Summary: | Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina
yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen oppimisen työskentelyprosessin ja ryhmädynamiikan ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen aineistona toimi Oppimisen itsesäätely ja luokkahuonedialogi avoimissa oppimisympäristöissä: Haasteet, mahdollisuudet ja tukeminen
(SCOLE) -hankkeessa kerätty videoaineisto. Se koostui kuuden eri oppitunnin
yhteistoiminnallisista oppimistilanteista (N = 41), jotka oli kuvattu kolmesta eri
koulusta. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista keskustelunanalyysia.
Tutkimuksessa löydettiin kolmenlaisia opettajien puuttumisen tilanteita:
yhtäläisen osallistumisen ongelmat, ei-toivotun käyttäytymisen ongelmat ja konfliktitilanteet. Opettajat puuttuivat näihin ongelmatilanteisiin käyttäen keinoina
ohjailevia lausumia, perustelujen antamista, kysymiseen pohjautuvaa puuttumista, sanktioiden määräämistä tai he jättivät puuttumatta tilanteisiin. Opettajien puuttumisen keinot olivat usein suorituskeskeisiä ja opettajalähtöisiä, mutta
sisälsivät myös yhteistyökehotuksia ja vuorovaikutuksen tukemiseen pyrkiviä
puuttumisia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajien puuttuminen
liittyi harvoin itse yhteistoiminnallisen työskentelyn tukemiseen, vaikka se voisi
parhaimmillaan tukea tehokkaasti vuorovaikutusta ja oppimista.
|