Introducing stress and rhythm a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils

Tämä maisterintutkielma keskittyi siihen, mitä englannin kielen ääntämisen opettamiseen liittyen olisi tärkeää opettaa, ja miten. Taustateoriaan perehtyessä kävi ilmi, että prosodian opettamiseen liittyviä materiaaleja ei esiinny Suomessa käytettävissä oppikirjoissa juurikaan ja yksittäisten äänteid...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuusirati, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84316
_version_ 1828193055986941952
author Kuusirati, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuusirati, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuusirati, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuusirati, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tämä maisterintutkielma keskittyi siihen, mitä englannin kielen ääntämisen opettamiseen liittyen olisi tärkeää opettaa, ja miten. Taustateoriaan perehtyessä kävi ilmi, että prosodian opettamiseen liittyviä materiaaleja ei esiinny Suomessa käytettävissä oppikirjoissa juurikaan ja yksittäisten äänteiden opettaminen on materiaaleissa suuremmassa roolissa. Tämä on kuitenkin ristiriidassa joidenkin tutkimusten päätelmien kanssa, sillä esimerkiksi Tergueff (2013b) ja Celce-Murcia, Brinton ja Goodwin (1996) toteavat, että prosodisilla piirteillä on mahdollisesti suurempi vaikutus puheen ymmärrettävyyteen, kuin yksittäisillä äänteillä ja niiden mahdollisella väärin ääntämisellä. Näin ollen tämän maisterintutkielman tavoitteena oli luoda materiaalipaketti, joka pyrkii tarjoamaan opettajille ideoita ja tehtäviä prosodisten piirteiden opettamiseen kolmannen luokan englannin kielen oppijoille, sillä prosodisten piirteiden opettaminen tulisi aloittaa jo aloittelevien, mahdollisesti nuorten oppilaiden kanssa. Tämän tutkielman rajatun laajuuden takia tarkemmiksi aiheiksi valikoituivat sana- ja lausepaino, sekä puherytmi. Näiden prosodisten piirteiden opettamiseen keskittyviä tehtäviä ei tämän tutkielman taustakirjallisuuden (esimerkiksi Tergujeff 2013b) mukaan löydy suomalaisista englannin oppikirjoista lähes ollenkaan, mutta niillä on keskeinen rooli ymmärrettävän puheen tuottamisessa, sekä muiden puheen ymmärtämisessä. Sen lisäksi Suomessa tapahtuvaa opetusta peruskouluissa ohjaavassa dokumentissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 nämä piirteet on mainittu osana englannin kielen opetuksen tavoitteita. Esimerkiksi Tergujeff (2010) on todennut, että Suomessa oppikirjoilla on keskeinen asema opetuksessa ja sen sisällöissä, joten tässä on selkeä ristiriita teorian ja käytännön välillä. Näistä syistä tämä materiaalipaketti pyrkii tarjoamaan tehtäväideoita prosodisten piirteiden opettamiseen suomalaisissa peruskouluissa. Materiaalipaketin tehtävät etenevät kontrolloidusta yhden piirteen opettamisesta vapaampaan tuottamiseen ikä- ja taitotasoluokka huomioon ottaen. Jokainen tehtävä sisältää myös esimerkiksi orientoitumista aiheeseen sekä ideoita aiheen soveltavampaan jatkoharjoitteluun.
first_indexed 2022-12-13T21:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusirati, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-13T07:40:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-13T07:40:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84316", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 maisterintutkielma keskittyi siihen, mit\u00e4 englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen liittyen olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4\nopettaa, ja miten. Taustateoriaan perehtyess\u00e4 k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 prosodian opettamiseen liittyvi\u00e4 materiaaleja ei esiinny\nSuomessa k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 oppikirjoissa juurikaan ja yksitt\u00e4isten \u00e4\u00e4nteiden opettaminen on materiaaleissa suuremmassa\nroolissa. T\u00e4m\u00e4 on kuitenkin ristiriidassa joidenkin tutkimusten p\u00e4\u00e4telmien kanssa, sill\u00e4 esimerkiksi Tergueff (2013b)\nja Celce-Murcia, Brinton ja Goodwin (1996) toteavat, ett\u00e4 prosodisilla piirteill\u00e4 on mahdollisesti suurempi vaikutus\npuheen ymm\u00e4rrett\u00e4vyyteen, kuin yksitt\u00e4isill\u00e4 \u00e4\u00e4nteill\u00e4 ja niiden mahdollisella v\u00e4\u00e4rin \u00e4\u00e4nt\u00e4misell\u00e4. N\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4n\nmaisterintutkielman tavoitteena oli luoda materiaalipaketti, joka pyrkii tarjoamaan opettajille ideoita ja teht\u00e4vi\u00e4\nprosodisten piirteiden opettamiseen kolmannen luokan englannin kielen oppijoille, sill\u00e4 prosodisten piirteiden\nopettaminen tulisi aloittaa jo aloittelevien, mahdollisesti nuorten oppilaiden kanssa.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman rajatun laajuuden takia tarkemmiksi aiheiksi valikoituivat sana- ja lausepaino, sek\u00e4 puherytmi.\nN\u00e4iden prosodisten piirteiden opettamiseen keskittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 ei t\u00e4m\u00e4n tutkielman taustakirjallisuuden (esimerkiksi\nTergujeff 2013b) mukaan l\u00f6ydy suomalaisista englannin oppikirjoista l\u00e4hes ollenkaan, mutta niill\u00e4 on keskeinen rooli\nymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4n puheen tuottamisessa, sek\u00e4 muiden puheen ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Sen lis\u00e4ksi Suomessa tapahtuvaa\nopetusta peruskouluissa ohjaavassa dokumentissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 n\u00e4m\u00e4 piirteet\non mainittu osana englannin kielen opetuksen tavoitteita. Esimerkiksi Tergujeff (2010) on todennut, ett\u00e4 Suomessa\noppikirjoilla on keskeinen asema opetuksessa ja sen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4, joten t\u00e4ss\u00e4 on selke\u00e4 ristiriita teorian ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n\nv\u00e4lill\u00e4. N\u00e4ist\u00e4 syist\u00e4 t\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti pyrkii tarjoamaan teht\u00e4v\u00e4ideoita prosodisten piirteiden opettamiseen\nsuomalaisissa peruskouluissa. Materiaalipaketin teht\u00e4v\u00e4t etenev\u00e4t kontrolloidusta yhden piirteen opettamisesta\nvapaampaan tuottamiseen ik\u00e4- ja taitotasoluokka huomioon ottaen. Jokainen teht\u00e4v\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s esimerkiksi\norientoitumista aiheeseen sek\u00e4 ideoita aiheen soveltavampaan jatkoharjoitteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-13T07:40:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-13T07:40:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212135573", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosodiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosody", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84316
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:34Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f7df4ce0-9145-4b6a-9a11-e8eb31085bfa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212135573.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuusirati, Hanna Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen prosodiikka English language pronunciation prosody
title Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils
title_full Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils
title_fullStr Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils
title_full_unstemmed Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils
title_short Introducing stress and rhythm
title_sort introducing stress and rhythm a material package for teaching english word stress sentence stress and speech rhythm to finnish comprehensive school pupils
title_sub a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils
title_txtP Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils
topic Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen prosodiikka English language pronunciation prosody
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli pronunciation prosodiikka prosody ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84316 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212135573
work_keys_str_mv AT kuusiratihanna introducingstressandrhythmamaterialpackageforteachingenglishwordstresssentencestr