Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa

Tässä tutkielmassa selvitettiin viisivuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemisen tavoitteita ja menetelmiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmissä. Tutkimuksen aineistona käytettiin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun arviointitutkimuksessa kerättyjä lasten pedagogisia asia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Palsamäki, Anna-Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84245
_version_ 1826225696203079680
author Palsamäki, Anna-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Palsamäki, Anna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Palsamäki, Anna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Palsamäki, Anna-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa selvitettiin viisivuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemisen tavoitteita ja menetelmiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmissä. Tutkimuksen aineistona käytettiin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun arviointitutkimuksessa kerättyjä lasten pedagogisia asiakirjoja (N=40) sekä varhaiskasvatuksen opettajilta kerättyä kyselyaineistoa (N=881). Aineisto kerättiin toukokuussa 2022 kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneilta kokeilu- ja verrokkiryhmiltä. Pedagogisia asiakirjoja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin ja kyselyaineiston kielenkehityksen tukemisen menetelmiä ristiintaulukoitiin taustatietona käytetyn verrokki- ja kokeiluryhmätiedon kanssa. Tutkimuksen tulokset osoittivat kielenkehityksen merkityksellisyyden kokeilu- ja verrokkiryhmien toiminnassa. Sekä pedagogiset asiakirjat että kyselytutkimus osoittivat kielenkehityksen tukemisen liittyvän vahvasti ryhmien toimintaan. Leikki osoittautui asiakirjoissa yleisimmin mainituksi pedagogiseksi menetelmäksi, jolla kielenkehitystä tuetaan. Kyselytutkimuksen mukaan kokeiluryhmissä käytetään useammin kirjaintauluja sekä painettua esiopetusmateriaalia ja tutustutaan lukemisen valmiuksiin ohjatussa toiminnassa säännöllisemmin kuin verrokkiryhmissä. Tutkimuksen tulokset tukivat osittain aiempaa tutkimustietoa siitä, että oppimisympäristöt muuttuvat akateemisia taitoja painottavammaksi esiopetuksessa varhaiskasvatukseen verrattuna. Toisaalta tutkimus kuitenkin osoitti kokeiluryhmienkin noudattavan oppimiskäsitystä, johon kuuluu vahvasti leikki.
first_indexed 2024-09-11T08:53:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alasuutari, Maarit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palsam\u00e4ki, Anna-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-09T06:50:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-09T06:50:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84245", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin viisivuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemisen tavoitteita ja menetelmi\u00e4 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiss\u00e4. Tutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun arviointitutkimuksessa ker\u00e4ttyj\u00e4 lasten pedagogisia asiakirjoja (N=40) sek\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajilta ker\u00e4tty\u00e4 kyselyaineistoa (N=881). Aineisto ker\u00e4ttiin toukokuussa 2022 kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneilta kokeilu- ja verrokkiryhmilt\u00e4. Pedagogisia asiakirjoja analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin ja kyselyaineiston kielenkehityksen tukemisen menetelmi\u00e4 ristiintaulukoitiin taustatietona k\u00e4ytetyn verrokki- ja kokeiluryhm\u00e4tiedon kanssa. \nTutkimuksen tulokset osoittivat kielenkehityksen merkityksellisyyden kokeilu- ja verrokkiryhmien toiminnassa. Sek\u00e4 pedagogiset asiakirjat ett\u00e4 kyselytutkimus osoittivat kielenkehityksen tukemisen liittyv\u00e4n vahvasti ryhmien toimintaan. Leikki osoittautui asiakirjoissa yleisimmin mainituksi pedagogiseksi\nmenetelm\u00e4ksi, jolla kielenkehityst\u00e4 tuetaan. Kyselytutkimuksen mukaan kokeiluryhmiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n useammin kirjaintauluja sek\u00e4 painettua esiopetusmateriaalia ja tutustutaan lukemisen valmiuksiin ohjatussa toiminnassa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisemmin kuin verrokkiryhmiss\u00e4. \nTutkimuksen tulokset tukivat osittain aiempaa tutkimustietoa siit\u00e4, ett\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6t muuttuvat akateemisia taitoja painottavammaksi esiopetuksessa varhaiskasvatukseen verrattuna. Toisaalta tutkimus kuitenkin osoitti kokeiluryhmienkin noudattavan oppimisk\u00e4sityst\u00e4, johon kuuluu vahvasti leikki.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-09T06:50:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-09T06:50:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenkehityksen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen oppimissuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen menetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212095505", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84245
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:54Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88ebed88-8db0-464d-82c7-67e498e75604\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212095505.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palsamäki, Anna-Maria Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu kielenkehityksen tukeminen lapsen oppimissuunnitelma pedagoginen menetelmä leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus kielellinen kehitys kokeilu
title Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_full Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_fullStr Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_full_unstemmed Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_short Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_sort viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_txtP Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
topic kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu kielenkehityksen tukeminen lapsen oppimissuunnitelma pedagoginen menetelmä leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus kielellinen kehitys kokeilu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu kielellinen kehitys kielenkehityksen tukeminen kokeilu lapsen oppimissuunnitelma leikki pedagoginen menetelmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84245 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212095505
work_keys_str_mv AT palsamäkiannamaria viisivuotiaidenkielenkehityksentukeminenkaksivuotisenesiopetuksenkokeilussa