From being assessed to becoming an assessor exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy

Tämän laadullisen maisterintutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuuden nuoren englannin opettajan ammattiiidentiteettiä arvioijana. Erityinen kiinnostuksen kohde oli uran nivelvaihe, jossa arvioitava kasvaa arvioijaksi. Täten tutkielma pyrki kartoittamaan sekä osallistujien omia kokemuksia arvio...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesala, Vera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84231
_version_ 1828193055250841600
author Vesala, Vera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vesala, Vera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vesala, Vera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vesala, Vera
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen maisterintutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuuden nuoren englannin opettajan ammattiiidentiteettiä arvioijana. Erityinen kiinnostuksen kohde oli uran nivelvaihe, jossa arvioitava kasvaa arvioijaksi. Täten tutkielma pyrki kartoittamaan sekä osallistujien omia kokemuksia arvioinnin kohteena olemisesta, että heidän näkemyksiään arvioijana olemisesta. Tutkimuksen yksi tavoitteista näin ollen oli muodostaa kattavampi kuva erilaisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa arvioijaidentiteetin ja arvioinnin lukutaidon muotoutumiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kolme maisterivaiheen opiskelijaa ja kolme opettajaa, jotka olivat olleet työelämässä 1–1½ vuotta. Kaikki olivat joko nykyisiä tai entisiä Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoita. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen hyväksi laadullista sisällönanalyysia. Tutkittavien tietosuojan takaamiseksi, pseudonyymejä käytettiin koko tutkimuksen ajan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että siirtymä arvioitavasta arvioijaksi on haastava. Kaikki osallistuneet olivat jossain määrin epävarmoja arvioinnin lukutaidoistaan, mikä johtui vähäisistä mahdollisuuksista harjoitella sitä opintojen aikana. Tulokset myös osoittivat, että opettajat oppivat arviointikäytänteitä useista eri lähteistä. Opettajaopiskelijoilla lähteinä korostuivat omat arviointikokemukset ja opettajankoulutus, kun taas vastavalmistuneiden opettajien kohdalla omien arviointikokemusten lisäksi painotus kertomuksissa oli muissa lähteissä. Tulokset myös osoittivat, että suurin osa haastateltavista halusi toteuttaa arviointia, joka oli varsin päinvastaista kuin heidän omat kokemuksensa. Osallistujia oli arvioitu varsin perinteisin, kirjallisin menetelmin, kun taas he itse halusivat toteuttaa palautekeskeistä, monipuolista, osallistavaa ja läpinäkyvää arviointia. Sen lisäksi, omat arviointikokemukset vaikuttivat vahvasti siihen, minkälaisen arviointikokemuksen haastateltavat halusivat luoda oppilailleen. Esimerkiksi, moni halusi välttää aiheuttamasta omille oppilailleen samoja negatiivisia tunteita, mitä he itse olivat kokeneet. Tutkimus toi myös tietoa arvioinnista ja kuinka eri tavalla yksilöt voivat reagoida siihen. Arviointi voitiin nähdä joko motivoivana tai passivoivana voimana, joka suuntasi yksilöiden toimintaa. Monet olivat esimerkiksi hakeutuneet alalle arvioinnin ohjaamana. Täten arviointi voi myös vaikuttaa suuresti siihen, miten yksilö alkaa muodostamaan opettajan ammatti-identiteettiä.
