The story of Fazer a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company

Pro graduni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisia tarinoita yritys Oy Karl Fazer Ab (tutkimuksessa nimellä Fazer) käyttää nettisivuillaan. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä tarinankerronnan on todistettu olevan erittäin tehokas vaikutuskeino. Yritykset sekä organisaatiot ovat myös ymmärtäneet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttinen, Riikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84274
_version_ 1826225767019708416
author Penttinen, Riikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Penttinen, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Penttinen, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Penttinen, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Pro graduni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisia tarinoita yritys Oy Karl Fazer Ab (tutkimuksessa nimellä Fazer) käyttää nettisivuillaan. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä tarinankerronnan on todistettu olevan erittäin tehokas vaikutuskeino. Yritykset sekä organisaatiot ovat myös ymmärtäneet tämän faktan, ja käyttävät sitä hyödykseen vaikuttaakseen suuriin joukkoihin ihmisiä. Tämän takia on eettisesti tärkeää analysoida miten suuret, jo ennestään vaikuttavat ja valtaa pitävät yritykset käyttävät kyseistä keinoa viestinnässään. Yhtenä Suomen suosituimmista ruuantarjoajista Fazer toimii asiassa johtajana ja esimerkkinä. Tutkimuksen aineistona olivat kaksi Fazerin englanninkielistä nettisivua, www.fazer.com ja www.fazergroup.com. Nettisivujen sisältö tiivistettiin tutkimuksessa lyhyesti ja löytyneet tarinat lajiteltiin kolmeen eri kategoriaan: historia, Fazer nykyisin, sekä arvot ja etiikka. Kategorioista valittiin neljä tarinaesimerkkiä, joita tarkasteltiin yksityiskohtaisesti. Tähän tarkasteluun valikoitui kolme artikkelialasivua, sekä alasivu, joka sisälsi videon. Nämä neljä tarinaa tutkittiin narratiivisen analyysin keinoin. Erityisesti huomioitiin tarinoiden hahmot, juoni, kausaliteetti ja ajallisuus. Tämän lisäksi käytettiin vaihtelevien tarinaelementtien tunnistamisen mahdollistavaa tutkimusmenetelmää. Koska tarkasteltiin nettisivuja, multimodaalinen lähestymistapa oli myös hyödyllinen. Tähän sisältyi kuvien ja videon visuaalinen analyysi. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Fazer rakentaa bränditarinaansa huolellisesti. Yleisiä tarina-aiheita olivat perustaja Karl Fazer sekä Suomi. Fazer oli tarinoissa vahvasti yhteydessä suomalaisuuteen ja yrityksen patriarkaalisiin juuriin. Yritys myös pyrkii vaikuttamaan monimuotoiselta. Fazer haluaa näyttäytyä hyväntekijänä, sekä muutosten ja innovaatioiden alullepanijana. Tämä tutkielma näyttää yhden esimerkin siitä, miten yritys käyttää kieltä, kuvia ja muita keinoja tarinankerronnassa. Viime vuosina on tutkittu niin multimodaalisuutta sekä narratiiveja englannin lingvistiikan alueella, mutta mitään Fazeriin liittyvää ei ole käsitelty näiden kanssa. Lisäksi tarinoita on tutkittu eri aloilla vähemmän multimodaalisuuden käsitteen kanssa. Myös siksi tämä tutkielma lisää tietoa aiheesta kyseisillä tutkimistavoilla. Tutkimuksesta on myös hyötyä monella alalla, kuten hyväntekeväisyydessä ja markkinoinnissa, sillä se vahvistaa käsitystä tarinoiden vaikutusvallasta, sekä antaa siitä konkreettisen esimerkin, Fazerin.
