Emotional intelligence and language teaching English teachers

Tunneälyn ja tunnetaitojen yhteyttä opettamiseen ja oppimiseen on tutkittu niin pedagogiikassa, psykologiassa kuin soveltavassa kielitieteessäkin. Aikaisemmat tutkimukset ovat todenneet tunnetaitojen tukevan oppimista monella eri oppimisen osa-alueella. Tunneälyn ja tunnetaitojen tarkastelu yhteyd...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Poranen, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84381
_version_ 1826225738364223488
author Poranen, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poranen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poranen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poranen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tunneälyn ja tunnetaitojen yhteyttä opettamiseen ja oppimiseen on tutkittu niin pedagogiikassa, psykologiassa kuin soveltavassa kielitieteessäkin. Aikaisemmat tutkimukset ovat todenneet tunnetaitojen tukevan oppimista monella eri oppimisen osa-alueella. Tunneälyn ja tunnetaitojen tarkastelu yhteydessä kielten opettajiin on suhteellisen uusi ilmiö, minkä takia valitsin aiheen tutkimukselleni. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli mitata Suomessa työskentelevien englannin opettajien tunneälyä käyttäen TEIQue-SF mittaria, sekä verrata iän ja opetuskokemuksen yhteyttä tunneälyyn. Tutkielma tarkastelee myös englannin opettajien asenteita tunnetaitoja kohtaan, sekä tutkii käytänteitä, joilla tunnetaitoja on opetettu englannin oppitunneilla. TEIQue-SF mittarilla saaduista tunneälypisteistä laskettiin IBM SPSS-ohjelmaa käyttäen Cronbachin alpha, jolla analysoitiin pisteiden luotettavuutta. Lisäksi tunneälypisteitä verrattiin ikään ja opetuskokemukseen suorittamalla IBM SPSS-ohjelmalla ei-parametrinen Kruskal-Wallis testi. Asenteita ja käytänteitä tarkastelevat Likert-kysymykset analysoitiin laskemalla vastauksien keskiarvot ja mediaani. Lisäksi asenteita ja käytänteitä laajemmin tutkineet avokysymykset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että englannin opettajilla on korkea tunneäly. Ikä tai opetuskokemus eivät vaikuttaneet merkitsevästi tunneälyyn. Englannin opettajilla on positiivinen asenne tunnetaitoja kohtaan ja suurin osa kuvaili niitä tärkeiksi. Osa vastaajista painotti tunnetaitojen tärkeyttä tietyille ikäryhmille, kuten lapsille tai teini-ikäisille. Englannin opettajilla oli monipuolisia käytänteitä opettaa tunnetaitoja, ja jokainen vastaaja osasi keksiä tapoja kuinka tunnetaitoja voisi opettaa. Tunnetaitoja opetettiin osana kieltenopetusta sekä sen ulkopuolelta. Kaikki vastaajat eivät kuitenkaan kertoneet sisällyttäneensä tunnetaitoja englannin opetukseen.
first_indexed 2022-12-15T21:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poranen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-15T06:39:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-15T06:39:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84381", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tunne\u00e4lyn ja tunnetaitojen yhteytt\u00e4 opettamiseen ja oppimiseen on tutkittu niin pedagogiikassa, psykologiassa kuin \nsoveltavassa kielitieteess\u00e4kin. Aikaisemmat tutkimukset ovat todenneet tunnetaitojen tukevan oppimista monella eri \noppimisen osa-alueella. Tunne\u00e4lyn ja tunnetaitojen tarkastelu yhteydess\u00e4 kielten opettajiin on suhteellisen uusi ilmi\u00f6, \nmink\u00e4 takia valitsin aiheen tutkimukselleni.\nPro gradu -tutkielmani tavoitteena oli mitata Suomessa ty\u00f6skentelevien englannin opettajien tunne\u00e4ly\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en \nTEIQue-SF mittaria, sek\u00e4 verrata i\u00e4n ja opetuskokemuksen yhteytt\u00e4 tunne\u00e4lyyn. Tutkielma tarkastelee my\u00f6s englannin opettajien asenteita tunnetaitoja kohtaan, sek\u00e4 tutkii k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, joilla tunnetaitoja on opetettu englannin oppitunneilla. TEIQue-SF mittarilla saaduista tunne\u00e4lypisteist\u00e4 laskettiin IBM SPSS-ohjelmaa k\u00e4ytt\u00e4en Cronbachin \nalpha, jolla analysoitiin pisteiden luotettavuutta. Lis\u00e4ksi tunne\u00e4lypisteit\u00e4 verrattiin ik\u00e4\u00e4n ja opetuskokemukseen suorittamalla IBM SPSS-ohjelmalla ei-parametrinen Kruskal-Wallis testi. Asenteita ja k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 tarkastelevat Likert-kysymykset analysoitiin laskemalla vastauksien keskiarvot ja mediaani. Lis\u00e4ksi asenteita ja k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 laajemmin \ntutkineet avokysymykset analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 englannin opettajilla on korkea tunne\u00e4ly. Ik\u00e4 tai opetuskokemus eiv\u00e4t vaikuttaneet merkitsev\u00e4sti tunne\u00e4lyyn. Englannin opettajilla on positiivinen \nasenne tunnetaitoja kohtaan ja suurin osa kuvaili niit\u00e4 t\u00e4rkeiksi. Osa vastaajista painotti tunnetaitojen t\u00e4rkeytt\u00e4 tietyille ik\u00e4ryhmille, kuten lapsille tai teini-ik\u00e4isille. Englannin opettajilla oli monipuolisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 opettaa tunnetaitoja, ja jokainen vastaaja osasi keksi\u00e4 tapoja kuinka tunnetaitoja voisi opettaa. Tunnetaitoja opetettiin osana kieltenopetusta sek\u00e4 sen ulkopuolelta. Kaikki vastaajat eiv\u00e4t kuitenkaan kertoneet sis\u00e4llytt\u00e4neens\u00e4 tunnetaitoja englannin \nopetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-15T06:39:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-15T06:39:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TEIQue-SF", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Emotional intelligence and language teaching : English teachers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212155637", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "questionnaire survey", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotional intelligence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotional skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84381
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6a852c8-669a-4eff-9bb5-3104c5409994\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212155637.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poranen, Laura Emotional intelligence and language teaching : English teachers English teachers TEIQue-SF Englannin kieli English 301 kyselytutkimus tunteet tunneäly englannin kieli opettajat tunnetaidot kieltenopettajat questionnaire survey emotions emotional intelligence English language teachers emotional skills language teachers
title Emotional intelligence and language teaching : English teachers
title_full Emotional intelligence and language teaching : English teachers
title_fullStr Emotional intelligence and language teaching : English teachers Emotional intelligence and language teaching : English teachers
title_full_unstemmed Emotional intelligence and language teaching : English teachers Emotional intelligence and language teaching : English teachers
title_short Emotional intelligence and language teaching
title_sort emotional intelligence and language teaching english teachers
title_sub English teachers
title_txtP Emotional intelligence and language teaching : English teachers
topic English teachers TEIQue-SF Englannin kieli English 301 kyselytutkimus tunteet tunneäly englannin kieli opettajat tunnetaidot kieltenopettajat questionnaire survey emotions emotional intelligence English language teachers emotional skills language teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English English language English teachers TEIQue-SF emotional intelligence emotional skills emotions englannin kieli kieltenopettajat kyselytutkimus language teachers opettajat questionnaire survey teachers tunnetaidot tunneäly tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84381 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212155637
work_keys_str_mv AT poranenlaura emotionalintelligenceandlanguageteachingenglishteachers