”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä

Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen oppimisen työskentelyprosessin ja ryhmädynamiikan ongelmiin alakoulun avoimis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Könönen, Iiris, Pyhäjärvi, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84371
_version_ 1826225679573712896
author Könönen, Iiris Pyhäjärvi, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Könönen, Iiris Pyhäjärvi, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Könönen, Iiris Pyhäjärvi, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Könönen, Iiris
datasource_str_mv jyx
description Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen oppimisen työskentelyprosessin ja ryhmädynamiikan ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen aineistona toimi Oppimisen itsesäätely ja luokkahuonedialogi avoimissa oppimisympäristöissä: Haasteet, mahdollisuudet ja tukeminen (SCOLE) -hankkeessa kerätty videoaineisto. Se koostui kuuden eri oppitunnin yhteistoiminnallisista oppimistilanteista (N = 41), jotka oli kuvattu kolmesta eri koulusta. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista keskustelunanalyysia. Tutkimuksessa löydettiin kolmenlaisia opettajien puuttumisen tilanteita: yhtäläisen osallistumisen ongelmat, ei-toivotun käyttäytymisen ongelmat ja konfliktitilanteet. Opettajat puuttuivat näihin ongelmatilanteisiin käyttäen keinoina ohjailevia lausumia, perustelujen antamista, kysymiseen pohjautuvaa puuttumista, sanktioiden määräämistä tai he jättivät puuttumatta tilanteisiin. Opettajien puuttumisen keinot olivat usein suorituskeskeisiä ja opettajalähtöisiä, mutta sisälsivät myös yhteistyökehotuksia ja vuorovaikutuksen tukemiseen pyrkiviä puuttumisia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajien puuttuminen liittyi harvoin itse yhteistoiminnallisen työskentelyn tukemiseen, vaikka se voisi parhaimmillaan tukea tehokkaasti vuorovaikutusta ja oppimista.
first_indexed 2022-12-14T21:04:24Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00f6n\u00f6nen, Iiris", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pyh\u00e4j\u00e4rvi, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-14T07:36:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-14T07:36:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84371", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhteistoiminnallinen ja pienryhmiss\u00e4 tapahtuva oppiminen on viime aikoina\nyleistynyt koulumaailmassa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen oppimisen ty\u00f6skentelyprosessin ja ryhm\u00e4dynamiikan ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Tutkimuksen aineistona toimi Oppimisen itses\u00e4\u00e4tely ja luokkahuonedialogi avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4: Haasteet, mahdollisuudet ja tukeminen\n(SCOLE) -hankkeessa ker\u00e4tty videoaineisto. Se koostui kuuden eri oppitunnin\nyhteistoiminnallisista oppimistilanteista (N = 41), jotka oli kuvattu kolmesta eri\nkoulusta. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en laadullista keskustelunanalyysia.\nTutkimuksessa l\u00f6ydettiin kolmenlaisia opettajien puuttumisen tilanteita:\nyht\u00e4l\u00e4isen osallistumisen ongelmat, ei-toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ongelmat ja konfliktitilanteet. Opettajat puuttuivat n\u00e4ihin ongelmatilanteisiin k\u00e4ytt\u00e4en keinoina\nohjailevia lausumia, perustelujen antamista, kysymiseen pohjautuvaa puuttumista, sanktioiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4mist\u00e4 tai he j\u00e4ttiv\u00e4t puuttumatta tilanteisiin. Opettajien puuttumisen keinot olivat usein suorituskeskeisi\u00e4 ja opettajal\u00e4ht\u00f6isi\u00e4, mutta\nsis\u00e4lsiv\u00e4t my\u00f6s yhteisty\u00f6kehotuksia ja vuorovaikutuksen tukemiseen pyrkivi\u00e4\npuuttumisia. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajien puuttuminen\nliittyi harvoin itse yhteistoiminnallisen ty\u00f6skentelyn tukemiseen, vaikka se voisi\nparhaimmillaan tukea tehokkaasti vuorovaikutusta ja oppimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-14T07:36:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-14T07:36:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ongelmatilanne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puuttuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dT\u00e4rkeint\u00e4 on vaan nyt saada tehty\u00e4 t\u00e4\u00e4\u201d : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen ty\u00f6skentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212145628", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84371
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Könönen, Iiris Pyhäjärvi, Elina ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä ongelmatilanne puuttuminen avoin oppimisympäristö Erityispedagogiikka Special Education 101 vertaisoppiminen keskustelunanalyysi yhteistoiminnallinen oppiminen vuorovaikutus oppimisympäristö alakoulu
title ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_full ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_fullStr ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_full_unstemmed ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_short ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää”
title_sort tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_sub opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
title_txtP ”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
topic ongelmatilanne puuttuminen avoin oppimisympäristö Erityispedagogiikka Special Education 101 vertaisoppiminen keskustelunanalyysi yhteistoiminnallinen oppiminen vuorovaikutus oppimisympäristö alakoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu avoin oppimisympäristö keskustelunanalyysi ongelmatilanne oppimisympäristö puuttuminen vertaisoppiminen vuorovaikutus yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84371 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212145628
work_keys_str_mv AT könöneniiris tärkeintäonvaannytsaadatehtyätääopettajienpuuttuminenyhteistoiminnallisentyöskentel