Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko esikouluikäisten lasten ja huoltajien käsitykset lapsen uimataidosta samansuuntaisia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, oliko uimataidon eri osa-alueiden arvioinnin lisäksi alueellisia eroja uimataidossa sekä koronan vaikutuksia uimiseen. Tutkimusjou...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Toitturi, Jyri, Puomi, Erna
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84312
_version_ 1828193055977504768
author Toitturi, Jyri Puomi, Erna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toitturi, Jyri Puomi, Erna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toitturi, Jyri Puomi, Erna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toitturi, Jyri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko esikouluikäisten lasten ja huoltajien käsitykset lapsen uimataidosta samansuuntaisia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, oliko uimataidon eri osa-alueiden arvioinnin lisäksi alueellisia eroja uimataidossa sekä koronan vaikutuksia uimiseen. Tutkimusjoukko koostui esikouluikäisistä lapsista ja heidän huoltajistaan. Tutkimukseen osallistui 195 esikouluikäistä lasta sekä 323 huoltajaa. Lapset ja huoltajat täyttivät sähköisen kyselylomakkeen (PSPWC) vastaamalla lapsen uimataitoa kuvaaviin vesitaitavuuden osa-alueisiin liittyviin kysymyksiin. Vastausvaihtoehtona oli kolmen eri taitotason kuvaus lapsen toiminnasta yhdeksässä taidon eri osa-alueessa. Lasten ja huoltajien arvioiden tuloksia sekä alueellista jakoa analysoitiin ristiintaulukoimalla. Parhaiten hallussa olevia vesitaitoja olivat kastautuminen sekä pinnan alle painautuminen. Vaikeampia taitoja olivat puolestaan meritähtikellunta päinmakuulla sekä kääntyminen uidessa vatsalta selälleen. Huoltajien ja lasten käsityksissä löytyi neljästä eri osa-alueesta tilastollisesti melkein merkitsevä ero (p < 0,05). Näitä olivat meritähtikellunta selinmakuulla (p = 0,014), liukuminen (p = 0,014), selinuinti (p = 0,037) ja kääntyminen uidessa vatsalta selälleen (p = 0,011). Näissä lapset arvioivat taitavuutensa vanhempiaan paremmaksi. Muissa taidon osa-alueissa ei havaittu eroja. Maantieteellisesti vertailun kohteena olivat Etelä-Suomi sekä muu Suomi. Alueellisesti vertailtuna tilastollisesti merkitsevä ero (p < 0,01) Etelä-Suomen ja muun Suomen lasten ja huoltajien arvioiden välillä löytyi taidossa kääntyä vatsalta selälleen (p = 0,008). Etelä-Suomessa se arvioitiin muuta Suomea paremmaksi. Vaikka muissa uimataidon osa-alueissa arviot olivat samansuuntaisia, arvioitiin Etelä-Suomessa lasten omat taidot muuta Suomea useammin parhaaseen kolmannekseen eli “kykenee suorittamaan täysin”. Lisäksi huoltajat arvioivat koronapandemian vaikuttaneen esikouluikäisten lasten pääsyyn uimaan sekä hidastaneen osittain uimataidon kehitystä. On oletettavaa, että todelliset koronapandemian vaikutukset tulevat näkymään vasta pidemmän ajan kuluttua. Monissa Suomen kaupungeissa uimahallit olivat koronan vuoksi pitkään kiinni. Noin viidesosalla lapsista uimiseen tuli täydellinen tauko ja hieman alle kolmella prosentilla uimataidon kehitys pysähtyi. Lasten ja huoltajien käsityseroja tulee tutkia lisää erityisesti mitattuun uimataitoon verrattuna. Realistinen käsitys omasta uimataidosta mitatun uimataidon rinnalla auttaa ehkäisemään vaaratilanteita vedessä. Lasten sekä huoltajien tietoisuuden lisääminen on tärkeää, jotta uimataidon kehittämistä voitaisiin edistää.
