Kehittämistutkimus yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT

Tutkimuksen aiheena oli kehittää tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opiskelua tukevaa opiskelumateriaalia. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Tavoitteena oli luoda toimivia, motivoivia ja tuloksellisia opiskelutehtäviä, jotka käyttävät hyväksi e-oppimise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattila, Heikki
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84239
_version_ 1826225693942349825
author Mattila, Heikki
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mattila, Heikki Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mattila, Heikki Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mattila, Heikki
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen aiheena oli kehittää tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opiskelua tukevaa opiskelumateriaalia. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Tavoitteena oli luoda toimivia, motivoivia ja tuloksellisia opiskelutehtäviä, jotka käyttävät hyväksi e-oppimisen ja sulautuvan oppimisen mahdollisuuksia. Lisäksi pyrittiin ottamaan huomioon erilaisten oppijoiden tarpeita. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena kahdessa kehityssyklissä. Ensimmäisessä syklissä tehtävänä oli luoda rajoitettu osa opiskelumateriaalia ja toisen kehittämissyklin tehtävänä oli laajentaa ja parantaa opiskelumateriaalia ensimmäisestä syklistä saadun palautteen perusteella. Oppimistehtävät luotiin Moodle-verkko-oppimisympäristöön, jossa ne ovat joustavasti opiskelijan käytettävissä ajasta ja paikasta riippumattomasti. Tämän tutkimuksen tuloksena saatiin käyttöön oppimistehtävät, jotka mahdollistavat yksilöllisen ja tavoitteellisen opiskelun ja oppimisen. Tehtävät luotiin huomioiden erilaisten oppijoiden erilaiset valmiudet oppimistehtävien suorittamiselle. Kehittämistuotoksia testattiin ja arvioitiin todellisissa oppimistilanteissa. Oppimistulosten arvioinnin lisäksi tutkimuksessa kerättiin kokemuksia ja johtopäätöksiä erilaisten oppimistehtävien hyvistä ja huonoista puolista sekä vinkkejä jatkokehittämiselle.
first_indexed 2024-09-11T08:49:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Myllym\u00e4ki, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-08T10:35:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-08T10:35:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen aiheena oli kehitt\u00e4\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4tekniikan (TVT) opiskelua tukevaa opiskelumateriaalia. Kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Tavoitteena oli luoda toimivia, motivoivia ja tuloksellisia opiskeluteht\u00e4vi\u00e4, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t hyv\u00e4ksi e-oppimisen ja sulautuvan oppimisen mahdollisuuksia. Lis\u00e4ksi pyrittiin ottamaan huomioon erilaisten oppijoiden tarpeita.\nTutkimus toteutettiin kehitt\u00e4mistutkimuksena kahdessa kehityssykliss\u00e4. Ensimm\u00e4isess\u00e4 sykliss\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli luoda rajoitettu osa opiskelumateriaalia ja toisen kehitt\u00e4missyklin teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli laajentaa ja parantaa opiskelumateriaalia ensimm\u00e4isest\u00e4 syklist\u00e4 saadun palautteen perusteella. Oppimisteht\u00e4v\u00e4t luotiin Moodle-verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, jossa ne ovat joustavasti opiskelijan k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 ajasta ja paikasta riippumattomasti. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksena saatiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n oppimisteht\u00e4v\u00e4t, jotka mahdollistavat yksil\u00f6llisen ja tavoitteellisen opiskelun ja oppimisen. Teht\u00e4v\u00e4t luotiin huomioiden erilaisten oppijoiden erilaiset valmiudet oppimisteht\u00e4vien suorittamiselle. Kehitt\u00e4mistuotoksia testattiin ja arvioitiin todellisissa oppimistilanteissa. Oppimistulosten arvioinnin lis\u00e4ksi tutkimuksessa ker\u00e4ttiin kokemuksia ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 erilaisten oppimisteht\u00e4vien hyvist\u00e4 ja huonoista puolista sek\u00e4 vinkkej\u00e4 jatkokehitt\u00e4miselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-08T10:35:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-08T10:35:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kehitt\u00e4mistutkimus : yksil\u00f6llisen oppimisen kehitt\u00e4minen, case TVT", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212085501", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84239
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cdea9b2c-f26f-4156-84cb-883fe87e7c06\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212085501.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattila, Heikki Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT verkko-oppimisympäristö Koulutusteknologia 601 kehittämistutkimus oppiminen tieto- ja viestintätekniikka verkko-oppiminen verkko-opetus oppimisvaikeudet
title Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
title_full Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
title_fullStr Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
title_full_unstemmed Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
title_short Kehittämistutkimus
title_sort kehittämistutkimus yksilöllisen oppimisen kehittäminen case tvt
title_sub yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
title_txtP Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
topic verkko-oppimisympäristö Koulutusteknologia 601 kehittämistutkimus oppiminen tieto- ja viestintätekniikka verkko-oppiminen verkko-opetus oppimisvaikeudet
topic_facet 601 Koulutusteknologia kehittämistutkimus oppiminen oppimisvaikeudet tieto- ja viestintätekniikka verkko-opetus verkko-oppiminen verkko-oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84239 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212085501
work_keys_str_mv AT mattilaheikki kehittämistutkimusyksilöllisenoppimisenkehittäminencasetvt