Value propositions in augmented reality mobile games most desirable game features in Pokémon GO

Tämä pro gradu -tutkielma tutkii arvoa, arvon yhteisluontia ja erilaisia arvoehdotuksia maailmanlaajuisessa ja suositussa lisätyn todellisuuden mobiilipelissä, Pokémon GO:ssa. Tutkielman tavoitteena on selvittää mitä ovat ne ominaisuudet, joita käyttäjät pelissä mieluiten käyttävät. Lisäksi tutkimuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Honka, Niina
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84368
_version_ 1826225736285945856
author Honka, Niina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Honka, Niina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Honka, Niina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Honka, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielma tutkii arvoa, arvon yhteisluontia ja erilaisia arvoehdotuksia maailmanlaajuisessa ja suositussa lisätyn todellisuuden mobiilipelissä, Pokémon GO:ssa. Tutkielman tavoitteena on selvittää mitä ovat ne ominaisuudet, joita käyttäjät pelissä mieluiten käyttävät. Lisäksi tutkimuksella halutaan saada tietoa siitä, minkä vuoksi käyttäjät pitävät joistain ominaisuuksista ja millaista arvoa ne heille tuottavat. Tutkielma tutkii myös sitä, minkä tyyppisiä arvoehdotuksia nämä käyttäjien mainitsemat ominaisuudet edustavat. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Lisäksi haastattelu sisälsi laddering -menetelmän avulla kerättyä syventävää tietoa (n=14) käyttäjien kokemista arvoista. Tuloksia lähestyttiin ja käsiteltiin tulkitsevasti yrittäen ymmärtää ja tulkita vastauksien syvällisempi merkitys. Analysoinnin avulla saatiin selville ne syyt, minkä vuoksi käyttäjät kokevat tietyt pelin ominaisuudet mieluisaksi. Tämän syventävän tiedon avulla oli mahdollista suorittaa luokittelu erilaisiin arvoehdotusluokkiin. Tutkimus osoitti, että valittu lähestymistapa eli laddering -tekniikka ja ymmärtävä analysointi sopivat arvon ja arvon yhteisluomisen tutkimiseen tuottaen juuri haluttua syventävää tietoa tutkittavasta kohteesta. Tutkimuksen tuloksena löydettiin 31 suosittua attribuuttia Pokémon GO:ssa. Lisäksi löydettiin 20 arvoseurausta sekä 22 arvoa, joiden avulla oli mahdollista saada syventävää tietoa ja perusteluja käyttäjien valitsemille suosituimmille ominaisuuksille. Perustelujen tuoman syventävän tiedon avulla oli mahdollista suorittaa attribuuttien luokittelu erityyppisiin arvoehdotuskategorioihin. Peli ja sen yksittäiset ominaisuudet sekä pelin tarjoamat mahdollisuudet muodostavat mielenkiintoisen kokonaisuuden erilaisia arvoja ja arvoehdotuksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää hyvin esimerkiksi erilaisten viihteellisten palveluiden suunnittelussa, joissa lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksia arvon yhteisluomiseen.