first_indexed 2022-12-13T21:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toitturi, Jyri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puomi, Erna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-13T06:29:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-13T06:29:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84312", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, ovatko esikouluik\u00e4isten lasten ja huoltajien k\u00e4sitykset lapsen uimataidosta samansuuntaisia. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, oliko uimataidon eri osa-alueiden arvioinnin lis\u00e4ksi alueellisia eroja uimataidossa sek\u00e4 koronan vaikutuksia uimiseen. Tutkimusjoukko koostui esikouluik\u00e4isist\u00e4 lapsista ja heid\u00e4n huoltajistaan. Tutkimukseen osallistui 195 esikouluik\u00e4ist\u00e4 lasta sek\u00e4 323 huoltajaa. Lapset ja huoltajat t\u00e4yttiv\u00e4t s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen (PSPWC) vastaamalla lapsen uimataitoa kuvaaviin vesitaitavuuden osa-alueisiin liittyviin kysymyksiin. Vastausvaihtoehtona oli kolmen eri taitotason kuvaus lapsen toiminnasta yhdeks\u00e4ss\u00e4 taidon eri osa-alueessa. \n\nLasten ja huoltajien arvioiden tuloksia sek\u00e4 alueellista jakoa analysoitiin ristiintaulukoimalla. Parhaiten hallussa olevia vesitaitoja olivat kastautuminen sek\u00e4 pinnan alle painautuminen. Vaikeampia taitoja olivat puolestaan merit\u00e4htikellunta p\u00e4inmakuulla sek\u00e4 k\u00e4\u00e4ntyminen uidessa vatsalta sel\u00e4lleen. Huoltajien ja lasten k\u00e4sityksiss\u00e4 l\u00f6ytyi nelj\u00e4st\u00e4 eri osa-alueesta tilastollisesti melkein merkitsev\u00e4 ero (p < 0,05). N\u00e4it\u00e4 olivat merit\u00e4htikellunta selinmakuulla (p = 0,014), liukuminen (p = 0,014), selinuinti (p = 0,037) ja k\u00e4\u00e4ntyminen uidessa vatsalta sel\u00e4lleen (p = 0,011). N\u00e4iss\u00e4 lapset arvioivat taitavuutensa vanhempiaan paremmaksi. Muissa taidon osa-alueissa ei havaittu eroja.\n\nMaantieteellisesti vertailun kohteena olivat Etel\u00e4-Suomi sek\u00e4 muu Suomi. Alueellisesti vertailtuna tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero (p < 0,01) Etel\u00e4-Suomen ja muun Suomen lasten ja huoltajien arvioiden v\u00e4lill\u00e4 l\u00f6ytyi taidossa k\u00e4\u00e4nty\u00e4 vatsalta sel\u00e4lleen (p = 0,008). Etel\u00e4-Suomessa se arvioitiin muuta Suomea paremmaksi. Vaikka muissa uimataidon osa-alueissa arviot olivat samansuuntaisia, arvioitiin Etel\u00e4-Suomessa lasten omat taidot muuta Suomea useammin parhaaseen kolmannekseen eli \u201ckykenee suorittamaan t\u00e4ysin\u201d. Lis\u00e4ksi huoltajat arvioivat koronapandemian vaikuttaneen esikouluik\u00e4isten lasten p\u00e4\u00e4syyn uimaan sek\u00e4 hidastaneen osittain uimataidon kehityst\u00e4. On oletettavaa, ett\u00e4 todelliset koronapandemian vaikutukset tulevat n\u00e4kym\u00e4\u00e4n vasta pidemm\u00e4n ajan kuluttua.\n\nMonissa Suomen kaupungeissa uimahallit olivat koronan vuoksi pitk\u00e4\u00e4n kiinni. Noin viidesosalla lapsista uimiseen tuli t\u00e4ydellinen tauko ja hieman alle kolmella prosentilla uimataidon kehitys pys\u00e4htyi. Lasten ja huoltajien k\u00e4sityseroja tulee tutkia lis\u00e4\u00e4 erityisesti mitattuun uimataitoon verrattuna. Realistinen k\u00e4sitys omasta uimataidosta mitatun uimataidon rinnalla auttaa ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n vaaratilanteita vedess\u00e4. Lasten sek\u00e4 huoltajien tietoisuuden lis\u00e4\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta uimataidon kehitt\u00e4mist\u00e4 voitaisiin edist\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-13T06:29:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-13T06:29:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esikouluik\u00e4isten ja heid\u00e4n huoltajien k\u00e4sitys lapsen uimataidosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212135569", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uimataito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uinti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huoltajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84312
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a6d6a901-9033-4aad-942c-46802147fcf1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212135569.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toitturi, Jyri Puomi, Erna Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset (ikäryhmät) uimataito uinti opetus esikouluikäiset vanhemmat käsitykset huoltajat arviointi liikunta
title Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta
title_full Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta
title_fullStr Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta
title_full_unstemmed Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta
title_short Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta
title_sort esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta
title_txtP Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset (ikäryhmät) uimataito uinti opetus esikouluikäiset vanhemmat käsitykset huoltajat arviointi liikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arviointi esikouluikäiset huoltajat käsitykset lapset (ikäryhmät) liikunta opetus uimataito uinti vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84312 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212135569
work_keys_str_mv AT toitturijyri esikouluikäistenjaheidänhuoltajienkäsityslapsenuimataidosta