Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat suullisen kielitaitonsa kehittyneen eTandem-kurssin aikana, mitä kommunikaatiostrategioita he käyttävät kurssilla kohdatessaan haasteita kielenkäytössä ja millaiseksi he kokevat suullisen kielitaidon opetuksen t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heikkinen, Tanja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84388
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat suullisen kielitaitonsa kehittyneen eTandem-kurssin aikana, mitä kommunikaatiostrategioita he käyttävät kurssilla kohdatessaan haasteita kielenkäytössä ja millaiseksi he kokevat suullisen kielitaidon opetuksen tandemopetuksessa verrattuna perinteiseen kieltenopetukseen. Pyrkimyksenäni oli siis saada yleiskuva siitä, millaisia kokemuksia tutkimukseen osallistuneilla haastateltavilla on ruotsin suullisen kielitaidon kehityksestä eTandem-kurssin aikana. Tutkimusaineisto koostui yhdestä parihaastattelusta, johon osallistui kaksi samaan tandemopetukseen osallistunutta suomalaista lukio-opiskelijaa. Puolistrukturoidussa haastattelussa haastateltavat saivat jakaa kokemuksiaan omin sanoin ennalta määriteltyjen teemojen ja haastattelukysymyksien pohjalta. Haastattelu kesti noin puoli tuntia ja sen analysointiin käytettiin laadullista sisältöanalyysiä. Tulokset osoittavat, että haastateltavat kokevat suullisen kielitaidon opetuksen tavallisilla ruotsin tunneilla vähäiseksi, kun taas eTandemissa he kokivat päässeensä käyttämään kohdekieltä enemmän ja luonnollisemmin. Kurssin aikana yksi haastateltavista kertoi lisäksi oppineensa muun muassa kielioppia, uutta sanastoa ja ääntämistä, kun taas toinen koki oppineensa ylläpitämään keskustelua ruotsin kielellä. Molemmat haastateltavat kokivat suullisen kielitaitonsa kehittyneen kurssin myötä. Kohdatessaan haasteita kielenkäytössä, kertoivat haastateltavat käyttäneensä apunaan netin sanakirjoja, koodinvaihtoa omaan äidinkieleen, kuvailua sekä avun pyytämistä tandemparilta. Kaiken kaikkiaan molemmat haastateltavat olivat tyytyväisiä kurssiin ja kokivat sen hyödylliseksi, joskin tekniset ongelmat hankaloittivat ajoittain työskentelyä. Haastavaksi tutkimusta tehdessä osoittautui erityisesti haastateltavien vähäinen määrä, jonka vuoksi ilmiöstä saatiin suppea kuva. Tarkoituksena oli kuitenkin ainoastaan tarkastella syvemmin lukio-opiskelijoiden kokemuksia eTandemista eikä saada yleistettäviä tutkimustuloksia