ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana

Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa käsitellään vahvuusperustaista tukea ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat kuvaavat vahvuusperustaista tukea työssään ja mitä hyötyä he kokevat siitä olevan ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnunen, Heljä
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84249
_version_ 1828193055924027392
author Kinnunen, Heljä
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kinnunen, Heljä Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kinnunen, Heljä Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kinnunen, Heljä
datasource_str_mv jyx
description Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa käsitellään vahvuusperustaista tukea ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat kuvaavat vahvuusperustaista tukea työssään ja mitä hyötyä he kokevat siitä olevan ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa. Tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita luokanopettajan ja huoltajien välisen yhteistyön merkityksestä ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustaisessa tukemisessa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin haastattelun avulla. Haastateltavia oli viisi luokanopettajaa ympäri Suomea ja he valikoituivat tutkimukseen sen perusteella, että heillä oli kokemusta ADHD-oireisista lapsista ja käytössään vahvuusperustainen tuki työssään. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi toimi aineiston analyysimenetelmänä. Tutkimuksessa olleiden luokanopettajien kokemusten perusteella vahvuusperustaisella tuella ja opettajien ja huoltajien välisellä yhteistyöllä on merkitystä ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnin tukemiseen ja siinä onnistumiseen. Opettajan ja oppilaan kuin myös opettajan ja huoltajien välillä korostettiin luottamuksellisuutta kaiken lähtökohtana. Erityisesti onnistumisten sanoittaminen positiivisen palautteen avulla, vahvuuksiin tutustuminen ja niiden tunnistaminen itsessä ja muissa koettiin merkittäviksi. Positiivisella ja vahvuuksiin perustuvalla tuella koettiin olevan vaikutusta muun muassa oppilaan itsetunnon kehitykseen ja motivaatioon koulussa. Tarvitaan myös toimintaympäristöä, jossa jokainen oppilas tulee yksilönä nähdyksi ja arvostetuksi omana itsenään.
first_indexed 2022-12-12T21:00:43Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Helj\u00e4", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-09T07:25:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-09T07:25:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84249", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n vahvuusperustaista\ntukea ADHD-oireisen oppilaan koulunk\u00e4ynniss\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena on\nselvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajat kuvaavat vahvuusperustaista tukea ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja\nmit\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 he kokevat siit\u00e4 olevan ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa. Tutkimuksessa ollaan my\u00f6s kiinnostuneita luokanopettajan ja huoltajien v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n merkityksest\u00e4 ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustaisessa tukemisessa.\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelun\navulla. Haastateltavia oli viisi luokanopettajaa ymp\u00e4ri Suomea ja he valikoituivat\ntutkimukseen sen perusteella, ett\u00e4 heill\u00e4 oli kokemusta ADHD-oireisista lapsista\nja k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n vahvuusperustainen tuki ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi toimi aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4.\nTutkimuksessa olleiden luokanopettajien kokemusten perusteella vahvuusperustaisella tuella ja opettajien ja huoltajien v\u00e4lisell\u00e4 yhteisty\u00f6ll\u00e4 on merkityst\u00e4 ADHD-oireisen oppilaan koulunk\u00e4ynnin tukemiseen ja siin\u00e4 onnistumiseen. Opettajan ja oppilaan kuin my\u00f6s opettajan ja huoltajien v\u00e4lill\u00e4 korostettiin\nluottamuksellisuutta kaiken l\u00e4ht\u00f6kohtana. Erityisesti onnistumisten sanoittaminen positiivisen palautteen avulla, vahvuuksiin tutustuminen ja niiden tunnistaminen itsess\u00e4 ja muissa koettiin merkitt\u00e4viksi. Positiivisella ja vahvuuksiin perustuvalla tuella koettiin olevan vaikutusta muun muassa oppilaan itsetunnon\nkehitykseen ja motivaatioon koulussa. Tarvitaan my\u00f6s toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, jossa\njokainen oppilas tulee yksil\u00f6n\u00e4 n\u00e4hdyksi ja arvostetuksi omana itsen\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-09T07:25:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-09T07:25:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD-oireinen oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuusperustainen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6 huoltajien kanssa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212095509", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84249
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:38Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnunen, Heljä ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana ADHD-oireinen oppilas vahvuusperustainen tuki yhteistyö huoltajien kanssa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivinen pedagogiikka ADHD oppilaat
title ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
title_full ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
title_fullStr ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
title_full_unstemmed ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
title_short ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
title_sort adhd oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
title_txtP ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
topic ADHD-oireinen oppilas vahvuusperustainen tuki yhteistyö huoltajien kanssa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivinen pedagogiikka ADHD oppilaat
topic_facet 103 ADHD ADHD-oireinen oppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education oppilaat positiivinen pedagogiikka vahvuusperustainen tuki yhteistyö huoltajien kanssa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84249 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212095509
work_keys_str_mv AT kinnunenheljä adhdoireisenoppilaanvahvuusperustainentukiluokanopettajankuvailemana