”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä

Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen oppimisen työskentelyprosessin ja ryhmädynamiikan ongelmiin alakoulun avoimis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Könönen, Iiris, Pyhäjärvi, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84371
Description
Summary:Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen oppimisen työskentelyprosessin ja ryhmädynamiikan ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen aineistona toimi Oppimisen itsesäätely ja luokkahuonedialogi avoimissa oppimisympäristöissä: Haasteet, mahdollisuudet ja tukeminen (SCOLE) -hankkeessa kerätty videoaineisto. Se koostui kuuden eri oppitunnin yhteistoiminnallisista oppimistilanteista (N = 41), jotka oli kuvattu kolmesta eri koulusta. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista keskustelunanalyysia. Tutkimuksessa löydettiin kolmenlaisia opettajien puuttumisen tilanteita: yhtäläisen osallistumisen ongelmat, ei-toivotun käyttäytymisen ongelmat ja konfliktitilanteet. Opettajat puuttuivat näihin ongelmatilanteisiin käyttäen keinoina ohjailevia lausumia, perustelujen antamista, kysymiseen pohjautuvaa puuttumista, sanktioiden määräämistä tai he jättivät puuttumatta tilanteisiin. Opettajien puuttumisen keinot olivat usein suorituskeskeisiä ja opettajalähtöisiä, mutta sisälsivät myös yhteistyökehotuksia ja vuorovaikutuksen tukemiseen pyrkiviä puuttumisia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajien puuttuminen liittyi harvoin itse yhteistoiminnallisen työskentelyn tukemiseen, vaikka se voisi parhaimmillaan tukea tehokkaasti vuorovaikutusta ja oppimista.