Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen vanhempien perustelut kouluvalinnoille

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vanhempien syitä hakea omalle lapselle paikkaa englanninkielisessä sekä laaja-alaisessa kaksikielisessä (suomi englanti) perusopetuksen 1.–6.-luokassa. Näitä syitä tarkastellaan erikseen, mutta myös yhteneväisyyksiä ja eroja syissä vertaillaan. Aineisto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Carter, Ilona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84178
_version_ 1826225715969785856
author Carter, Ilona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Carter, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Carter, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Carter, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vanhempien syitä hakea omalle lapselle paikkaa englanninkielisessä sekä laaja-alaisessa kaksikielisessä (suomi englanti) perusopetuksen 1.–6.-luokassa. Näitä syitä tarkastellaan erikseen, mutta myös yhteneväisyyksiä ja eroja syissä vertaillaan. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, jossa oli määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Lomake lähetettiin koulujen kautta vanhemmille, joilla oli lapsia joko englanninkielisellä luokalla tai kaksikielisellä (suomi-englanti) luokalla. Aineisto kerättiin keväällä 2022. Mukana oli neljä koulua. Kahdessa näistä kouluista oli englanninkielisiä ja kahdessa kaksikielisiä (suomi-englanti) 1.–6. luokkia. Vastauksia saatiin yhteensä 134, joista 85 oli englanninkielisten ja 49 kaksikielisen (suomi-englanti) luokkien vanhemmilta. Vastaukset analysointiin SPSS-ohjelman avulla ja laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että englannin- ja kaksikielisille luokille haetaan osittain samoista ja osittain eri syistä. Lapsen tulevaisuus, erityisesti jatko-opintoihin ja työuraan liittyen, koetaan yhtenä tärkeänä syynä hakea sekä englannin- että kaksikieliselle (suomi-englanti) luokalle. Englanninkieliselle luokalle haettaessa myös perheen yhteydet ulkomaille ja lapsen tulevat kaverisuhteet korostuivat kouluvalintakriteereinä. Kaksikieliseen opetukseen haettiin usein, jotta lapsi saisi lisähaastetta koulussa. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että vanhemmat usein hakevat englannin- tai kaksikieliselle luokalle parantaakseen lapsensa opiskelu- ja työmahdollisuuksia tulevaisuudessa.
first_indexed 2022-12-01T21:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Carter, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-01T11:21:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-01T11:21:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84178", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella vanhempien syit\u00e4 hakea omalle lapselle paikkaa englanninkielisess\u00e4 sek\u00e4 laaja-alaisessa kaksikielisess\u00e4 (suomi englanti) perusopetuksen 1.\u20136.-luokassa. N\u00e4it\u00e4 syit\u00e4 tarkastellaan erikseen, mutta my\u00f6s yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja syiss\u00e4 vertaillaan. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselyll\u00e4, jossa oli m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ja laadullisia kysymyksi\u00e4. Lomake l\u00e4hetettiin koulujen kautta vanhemmille, joilla oli lapsia joko englanninkielisell\u00e4 luokalla tai kaksikielisell\u00e4 (suomi-englanti) luokalla. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022. Mukana oli nelj\u00e4 koulua. Kahdessa n\u00e4ist\u00e4 kouluista oli englanninkielisi\u00e4 ja kahdessa kaksikielisi\u00e4 (suomi-englanti) 1.\u20136. luokkia. Vastauksia saatiin yhteens\u00e4 134, joista 85 oli englanninkielisten ja 49 kaksikielisen (suomi-englanti) luokkien vanhemmilta. Vastaukset analysointiin SPSS-ohjelman avulla ja laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 englannin- ja kaksikielisille luokille haetaan osittain samoista ja osittain eri syist\u00e4. Lapsen tulevaisuus, erityisesti jatko-opintoihin ja ty\u00f6uraan liittyen, koetaan yhten\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 syyn\u00e4 hakea sek\u00e4 englannin- ett\u00e4 kaksikieliselle (suomi-englanti) luokalle. Englanninkieliselle luokalle haettaessa my\u00f6s perheen yhteydet ulkomaille ja lapsen tulevat kaverisuhteet korostuivat kouluvalintakriteerein\u00e4. Kaksikieliseen opetukseen haettiin usein, jotta lapsi saisi lis\u00e4haastetta koulussa. Tulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 vanhemmat usein hakevat englannin- tai kaksikieliselle luokalle parantaakseen lapsensa opiskelu- ja ty\u00f6mahdollisuuksia tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-01T11:21:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-01T11:21:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englanninkielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksikielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212015444", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84178
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d1cf87b6-1b81-4e4d-ac8c-1067bec7f038\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212015444.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Carter, Ilona Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille englanninkielinen opetus kaksikielinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kouluvalinnat vanhemmat englannin kieli opetus koulut kaksikielisyys vieraskielinen opetus peruskoulu
title Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille
title_full Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille
title_fullStr Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille
title_full_unstemmed Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille
title_short Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen
title_sort englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen vanhempien perustelut kouluvalinnoille
title_sub vanhempien perustelut kouluvalinnoille
title_txtP Englanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille
topic englanninkielinen opetus kaksikielinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kouluvalinnat vanhemmat englannin kieli opetus koulut kaksikielisyys vieraskielinen opetus peruskoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education englannin kieli englanninkielinen opetus kaksikielinen opetus kaksikielisyys koulut kouluvalinnat opetus peruskoulu vanhemmat vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84178 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212015444
work_keys_str_mv AT carterilona englanninkieliseenjalaajamittaiseenkaksikieliseenopetukseenhakeutuminenvanhempienper