Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tukea tarvitsevien lasten huoltajien näkemyksiä osallisuudestaan varhaiserityiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten huoltajien osallisuus lapsensa varhaiskasvatuksessa toteutuu ja minkälaisia toiveita huoltajilla on osallisuudelleen jatkossa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vesikko, Kiia-Lotta, Liikala, Vilma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84065
_version_ 1826225733395021824
author Vesikko, Kiia-Lotta Liikala, Vilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vesikko, Kiia-Lotta Liikala, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vesikko, Kiia-Lotta Liikala, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vesikko, Kiia-Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tukea tarvitsevien lasten huoltajien näkemyksiä osallisuudestaan varhaiserityiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten huoltajien osallisuus lapsensa varhaiskasvatuksessa toteutuu ja minkälaisia toiveita huoltajilla on osallisuudelleen jatkossa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdeksalta tukea tarvitsevan lapsen huoltajalta. Tutkimuksen haastateltavat tavoitettiin sosiaalisen median kautta ja haastattelut toteutettiin etäyhteyksin helmi-maaliskuussa 2022. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tukea tarvitsevien lasten huoltajien osallisuus toteutui vaihtelevasti varhaiserityiskasvatuksessa. Huoltajien osallisuus toteutui parhaiten tiedonkulkua koskevien asioiden kuten päivittäisten arkisten keskusteluiden kautta. Osallisuuden kokemukseen tiedonkulussa vaikutti huoltajan oma-aloitteisuus ja tiedonkulkua rajoitti varhaiskasvatuksessa havaittu kiire. Huoltajat toivoivat avoimempaa vuorovaikutusta sekä arkisten keskusteluiden lisäämistä kasvattajien kanssa tiedonkulun parantamiseksi. Lapsen tuenprosessissa huoltajien vahvin kokemus osallisuudesta liittyi lapsen tuentarpeen tunnistamiseen. Huoltajat toivoivat lisää keskustelua liittyen lapsen tuenprosessiin, jolloin koko prosessi avautuisi heille kokonaisvaltaisemmin, ja he voisivat itse tukea lasta myöskin kotona paremmin. Vaikuttamista ja päätöksentekoa koskevissa asioissa huoltajat kokivat, että osallisuus toteutui heidän mielipiteidensä kuulemisena lapsensa asioissa. Huoltajan oma-aloitteisuudella oli myös vaikuttamisessa ja päätöksenteossa vahva rooli. Kaikilla ei kuitenkaan ollut kokemusta osallisuudesta, johtuen esimerkiksi siitä, että ei voinut vaikuttaa lapsen varhaiskasvatuspaikkaan tai tuenprosessiin. Varhaiskasvatuksen toimintaan osallistumisessa huoltajien osallisuus näyttäytyi vahvimpana vanhempainiltojen kautta. Vasukeskusteluihin osallistuminen ja keskustelut haku- sekä vientitilanteissa olivat huoltajien mielestä riittävää osallistumista varhaiskasvatuksen toimintaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että huoltajien osallisuudessa on toimivia tekijöitä, mutta myös muutoksia kaipaavia seikkoja. Huoltajat olivat osallisuuteensa pääosin tyytyväisiä ja kehityskohteita löytyi liittyen tiedonkulkuun ja lapsen tuenprosessiin. Huoltajien osallisuuden toteutumiseen tulisi kiinnittää huomiota ja kartoittaa mieluisia osallisuuden muotoja suoraan huoltajilta itseltään.
first_indexed 2024-09-11T08:53:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesikko, Kiia-Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liikala, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-24T07:09:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-24T07:09:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84065", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 tukea tarvitsevien lasten huoltajien n\u00e4kemyksi\u00e4 osallisuudestaan varhaiserityiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten huoltajien osallisuus lapsensa varhaiskasvatuksessa toteutuu ja mink\u00e4laisia toiveita huoltajilla on osallisuudelleen jatkossa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdeksalta tukea tarvitsevan lapsen huoltajalta. Tutkimuksen haastateltavat tavoitettiin sosiaalisen median kautta ja haastattelut toteutettiin et\u00e4yhteyksin helmi-maaliskuussa 2022. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTukea tarvitsevien lasten huoltajien osallisuus toteutui vaihtelevasti varhaiserityiskasvatuksessa. Huoltajien osallisuus toteutui parhaiten tiedonkulkua koskevien asioiden kuten p\u00e4ivitt\u00e4isten arkisten keskusteluiden kautta. Osallisuuden kokemukseen tiedonkulussa vaikutti huoltajan oma-aloitteisuus ja tiedonkulkua rajoitti varhaiskasvatuksessa havaittu kiire. Huoltajat toivoivat avoimempaa vuorovaikutusta sek\u00e4 arkisten keskusteluiden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 kasvattajien kanssa tiedonkulun parantamiseksi. Lapsen tuenprosessissa huoltajien vahvin kokemus\nosallisuudesta liittyi lapsen tuentarpeen tunnistamiseen. Huoltajat toivoivat lis\u00e4\u00e4\nkeskustelua liittyen lapsen tuenprosessiin, jolloin koko prosessi avautuisi heille\nkokonaisvaltaisemmin, ja he voisivat itse tukea lasta my\u00f6skin kotona paremmin.\n\nVaikuttamista ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa koskevissa asioissa huoltajat kokivat, ett\u00e4\nosallisuus toteutui heid\u00e4n mielipiteidens\u00e4 kuulemisena lapsensa asioissa. Huoltajan oma-aloitteisuudella oli my\u00f6s vaikuttamisessa ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa vahva\nrooli. Kaikilla ei kuitenkaan ollut kokemusta osallisuudesta, johtuen esimerkiksi\nsiit\u00e4, ett\u00e4 ei voinut vaikuttaa lapsen varhaiskasvatuspaikkaan tai tuenprosessiin.\nVarhaiskasvatuksen toimintaan osallistumisessa huoltajien osallisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi\nvahvimpana vanhempainiltojen kautta. Vasukeskusteluihin osallistuminen ja\nkeskustelut haku- sek\u00e4 vientitilanteissa olivat huoltajien mielest\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 osallistumista varhaiskasvatuksen toimintaan.\n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 huoltajien osallisuudessa on toimivia\ntekij\u00f6it\u00e4, mutta my\u00f6s muutoksia kaipaavia seikkoja. Huoltajat olivat osallisuuteensa p\u00e4\u00e4osin tyytyv\u00e4isi\u00e4 ja kehityskohteita l\u00f6ytyi liittyen tiedonkulkuun ja lapsen tuenprosessiin. Huoltajien osallisuuden toteutumiseen tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ja kartoittaa mieluisia osallisuuden muotoja suoraan huoltajilta itselt\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-24T07:09:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-24T07:09:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiserityiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukea tarvitseva lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211245338", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huoltajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84065
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/31d95a36-7447-4f16-bf16-964831f1483e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211245338.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesikko, Kiia-Lotta Liikala, Vilma Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa varhaiserityiskasvatus tukea tarvitseva lapsi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 erityiskasvatus osallisuus varhaiskasvatus huoltajat
title Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa
title_full Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa
title_fullStr Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa
title_short Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa
title_sort huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa
title_txtP Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa
topic varhaiserityiskasvatus tukea tarvitseva lapsi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 erityiskasvatus osallisuus varhaiskasvatus huoltajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus erityiskasvatus huoltajat osallisuus tukea tarvitseva lapsi varhaiserityiskasvatus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84065 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211245338
work_keys_str_mv AT vesikkokiialotta huoltajienosallisuustukeatarvitsevanlapsenvarhaiserityiskasvatuksessa