Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti

Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus koulunkäyntiin. On lakisääteistä, että lapsen koulunkäynti mahdollistetaan myös tilanteissa, joissa lapsi sijoitetaan pois kotoa. Sijoitukseen liittyy usein isoja muutoksia lapsen elämässä, joten koulunkäyntikykyä saattaa olla tarpeellista arvioida. Sijoitet...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laukka, Outi, Turpeinen, Jutta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84014
_version_ 1826225715966640128
author Laukka, Outi Turpeinen, Jutta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laukka, Outi Turpeinen, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laukka, Outi Turpeinen, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laukka, Outi
datasource_str_mv jyx
description Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus koulunkäyntiin. On lakisääteistä, että lapsen koulunkäynti mahdollistetaan myös tilanteissa, joissa lapsi sijoitetaan pois kotoa. Sijoitukseen liittyy usein isoja muutoksia lapsen elämässä, joten koulunkäyntikykyä saattaa olla tarpeellista arvioida. Sijoitettujen lasten koulunkäyntikyvyn kartoittamisessa on tärkeä hyödyntää moniammatillista yhteistyötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko Sisukas-mallin kaltaisesta toimintamallista hyötyä sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittamisessa. Tarkemmin perehdytään siihen, mitä tekijöitä ammattilaiset korostavat koulunkäyntikyvyn kartoittamisessa. Lisäksi tutkitaan, millaisia näkemyksiä heillä on moniammatillisesta yhteistyöstä Sisukas-mallissa. Tutkimus on laadullinen ja siinä käytetty aineisto on Sisukas-tiimin keräämä palautekysely kolmelta eri vuodelta. Aineistoa on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että koulunkäyntikyvyn kartoittamisessa on tärkeää yksilöllinen kohtaaminen ja oppilaan taustatietojen selvittäminen. Moniammatillista yhteistyötä pidettiin välttämättömänä sijoitettujen lasten kohdalla. Toimivan moniammatillisen yhteistyön kannalta koettiin tärkeänä, että aikaa on käytettävissä riittävästi, vastuualueet määritellään selkeästi, tiedonkulku on toimivaa ja kaikilla on yhteinen tavoite. Haastavana yhteistyössä koettiin ajan riittämättömyys ja henkilöstöresurssien vähäisyys. Tutkimuksemme pohjalta voidaan todeta, että Sisukas-malli on hyvä väline kartoittamaan sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäyntikykyä. Se on myös parantanut lasten kouluun kiinnittymistä, antanut onnistumisen kokemuksia sekä parempia tulevaisuuden näkymiä.
first_indexed 2022-11-22T21:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukka, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turpeinen, Jutta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-22T06:35:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-22T06:35:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84014", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus koulunk\u00e4yntiin. On lakis\u00e4\u00e4teist\u00e4, ett\u00e4 lapsen koulunk\u00e4ynti mahdollistetaan my\u00f6s tilanteissa, joissa lapsi sijoitetaan pois kotoa. Sijoitukseen liittyy usein isoja muutoksia lapsen el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, joten koulunk\u00e4yntikyky\u00e4 saattaa olla tarpeellista arvioida. Sijoitettujen lasten koulunk\u00e4yntikyvyn kartoittamisessa on t\u00e4rke\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, onko Sisukas-mallin kaltaisesta toimintamallista hy\u00f6ty\u00e4 sijoitetun lapsen koulunk\u00e4yntikyvyn kartoittamisessa. Tarkemmin perehdyt\u00e4\u00e4n siihen, mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ammattilaiset korostavat koulunk\u00e4yntikyvyn kartoittamisessa. Lis\u00e4ksi tutkitaan, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 heill\u00e4 on moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 Sisukas-mallissa. Tutkimus on laadullinen ja siin\u00e4 k\u00e4ytetty aineisto on Sisukas-tiimin ker\u00e4\u00e4m\u00e4 palautekysely kolmelta eri vuodelta. Aineistoa on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 koulunk\u00e4yntikyvyn kartoittamisessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 yksil\u00f6llinen kohtaaminen ja oppilaan taustatietojen selvitt\u00e4minen. Moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 pidettiin v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4 sijoitettujen lasten kohdalla. Toimivan moniammatillisen yhteisty\u00f6n kannalta koettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, ett\u00e4 aikaa on k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti, vastuualueet m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n selke\u00e4sti, tiedonkulku on toimivaa ja kaikilla on yhteinen tavoite. Haastavana yhteisty\u00f6ss\u00e4 koettiin ajan riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys ja henkil\u00f6st\u00f6resurssien v\u00e4h\u00e4isyys. Tutkimuksemme pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 Sisukas-malli on hyv\u00e4 v\u00e4line kartoittamaan sijoitettujen lasten ja nuorten koulunk\u00e4yntikyky\u00e4. Se on my\u00f6s parantanut lasten kouluun kiinnittymist\u00e4, antanut onnistumisen kokemuksia sek\u00e4 parempia tulevaisuuden n\u00e4kymi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-22T06:35:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-22T06:35:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sisukas-malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sisukas-tiimi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sijoitetun lapsen koulunk\u00e4yntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211225299", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijoitetut lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4yntikyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84014
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/27aa233f-486d-4073-92d0-254a6b30ae4b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211225299.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukka, Outi Turpeinen, Jutta Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti moniammatillinen yhteistyö Sisukas-malli Sisukas-tiimi Erityispedagogiikka Special Education 101 sijoitetut lapset moniammatillisuus yhteistyö lastensuojelu lapset (ikäryhmät) nuoret koulunkäyntikyky koulunkäynti
title Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
title_full Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
title_fullStr Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
title_full_unstemmed Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
title_short Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
title_sort sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
title_txtP Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
topic moniammatillinen yhteistyö Sisukas-malli Sisukas-tiimi Erityispedagogiikka Special Education 101 sijoitetut lapset moniammatillisuus yhteistyö lastensuojelu lapset (ikäryhmät) nuoret koulunkäyntikyky koulunkäynti
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Sisukas-malli Sisukas-tiimi Special Education koulunkäynti koulunkäyntikyky lapset (ikäryhmät) lastensuojelu moniammatillinen yhteistyö moniammatillisuus nuoret sijoitetut lapset yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84014 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211225299
work_keys_str_mv AT laukkaouti sijoitetunlapsenkoulunkäyntikyvynkartoittaminenmoniammatillisesti