullinen kielitaito kielen oppiminen lukio viestintästrategiat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish autentisk svenskundervisning eTandem kielen oppiminen kommunikativ språkinlärning lukio ruotsin kieli sociokulturell språkinlärning suullinen kielitaito viestintästrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84388 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212155644
work_keys_str_mv AT heikkinentanja gymnasiestuderandesupplevelseravutvecklingavmuntligspråkfärdighetisvenskaundereta