Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan

Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen sosiaalisesta mediasta saatuihin kokemuksiin ja käsityksiin. Tämän lisäksi keskityn e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rothovius, Petra
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84115
Description
Summary:Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen sosiaalisesta mediasta saatuihin kokemuksiin ja käsityksiin. Tämän lisäksi keskityn erityisesti kokemuksiin ja käsityksiin, jotka liittyvät musiikkiaiheisten videoiden julkaisemiseen. Omaehtoinen musiikkiharrastaminen ja musiikillisten taitojen kehittäminen sosiaalisessa mediassa on aihealue, jota ei olla vielä paljoa tutkittu. Tutkin seitsemän yläkouluikäisen oppilaan näkemyksiä ja ajatuksia sosiaalisen median videopalveluista musiikillisessa kontekstissa. Toteutin laadullisen tutkimuksen teemahaastatteluna. Kerätty aineisto analysoitiin hyödyntäen laadullista sisällön analyysiä. Aineiston tuloksia tarkasteltiin muun muassa sosiaalisen median, anonymiteetin, nuorten vuorovaikutuksen ja identiteetin käsitteitä hyödyntäen. Tulkitsin tuloksia myös Tulamon (1993) musiikillisen minäkäsityksen käsitteen valossa. Tuloksista selvisi, että haastateltujen nuorten mielipiteet jakautuivat useammassa kategoriassa kahteen eri näkemykseen. Osa haastatelluista nuorista pohti sosiaalisen median julkaisu- ja kommentointikulttuuria ”offline”-elämän tunnistettavuuden näkökulmasta, kun taas osa pohti aihetta anonymiteetin tarjoaman suojan näkökulmasta. Haastatelluilla nuorilla oli myös erilaisia käsityksiä siitä, millainen jonkun täytyy olla saadakseen positiivisen reaktion sosiaalisen median musiikkiaiheiselta videoltaan. Osa haastatelluista koki, että määrittävin tekijä mahdolliselle suosiolle olivat musiikilliset taidot, kun taas osa koki, että suurin määrittäjä positiiviselle reaktiolle oli yksilön suosituimmuus. Laajasti esille noussut aihe oli myös kiusaaminen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tuloksilla on merkitystä etenkin musiikinopetuksen pedagogisten ratkaisujen suunnittelussa. On tärkeää kartoittaa peruskouluikäisten nuorten näkemyksiä ja kokemuksia sosiaalisen median musiikkisisällöistä, jotta koulumaailman ja nuoren oman kokemusmaailman rajoja saataisiin rikottua.