Yhteenveto: | Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa käsitellään vahvuusperustaista
tukea ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnissä. Tutkimuksen tavoitteena on
selvittää, miten luokanopettajat kuvaavat vahvuusperustaista tukea työssään ja
mitä hyötyä he kokevat siitä olevan ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa. Tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita luokanopettajan ja huoltajien välisen yhteistyön merkityksestä ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustaisessa tukemisessa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin haastattelun
avulla. Haastateltavia oli viisi luokanopettajaa ympäri Suomea ja he valikoituivat
tutkimukseen sen perusteella, että heillä oli kokemusta ADHD-oireisista lapsista
ja käytössään vahvuusperustainen tuki työssään. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi toimi aineiston analyysimenetelmänä.
Tutkimuksessa olleiden luokanopettajien kokemusten perusteella vahvuusperustaisella tuella ja opettajien ja huoltajien välisellä yhteistyöllä on merkitystä ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnin tukemiseen ja siinä onnistumiseen. Opettajan ja oppilaan kuin myös opettajan ja huoltajien välillä korostettiin
luottamuksellisuutta kaiken lähtökohtana. Erityisesti onnistumisten sanoittaminen positiivisen palautteen avulla, vahvuuksiin tutustuminen ja niiden tunnistaminen itsessä ja muissa koettiin merkittäviksi. Positiivisella ja vahvuuksiin perustuvalla tuella koettiin olevan vaikutusta muun muassa oppilaan itsetunnon
kehitykseen ja motivaatioon koulussa. Tarvitaan myös toimintaympäristöä, jossa
jokainen oppilas tulee yksilönä nähdyksi ja arvostetuksi omana itsenään.
|