first_indexed 2024-09-11T08:49:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piittinen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttinen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-12T07:19:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-12T07:19:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro graduni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten ja millaisia tarinoita yritys Oy Karl Fazer Ab (tutkimuksessa nimell\u00e4 Fazer) k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nettisivuillaan. Tutkimusaihe on t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 tarinankerronnan on todistettu olevan eritt\u00e4in tehokas vaikutuskeino. Yritykset sek\u00e4 organisaatiot ovat my\u00f6s ymm\u00e4rt\u00e4neet t\u00e4m\u00e4n faktan, ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 hy\u00f6dykseen vaikuttaakseen suuriin joukkoihin ihmisi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n takia on eettisesti t\u00e4rke\u00e4\u00e4 analysoida miten suuret, jo ennest\u00e4\u00e4n vaikuttavat ja valtaa pit\u00e4v\u00e4t yritykset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kyseist\u00e4 keinoa viestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Yhten\u00e4 Suomen suosituimmista ruuantarjoajista Fazer toimii asiassa johtajana ja esimerkkin\u00e4.\n\nTutkimuksen aineistona olivat kaksi Fazerin englanninkielist\u00e4 nettisivua, www.fazer.com ja www.fazergroup.com. Nettisivujen sis\u00e4lt\u00f6 tiivistettiin tutkimuksessa lyhyesti ja l\u00f6ytyneet tarinat lajiteltiin kolmeen eri kategoriaan: historia, Fazer nykyisin, sek\u00e4 arvot ja etiikka. Kategorioista valittiin nelj\u00e4 tarinaesimerkki\u00e4, joita tarkasteltiin yksityiskohtaisesti. T\u00e4h\u00e4n tarkasteluun valikoitui kolme artikkelialasivua, sek\u00e4 alasivu, joka sis\u00e4lsi videon. N\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 tarinaa tutkittiin narratiivisen analyysin keinoin. Erityisesti huomioitiin tarinoiden hahmot, juoni, kausaliteetti ja ajallisuus. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi k\u00e4ytettiin vaihtelevien tarinaelementtien tunnistamisen mahdollistavaa tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4. Koska tarkasteltiin nettisivuja, multimodaalinen l\u00e4hestymistapa oli my\u00f6s hy\u00f6dyllinen. T\u00e4h\u00e4n sis\u00e4ltyi kuvien ja videon visuaalinen analyysi. \n\nTutkimuksen tuloksena selvisi, ett\u00e4 Fazer rakentaa br\u00e4nditarinaansa huolellisesti. Yleisi\u00e4 tarina-aiheita olivat perustaja Karl Fazer sek\u00e4 Suomi. Fazer oli tarinoissa vahvasti yhteydess\u00e4 suomalaisuuteen ja yrityksen patriarkaalisiin juuriin. Yritys my\u00f6s pyrkii vaikuttamaan monimuotoiselta. Fazer haluaa n\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4 hyv\u00e4ntekij\u00e4n\u00e4, sek\u00e4 muutosten ja innovaatioiden alullepanijana.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yhden esimerkin siit\u00e4, miten yritys k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4, kuvia ja muita keinoja tarinankerronnassa. Viime vuosina on tutkittu niin multimodaalisuutta sek\u00e4 narratiiveja englannin lingvistiikan alueella, mutta mit\u00e4\u00e4n Fazeriin liittyv\u00e4\u00e4 ei ole k\u00e4sitelty n\u00e4iden kanssa. Lis\u00e4ksi tarinoita on tutkittu eri aloilla v\u00e4hemm\u00e4n multimodaalisuuden k\u00e4sitteen kanssa. My\u00f6s siksi t\u00e4m\u00e4 tutkielma lis\u00e4\u00e4 tietoa aiheesta kyseisill\u00e4 tutkimistavoilla. Tutkimuksesta on my\u00f6s hy\u00f6ty\u00e4 monella alalla, kuten hyv\u00e4ntekev\u00e4isyydess\u00e4 ja markkinoinnissa, sill\u00e4 se vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 tarinoiden vaikutusvallasta, sek\u00e4 antaa siit\u00e4 konkreettisen esimerkin, Fazerin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-12T07:19:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-12T07:19:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "storytelling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodal analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visual analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratives", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fazer", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212125532", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruoka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "makeisteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leipomoteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkosivustot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "food", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "brands", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narrative analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "history", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stories", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "confectionery industry", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "bakery industry", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "websites", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narrativity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tales", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84274
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f9e4674b-5867-4d54-a98a-458b88ee8ecf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212125532.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Penttinen, Riikka The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company storytelling multimodal analysis visual analysis narratives Fazer Englannin kieli English 301 ruoka brändit narratiivinen tutkimus multimodaalisuus historia kertomukset makeisteollisuus englannin kieli leipomoteollisuus verkkosivustot narratiivisuus tarinat food brands narrative analysis multimodality history stories confectionery industry English language bakery industry websites narrativity tales
title The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
title_full The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
title_fullStr The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
title_full_unstemmed The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
title_short The story of Fazer
title_sort story of fazer a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
title_sub a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
title_txtP The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
topic storytelling multimodal analysis visual analysis narratives Fazer Englannin kieli English 301 ruoka brändit narratiivinen tutkimus multimodaalisuus historia kertomukset makeisteollisuus englannin kieli leipomoteollisuus verkkosivustot narratiivisuus tarinat food brands narrative analysis multimodality history stories confectionery industry English language bakery industry websites narrativity tales
topic_facet 301 Englannin kieli English English language Fazer bakery industry brands brändit confectionery industry englannin kieli food historia history kertomukset leipomoteollisuus makeisteollisuus multimodaalisuus multimodal analysis multimodality narratiivinen tutkimus narratiivisuus narrative analysis narratives narrativity ruoka stories storytelling tales tarinat verkkosivustot visual analysis websites
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84274 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212125532
work_keys_str_mv AT penttinenriikka storyoffazeramultimodalanalysisofstorytellingonthewebsitesofacompany AT penttinenriikka thestoryoffazeramultimodalanalysisofstorytellingonthewebsitesofacompany