Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppituntien aikaisia siirtymiä pienryhmätyöskentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ja miten oppilaat reagoivat näihin eri tapoihin. Tutkimuksen aineisto koo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivainen, Janita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84090
_version_ 1826225700202348544
author Toivainen, Janita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toivainen, Janita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toivainen, Janita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toivainen, Janita
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppituntien aikaisia siirtymiä pienryhmätyöskentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ja miten oppilaat reagoivat näihin eri tapoihin. Tutkimuksen aineisto koostui 25 oppitunnin videomateriaalista, joka kerättiin kolmessa avoimen oppimisympäristön alakoulussa vuosina 2017–2021. Tutkimuksen osallistujina olivat kymmenen luokan oppilaat (n = 299) ja heidän kanssaan työskentelevät opettajat (n = 24) ja koulunkäynninohjaajat (n = 6). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysin menetelmällä. Aineistosta löydettiin neljä tapaa, joilla opettajat jakoivat oppilaat pienryhmiin: opettaja nojautui etukäteen päättämäänsä ryhmäjakoon, opettaja jakoi oppilaat spontaanisti ryhmiin, opettaja kehotti oppilaita muodostamaan ryhmät tai opettaja salli yhteistyön itsenäisiä tehtäviä tehtäessä. Oppilaat reagoivat erilaisiin ryhmänmuodostustapoihin suuntautumalla tehtävään, ilmaisemalla myönteisiä tai kielteisiä tunteitaan, pyrkimällä turvaamaan oman sosiaalisen asemansa, huolehtimalla vertaisen ryhmään pääsystä sekä päätymällä työskentelemään yksin joko tietoisena valintana tai tahtomattaan. Tutkimuksen perusteella siirtymät pienryhmätyöskentelyyn olivat vuorovaikutustilanteena kaikkein sujuvimpia ja sosiaalisesti vakaimpia, kun opettajat nojautuivat aikaisemmin suunnittelemaansa ryhmäjakoon. Muissa ryhmiinjakotavoissa esiintyi runsaasti oppilaiden keskinäistä sosiaalista neuvottelua ja potentiaalisesti turvattomuutta herättäviä tilanteita, tai oppilaiden oli vaarana päätyä työskentelemään yksin. This master thesis tackles the question of how teachers divide pupils into small groups and how pupils respond to these different ways. The data consists of 25 video recorded lessons from three different Finnish primary schools with an open learning environment. The participants in the study are the pupils (n = 299) from 10 different classes as well as the teachers (n = 24) and the classroom assistants (n = 6) working with them. The data is analyzed with conversation analysis. Four different ways of dividing pupils into small groups were found: teachers plan the groups before a lesson, divide the groups spontaneously during a lesson, let pupils decide the groups, or allow pupils to cooperate during independent tasks. Pupils responded in five different manners: they were task-oriented, reacted with positive or negative emotions, secured their own social position, took care of a peer’s group membership, or ended up working alone through conscious decision or unwillingly. According to the study transitions to small group work are the smoothest and socially the most stable when a teacher plans the group composition beforehand. The other ways of dividing groups may cause a lot of social negotiation among pupils and potentially insecure social situations, or some pupils might end up working alone.
first_indexed 2022-11-28T21:00:31Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivainen, Janita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-28T06:21:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-28T06:21:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84090", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen oppituntien aikaisia siirtymi\u00e4 pienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ja miten oppilaat reagoivat n\u00e4ihin eri tapoihin. Tutkimuksen aineisto koostui 25 oppitunnin videomateriaalista, joka ker\u00e4ttiin kolmessa avoimen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n alakoulussa vuosina 2017\u20132021. Tutkimuksen osallistujina olivat kymmenen luokan oppilaat (n = 299) ja heid\u00e4n kanssaan ty\u00f6skentelev\u00e4t opettajat (n = 24) ja koulunk\u00e4ynninohjaajat (n = 6). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4. Aineistosta l\u00f6ydettiin nelj\u00e4 tapaa, joilla opettajat jakoivat oppilaat pienryhmiin: opettaja nojautui etuk\u00e4teen p\u00e4\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 ryhm\u00e4jakoon, opettaja jakoi oppilaat spontaanisti ryhmiin, opettaja kehotti oppilaita muodostamaan ryhm\u00e4t tai opettaja salli yhteisty\u00f6n itsen\u00e4isi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4ess\u00e4. Oppilaat reagoivat erilaisiin ryhm\u00e4nmuodostustapoihin suuntautumalla teht\u00e4v\u00e4\u00e4n, ilmaisemalla my\u00f6nteisi\u00e4 tai kielteisi\u00e4 tunteitaan, pyrkim\u00e4ll\u00e4 turvaamaan oman sosiaalisen asemansa, huolehtimalla vertaisen ryhm\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4syst\u00e4 sek\u00e4 p\u00e4\u00e4tym\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n yksin joko tietoisena valintana tai tahtomattaan. Tutkimuksen perusteella siirtym\u00e4t pienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn olivat vuorovaikutustilanteena kaikkein sujuvimpia ja sosiaalisesti vakaimpia, kun opettajat nojautuivat aikaisemmin suunnittelemaansa ryhm\u00e4jakoon. Muissa ryhmiinjakotavoissa esiintyi runsaasti oppilaiden keskin\u00e4ist\u00e4 sosiaalista neuvottelua ja potentiaalisesti turvattomuutta her\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 tilanteita, tai oppilaiden oli vaarana p\u00e4\u00e4ty\u00e4 ty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n yksin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master thesis tackles the question of how teachers divide pupils into small groups and how pupils respond to these different ways. The data consists of 25 video recorded lessons from three different Finnish primary schools with an open learning environment. The participants in the study are the pupils (n = 299) from 10 different classes as well as the teachers (n = 24) and the classroom assistants (n = 6) working with them. The data is analyzed with conversation analysis. Four different ways of dividing pupils into small groups were found: teachers plan the groups before a lesson, divide the groups spontaneously during a lesson, let pupils decide the groups, or allow pupils to cooperate during independent tasks. Pupils responded in five different manners: they were task-oriented, reacted with positive or negative emotions, secured their own social position, took care of a peer\u2019s group membership, or ended up working alone through conscious decision or unwillingly. According to the study transitions to small group work are the smoothest and socially the most stable when a teacher plans the group composition beforehand. The other ways of dividing groups may cause a lot of social negotiation among pupils and potentially insecure social situations, or some pupils might end up working alone.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-28T06:21:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-28T06:21:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen oppitunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211285369", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84090
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivainen, Janita Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla siirtymä luokkahuonevuorovaikutus avoin oppimisympäristö Erityispedagogiikka Special Education 101 keskustelunanalyysi oppilaat pienryhmät opettajat vuorovaikutus ryhmätyö alakoulu ryhmät oppimisympäristö
title Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
title_full Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
title_fullStr Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
title_full_unstemmed Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
title_short Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
title_sort pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
title_txtP Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
topic siirtymä luokkahuonevuorovaikutus avoin oppimisympäristö Erityispedagogiikka Special Education 101 keskustelunanalyysi oppilaat pienryhmät opettajat vuorovaikutus ryhmätyö alakoulu ryhmät oppimisympäristö
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu avoin oppimisympäristö keskustelunanalyysi luokkahuonevuorovaikutus opettajat oppilaat oppimisympäristö pienryhmät ryhmät ryhmätyö siirtymä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84090 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211285369
work_keys_str_mv AT toivainenjanita pienryhmätyöskentelyynsiirtyminenvuorovaikutustilanteenaalakoulunavointenoppimis