“Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” prosessidraama englannin opetuksen välineenä

Kun opiskellaan draaman kautta keskiössä ovat kuvitteelliset tilanteet. Nämä kuvitteellisissa tilanteet ovat hyvin ominaisia teatterille ja joillekin ne tarjoavat mahdollisuuden ottaa osaa luokan toimintaan turvallisemmin. Draama tarjoaa oppitunneille toiminnallisen menetelmän, jolla pureutua Peruso...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Välimaa, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84383
_version_ 1826225802961747968
author Välimaa, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Välimaa, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Välimaa, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Välimaa, Mari
datasource_str_mv jyx
description Kun opiskellaan draaman kautta keskiössä ovat kuvitteelliset tilanteet. Nämä kuvitteellisissa tilanteet ovat hyvin ominaisia teatterille ja joillekin ne tarjoavat mahdollisuuden ottaa osaa luokan toimintaan turvallisemmin. Draama tarjoaa oppitunneille toiminnallisen menetelmän, jolla pureutua Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainittuihin laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Draama tuntuisi teoriassa tarjoavan mahdollisuuksia moneen oppitunneilla, mutta miten oppilaat kokevat draaman tekemisen? Tässä tutkimuksessa kokeiltavaksi toiminnaksi on valittu prosessidraama ja sen keinot. 2021–2022 Englannin aineenopettaja koulutuksessa suoritin harjoittelun, joka tarjosi minulle useita eri ryhmiä, jossa voisin kokeilla draaman mahdollisuuksia englannin tunneilla. Ohjaavien opettajien kanssa käydyissä aloituskeskusteluissa toin esiin ideani kokeilla prosessidraamaa opetuksessa tätä tutkimusta varten. Ohjaavat opettajat kehottivat minua kokeilemaan rohkeasti tätä metodia. Oppilaat ottivat osaa prosessidraama kokonaisuuteen. Tämän jälkeen oppilailta kerättiin kyselyiden avulla mielipiteitä siitä miten he itse kokivat prosessidraaman käytön oppimisen välineenä. Aineistoa kerättiin esiopetuksesta, lukiosta sekä aikuiskoulutuksesta. Tutkimukseen otti osaa 18 esiopetus oppilasta, 16 lukio opiskelijaa sekä 9 aikuiskoulutuksen opiskelijaa.
first_indexed 2022-12-15T21:00:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viirret, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4limaa, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-15T06:44:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-15T06:44:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84383", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kun opiskellaan draaman kautta keski\u00f6ss\u00e4 ovat kuvitteelliset tilanteet. N\u00e4m\u00e4 kuvitteellisissa tilanteet ovat hyvin ominaisia teatterille ja joillekin ne tarjoavat mahdollisuuden ottaa osaa luokan toimintaan turvallisemmin. Draama tarjoaa oppitunneille toiminnallisen menetelm\u00e4n, jolla pureutua Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainittuihin laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Draama tuntuisi teoriassa tarjoavan mahdollisuuksia moneen oppitunneilla, mutta miten oppilaat kokevat draaman tekemisen? T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kokeiltavaksi toiminnaksi on valittu prosessidraama ja sen keinot. \n\n2021\u20132022 Englannin aineenopettaja koulutuksessa suoritin harjoittelun, joka tarjosi minulle useita eri ryhmi\u00e4, jossa voisin kokeilla draaman mahdollisuuksia englannin tunneilla. Ohjaavien opettajien kanssa k\u00e4ydyiss\u00e4 aloituskeskusteluissa toin esiin ideani kokeilla prosessidraamaa opetuksessa t\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten. Ohjaavat opettajat kehottivat minua kokeilemaan rohkeasti t\u00e4t\u00e4 metodia. \n\nOppilaat ottivat osaa prosessidraama kokonaisuuteen. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen oppilailta ker\u00e4ttiin kyselyiden avulla mielipiteit\u00e4 siit\u00e4 miten he itse kokivat prosessidraaman k\u00e4yt\u00f6n oppimisen v\u00e4lineen\u00e4. Aineistoa ker\u00e4ttiin esiopetuksesta, lukiosta sek\u00e4 aikuiskoulutuksesta. Tutkimukseen otti osaa 18 esiopetus oppilasta, 16 lukio opiskelijaa sek\u00e4 9 aikuiskoulutuksen opiskelijaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-15T06:44:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-15T06:44:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ESL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cRentouduin puhumaan englantia paremmin, yleens\u00e4 j\u00e4nnit\u00e4n sit\u00e4 paljon\u201d : prosessidraama englannin opetuksen v\u00e4lineen\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212155639", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosessidraama", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamapedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84383
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f06e5bc3-4fd9-4602-90c8-191044fb18a7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212155639.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Välimaa, Mari “Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä toiminnallinen opetus ESL Englannin kieli English 301 kieltenopetus englannin kieli opetus prosessidraama draamapedagogiikka draamakasvatus oppiminen ilmaisukasvatus
title “Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä
title_full “Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä
title_fullStr “Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä “Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä
title_full_unstemmed “Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä “Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä
title_short “Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon”
title_sort rentouduin puhumaan englantia paremmin yleensä jännitän sitä paljon prosessidraama englannin opetuksen välineenä
title_sub prosessidraama englannin opetuksen välineenä
title_txtP “Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä
topic toiminnallinen opetus ESL Englannin kieli English 301 kieltenopetus englannin kieli opetus prosessidraama draamapedagogiikka draamakasvatus oppiminen ilmaisukasvatus
topic_facet 301 ESL Englannin kieli English draamakasvatus draamapedagogiikka englannin kieli ilmaisukasvatus kieltenopetus opetus oppiminen prosessidraama toiminnallinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84383 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212155639
work_keys_str_mv AT välimaamari rentouduinpuhumaanenglantiaparemminyleensäjännitänsitäpaljonprosessidraamaenglannino