Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja mahdollisuuksia aineenopettajat tunnistavat inkluusiolle ja yksilöllisyydelle. Tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virkki, Antti
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84223
_version_ 1826225704205811712
author Virkki, Antti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Virkki, Antti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Virkki, Antti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Virkki, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja mahdollisuuksia aineenopettajat tunnistavat inkluusiolle ja yksilöllisyydelle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa noudatettiin ongelmalähtöisen sisällönanalyysin kautta abduktiivista päättelyä. Tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluina huhti-toukokuussa 2022 viideltä suomalaisen peruskoulun aineenopettajalta. Opettajien työkokemus opettajina oli maksimissaan viisi vuotta. Vaikka opettajien asennetta inkluusiota sekä sen toteutusta kohtaan on tutkittu melko paljon, on induktiovaiheen aineenopettajia koskeva tutkimus ollut vähäistä. Tässä tutkimuksessa selvisi, että moni opettaja näki inkluusion ihmisoikeudellisen ja tasa-arvon asiana, jossa jokaiselle oppilaalle annetaan yhtäläinen oikeus olla osallinen. Yksilöllisyys nähtiin positiivisena tekijänä, jossa korostuivat oppilaiden erilaiset taustat ja persoonallisuus sekä opettajan oppilaantuntemus. Mahdollisuuksina nähtiin esimerkiksi yhteistyön merkitys ja onnistumisen kokemukset. Inkluusion ja yksilöllisyyden koettiin tuovan myös paljon haasteita käytännön tasolla. Koulun pohjatessa yhä enemmän inklusiivisempaan ja yksilöllisempään suuntaan, on tärkeää tutkia opettajien näkemyksiä inkluusiosta ja yksilöllisyydestä sekä samaan aikaan resursoida vahvasti koulutusjärjestelmän kehittämiseen, opettajankoulutukseen sekä myös opettajien induktiovaiheen perehdytykseen ja mentorointiin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virkki, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-08T08:05:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-08T08:05:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84223", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 opetusuransa alkutaipaleella\nolevien induktiovaiheen aineenopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta ja oppilaiden\nyksil\u00f6llisyydest\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja mahdollisuuksia\naineenopettajat tunnistavat inkluusiolle ja yksil\u00f6llisyydelle. Tutkimus\ntoteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa noudatettiin ongelmal\u00e4ht\u00f6isen\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysin kautta abduktiivista p\u00e4\u00e4ttely\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin\npuhelinhaastatteluina huhti-toukokuussa 2022 viidelt\u00e4 suomalaisen\nperuskoulun aineenopettajalta. Opettajien ty\u00f6kokemus opettajina oli\nmaksimissaan viisi vuotta.\nVaikka opettajien asennetta inkluusiota sek\u00e4 sen toteutusta kohtaan on\ntutkittu melko paljon, on induktiovaiheen aineenopettajia koskeva tutkimus\nollut v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 moni opettaja n\u00e4ki inkluusion\nihmisoikeudellisen ja tasa-arvon asiana, jossa jokaiselle oppilaalle annetaan\nyht\u00e4l\u00e4inen oikeus olla osallinen. Yksil\u00f6llisyys n\u00e4htiin positiivisena tekij\u00e4n\u00e4, jossa\nkorostuivat oppilaiden erilaiset taustat ja persoonallisuus sek\u00e4 opettajan\noppilaantuntemus. Mahdollisuuksina n\u00e4htiin esimerkiksi yhteisty\u00f6n merkitys ja\nonnistumisen kokemukset. Inkluusion ja yksil\u00f6llisyyden koettiin tuovan my\u00f6s\npaljon haasteita k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla.\nKoulun pohjatessa yh\u00e4 enemm\u00e4n inklusiivisempaan ja yksil\u00f6llisemp\u00e4\u00e4n\nsuuntaan, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 inkluusiosta ja\nyksil\u00f6llisyydest\u00e4 sek\u00e4 samaan aikaan resursoida vahvasti koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4n\nkehitt\u00e4miseen, opettajankoulutukseen sek\u00e4 my\u00f6s opettajien induktiovaiheen\nperehdytykseen ja mentorointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-08T08:05:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-08T08:05:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "induktiovaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Induktiovaiheen aineenopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta ja oppilaiden yksil\u00f6llisyydest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212085485", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksil\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84223
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d089e326-9fea-47d9-9f1b-b27675bedcd2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212085485.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virkki, Antti Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä induktiovaihe Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset yksilöllisyys inkluusio opettajankoulutus aineenopettajat erityisopetus opettajat opettajuus opetus ammatillinen kehitys oppilaat koulut
title Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
title_full Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
title_fullStr Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
title_full_unstemmed Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
title_short Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
title_sort induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
title_txtP Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
topic induktiovaihe Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset yksilöllisyys inkluusio opettajankoulutus aineenopettajat erityisopetus opettajat opettajuus opetus ammatillinen kehitys oppilaat koulut
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aineenopettajat ammatillinen kehitys erityisopetus induktiovaihe inkluusio koulut käsitykset opettajankoulutus opettajat opettajuus opetus oppilaat yksilöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84223 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212085485
work_keys_str_mv AT virkkiantti induktiovaiheenaineenopettajienkäsityksiäinkluusiostajaoppilaidenyksilöllisyydestä