first_indexed 2022-12-08T21:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesala, Vera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-08T08:47:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-08T08:47:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen maisterintutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuuden nuoren englannin opettajan ammattiiidentiteetti\u00e4 arvioijana. Erityinen kiinnostuksen kohde oli uran nivelvaihe, jossa arvioitava kasvaa arvioijaksi. T\u00e4ten tutkielma pyrki kartoittamaan sek\u00e4 osallistujien omia kokemuksia arvioinnin kohteena olemisesta, ett\u00e4 heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n arvioijana olemisesta. Tutkimuksen yksi tavoitteista n\u00e4in ollen oli muodostaa kattavampi kuva erilaisista tekij\u00f6ist\u00e4, jotka voivat vaikuttaa arvioijaidentiteetin ja arvioinnin lukutaidon muotoutumiseen.\n\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kolme maisterivaiheen opiskelijaa ja kolme opettajaa, jotka olivat olleet ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 1\u20131\u00bd vuotta. Kaikki olivat joko nykyisi\u00e4 tai entisi\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston englannin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoita. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en hyv\u00e4ksi laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkittavien tietosuojan takaamiseksi, pseudonyymej\u00e4 k\u00e4ytettiin koko tutkimuksen ajan.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 siirtym\u00e4 arvioitavasta arvioijaksi on haastava. Kaikki osallistuneet olivat jossain m\u00e4\u00e4rin ep\u00e4varmoja arvioinnin lukutaidoistaan, mik\u00e4 johtui v\u00e4h\u00e4isist\u00e4 mahdollisuuksista harjoitella sit\u00e4 opintojen aikana. Tulokset my\u00f6s osoittivat, ett\u00e4 opettajat oppivat arviointik\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 useista eri l\u00e4hteist\u00e4. Opettajaopiskelijoilla l\u00e4htein\u00e4 korostuivat omat arviointikokemukset ja opettajankoulutus, kun taas vastavalmistuneiden opettajien kohdalla omien arviointikokemusten lis\u00e4ksi painotus kertomuksissa oli muissa l\u00e4hteiss\u00e4. Tulokset my\u00f6s osoittivat, ett\u00e4 suurin osa haastateltavista halusi toteuttaa arviointia, joka oli varsin p\u00e4invastaista kuin heid\u00e4n omat kokemuksensa. Osallistujia oli arvioitu varsin perinteisin, kirjallisin menetelmin, kun taas he itse halusivat toteuttaa palautekeskeist\u00e4, monipuolista, osallistavaa ja l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4\u00e4 arviointia. Sen lis\u00e4ksi, omat arviointikokemukset vaikuttivat vahvasti siihen, mink\u00e4laisen arviointikokemuksen haastateltavat halusivat luoda oppilailleen. Esimerkiksi, moni halusi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 aiheuttamasta omille oppilailleen samoja negatiivisia tunteita, mit\u00e4 he itse olivat kokeneet.\n\nTutkimus toi my\u00f6s tietoa arvioinnista ja kuinka eri tavalla yksil\u00f6t voivat reagoida siihen. Arviointi voitiin n\u00e4hd\u00e4 joko motivoivana tai passivoivana voimana, joka suuntasi yksil\u00f6iden toimintaa. Monet olivat esimerkiksi hakeutuneet alalle arvioinnin ohjaamana. T\u00e4ten arviointi voi my\u00f6s vaikuttaa suuresti siihen, miten yksil\u00f6 alkaa muodostamaan opettajan ammatti-identiteetti\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-08T08:47:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-08T08:47:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "assessment literacy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "qualitative content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212085493", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professional identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84231
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:22Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/005921ff-b8db-4ed4-93ff-8c0be4758fe4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212085493.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesala, Vera From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy teacher identity assessment assessment literacy qualitative content analysis Englannin kieli English 301 arviointi opettajat ammatti-identiteetti kieltenopettajat evaluation teachers professional identity language teachers
title From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy
title_full From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy
title_fullStr From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy
title_full_unstemmed From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy
title_short From being assessed to becoming an assessor
title_sort from being assessed to becoming an assessor exploring the professional identities of student and novice teachers of english in assessment literacy
title_sub exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy
title_txtP From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy
topic teacher identity assessment assessment literacy qualitative content analysis Englannin kieli English 301 arviointi opettajat ammatti-identiteetti kieltenopettajat evaluation teachers professional identity language teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English ammatti-identiteetti arviointi assessment assessment literacy evaluation kieltenopettajat language teachers opettajat professional identity qualitative content analysis teacher identity teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84231 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212085493
work_keys_str_mv AT vesalavera frombeingassessedtobecominganassessorexploringtheprofessionalidentitiesofstudentandno