Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan

Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen sosiaalisesta mediasta saatuihin kokemuksiin ja käsityksiin. Tämän lisäksi keskityn e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rothovius, Petra
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84115
_version_ 1826225733398167552
author Rothovius, Petra
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rothovius, Petra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rothovius, Petra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rothovius, Petra
datasource_str_mv jyx
description Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen sosiaalisesta mediasta saatuihin kokemuksiin ja käsityksiin. Tämän lisäksi keskityn erityisesti kokemuksiin ja käsityksiin, jotka liittyvät musiikkiaiheisten videoiden julkaisemiseen. Omaehtoinen musiikkiharrastaminen ja musiikillisten taitojen kehittäminen sosiaalisessa mediassa on aihealue, jota ei olla vielä paljoa tutkittu. Tutkin seitsemän yläkouluikäisen oppilaan näkemyksiä ja ajatuksia sosiaalisen median videopalveluista musiikillisessa kontekstissa. Toteutin laadullisen tutkimuksen teemahaastatteluna. Kerätty aineisto analysoitiin hyödyntäen laadullista sisällön analyysiä. Aineiston tuloksia tarkasteltiin muun muassa sosiaalisen median, anonymiteetin, nuorten vuorovaikutuksen ja identiteetin käsitteitä hyödyntäen. Tulkitsin tuloksia myös Tulamon (1993) musiikillisen minäkäsityksen käsitteen valossa. Tuloksista selvisi, että haastateltujen nuorten mielipiteet jakautuivat useammassa kategoriassa kahteen eri näkemykseen. Osa haastatelluista nuorista pohti sosiaalisen median julkaisu- ja kommentointikulttuuria ”offline”-elämän tunnistettavuuden näkökulmasta, kun taas osa pohti aihetta anonymiteetin tarjoaman suojan näkökulmasta. Haastatelluilla nuorilla oli myös erilaisia käsityksiä siitä, millainen jonkun täytyy olla saadakseen positiivisen reaktion sosiaalisen median musiikkiaiheiselta videoltaan. Osa haastatelluista koki, että määrittävin tekijä mahdolliselle suosiolle olivat musiikilliset taidot, kun taas osa koki, että suurin määrittäjä positiiviselle reaktiolle oli yksilön suosituimmuus. Laajasti esille noussut aihe oli myös kiusaaminen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tuloksilla on merkitystä etenkin musiikinopetuksen pedagogisten ratkaisujen suunnittelussa. On tärkeää kartoittaa peruskouluikäisten nuorten näkemyksiä ja kokemuksia sosiaalisen median musiikkisisällöistä, jotta koulumaailman ja nuoren oman kokemusmaailman rajoja saataisiin rikottua.
first_indexed 2022-11-29T21:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rothovius, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-29T06:43:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-29T06:43:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84115", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 musiikkisis\u00e4ll\u00f6n tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 on nuoren identiteetti ja musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys, sek\u00e4 sen heijastuminen sosiaalisesta mediasta saatuihin kokemuksiin ja k\u00e4sityksiin. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi keskityn erityisesti kokemuksiin ja k\u00e4sityksiin, jotka liittyv\u00e4t musiikkiaiheisten videoiden julkaisemiseen. Omaehtoinen musiikkiharrastaminen ja musiikillisten taitojen kehitt\u00e4minen sosiaalisessa mediassa on aihealue, jota ei olla viel\u00e4 paljoa tutkittu.\n\nTutkin seitsem\u00e4n yl\u00e4kouluik\u00e4isen oppilaan n\u00e4kemyksi\u00e4 ja ajatuksia sosiaalisen median videopalveluista musiikillisessa kontekstissa. Toteutin laadullisen tutkimuksen teemahaastatteluna. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en laadullista sis\u00e4ll\u00f6n analyysi\u00e4. Aineiston tuloksia tarkasteltiin muun muassa sosiaalisen median, anonymiteetin, nuorten vuorovaikutuksen ja identiteetin k\u00e4sitteit\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tulkitsin tuloksia my\u00f6s Tulamon (1993) musiikillisen min\u00e4k\u00e4sityksen k\u00e4sitteen valossa. \n\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 haastateltujen nuorten mielipiteet jakautuivat useammassa kategoriassa kahteen eri n\u00e4kemykseen. Osa haastatelluista nuorista pohti sosiaalisen median julkaisu- ja kommentointikulttuuria \u201doffline\u201d-el\u00e4m\u00e4n tunnistettavuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta, kun taas osa pohti aihetta anonymiteetin tarjoaman suojan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Haastatelluilla nuorilla oli my\u00f6s erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, millainen jonkun t\u00e4ytyy olla saadakseen positiivisen reaktion sosiaalisen median musiikkiaiheiselta videoltaan. Osa haastatelluista koki, ett\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vin tekij\u00e4 mahdolliselle suosiolle olivat musiikilliset taidot, kun taas osa koki, ett\u00e4 suurin m\u00e4\u00e4ritt\u00e4j\u00e4 positiiviselle reaktiolle oli yksil\u00f6n suosituimmuus. Laajasti esille noussut\naihe oli my\u00f6s kiusaaminen sosiaalisessa mediassa.\n\nTutkimuksen tuloksilla on merkityst\u00e4 etenkin musiikinopetuksen pedagogisten ratkaisujen suunnittelussa. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kartoittaa peruskouluik\u00e4isten nuorten n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia sosiaalisen median musiikkisis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4, jotta koulumaailman ja nuoren oman kokemusmaailman rajoja saataisiin rikottua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-29T06:43:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-29T06:43:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "videopalvelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4kouluik\u00e4isten kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 musiikkisis\u00e4ll\u00f6n tuottamisesta sosiaaliseen mediaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211295391", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teemahaastattelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84115
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f8ef9c38-1c07-40dd-bcc6-7f5e9c2bef33\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211295391.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rothovius, Petra Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan videopalvelut musiikillinen minäkäsitys Musiikkikasvatus Music Education 3052 kvalitatiivinen tutkimus teemahaastattelut sosiaalinen media nuoret musiikki identiteetti kokemukset opetus minäkuva käsitykset musiikkikasvatus vuorovaikutus
title Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
title_full Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
title_fullStr Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
title_full_unstemmed Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
title_short Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
title_sort yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
title_txtP Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
topic videopalvelut musiikillinen minäkäsitys Musiikkikasvatus Music Education 3052 kvalitatiivinen tutkimus teemahaastattelut sosiaalinen media nuoret musiikki identiteetti kokemukset opetus minäkuva käsitykset musiikkikasvatus vuorovaikutus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus identiteetti kokemukset kvalitatiivinen tutkimus käsitykset minäkuva musiikillinen minäkäsitys musiikki musiikkikasvatus nuoret opetus sosiaalinen media teemahaastattelut videopalvelut vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84115 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211295391
work_keys_str_mv AT rothoviuspetra yläkouluikäistenkokemuksiajakäsityksiämusiikkisisällöntuottamisestasosiaaliseenme