first_indexed 2022-12-14T21:04:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuunanen, Tuure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honka, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-14T07:27:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-14T07:27:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84368", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma tutkii arvoa, arvon yhteisluontia ja erilaisia arvoehdotuksia maailmanlaajuisessa ja suositussa lis\u00e4tyn todellisuuden mobiilipeliss\u00e4, Pok\u00e9mon GO:ssa. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 ovat ne ominaisuudet, joita k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t peliss\u00e4 mieluiten k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Lis\u00e4ksi tutkimuksella halutaan saada tietoa siit\u00e4, mink\u00e4 vuoksi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t pit\u00e4v\u00e4t joistain ominaisuuksista ja millaista arvoa ne heille tuottavat. Tutkielma tutkii my\u00f6s sit\u00e4, mink\u00e4 tyyppisi\u00e4 arvoehdotuksia n\u00e4m\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4jien mainitsemat ominaisuudet edustavat. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Lis\u00e4ksi haastattelu sis\u00e4lsi laddering -menetelm\u00e4n avulla ker\u00e4tty\u00e4 syvent\u00e4v\u00e4\u00e4 tietoa (n=14) k\u00e4ytt\u00e4jien kokemista arvoista. Tuloksia l\u00e4hestyttiin ja k\u00e4siteltiin tulkitsevasti yritt\u00e4en ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja tulkita vastauksien syv\u00e4llisempi merkitys. Analysoinnin avulla saatiin selville ne syyt, mink\u00e4 vuoksi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t kokevat tietyt pelin ominaisuudet mieluisaksi. T\u00e4m\u00e4n syvent\u00e4v\u00e4n tiedon avulla oli mahdollista suorittaa luokittelu erilaisiin arvoehdotusluokkiin. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 valittu l\u00e4hestymistapa eli laddering -tekniikka ja ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4 analysointi sopivat arvon ja arvon yhteisluomisen tutkimiseen tuottaen juuri haluttua syvent\u00e4v\u00e4\u00e4 tietoa tutkittavasta kohteesta. Tutkimuksen tuloksena l\u00f6ydettiin 31 suosittua attribuuttia Pok\u00e9mon GO:ssa. Lis\u00e4ksi l\u00f6ydettiin 20 arvoseurausta sek\u00e4 22 arvoa, joiden avulla oli mahdollista saada syvent\u00e4v\u00e4\u00e4 tietoa ja perusteluja k\u00e4ytt\u00e4jien valitsemille suosituimmille ominaisuuksille. Perustelujen tuoman syvent\u00e4v\u00e4n tiedon avulla oli mahdollista suorittaa attribuuttien luokittelu erityyppisiin arvoehdotuskategorioihin. Peli ja sen yksitt\u00e4iset ominaisuudet sek\u00e4 pelin tarjoamat mahdollisuudet muodostavat mielenkiintoisen kokonaisuuden erilaisia arvoja ja arvoehdotuksia. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 hyvin esimerkiksi erilaisten viihteellisten palveluiden suunnittelussa, joissa lis\u00e4ksi hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n mahdollisuuksia arvon yhteisluomiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-14T07:27:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-14T07:27:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteisluominen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvoehdotukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lis\u00e4tyn todellisuuden mobiilipelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelukeskeinen logiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pok\u00e9mon GO", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212145625", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lis\u00e4tty todellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo (ominaisuudet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Pok\u00e9mon Go (peli)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot (k\u00e4sitykset)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "augmented reality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "value (properties)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "value creation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Pok\u00e9mon Go (game)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobile games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "values (conceptions)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84368
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ad244fb1-6f31-4bc5-ac17-4e1f4d9508e9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212145625.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honka, Niina Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO arvon yhteisluominen arvoehdotukset lisätyn todellisuuden mobiilipelit palvelukeskeinen logiikka Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 lisätty todellisuus arvo (ominaisuudet) arvonluonti Pokémon Go (peli) mobiilipelit arvot (käsitykset) augmented reality value (properties) value creation Pokémon Go (game) mobile games values (conceptions)
title Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO
title_full Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO
title_fullStr Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO
title_full_unstemmed Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO
title_short Value propositions in augmented reality mobile games
title_sort value propositions in augmented reality mobile games most desirable game features in pokémon go
title_sub most desirable game features in Pokémon GO
title_txtP Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO
topic arvon yhteisluominen arvoehdotukset lisätyn todellisuuden mobiilipelit palvelukeskeinen logiikka Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 lisätty todellisuus arvo (ominaisuudet) arvonluonti Pokémon Go (peli) mobiilipelit arvot (käsitykset) augmented reality value (properties) value creation Pokémon Go (game) mobile games values (conceptions)
topic_facet 601 Information Systems Science Pokémon Go (game) Pokémon Go (peli) Tietojärjestelmätiede arvo (ominaisuudet) arvoehdotukset arvon yhteisluominen arvonluonti arvot (käsitykset) augmented reality lisätty todellisuus lisätyn todellisuuden mobiilipelit mobiilipelit mobile games palvelukeskeinen logiikka value (properties) value creation values (conceptions)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84368 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212145625
work_keys_str_mv AT honkaniina valuepropositionsinaugmentedrealitymobilegamesmostdesirablegamefeaturesinpokemongo