Työpaikan tunneilmaston ja psykologisen turvallisuuden yhteys organisaation strategian toteuttamiseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa henkilöstön ja organisaatioiden kehittämistä tukevaa tietoa tarkastelemalla työpaikan tunneilmaston ja psykologisen turvallisuuden yhteyttä organisaation strategian toteuttamiseen. Vaikka strategian toteuttaminen on organisaatioiden kilpailukyvyn kannalta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ojala, Teemu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84010
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa henkilöstön ja organisaatioiden kehittämistä tukevaa tietoa tarkastelemalla työpaikan tunneilmaston ja psykologisen turvallisuuden yhteyttä organisaation strategian toteuttamiseen. Vaikka strategian toteuttaminen on organisaatioiden kilpailukyvyn kannalta oleellista, on erityisesti määrällinen tutkimus tunteiden yhteydestä siihen vähäistä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Tunnetoimijuus strategian toteuttamisen tukena (TUNTO2) -hankkeessa teknisen alan asiantuntijaorganisaatiossa kerättyä kyselyaineistoa (N = 777). Aineistoa analysoitiin faktorianalyysilla, korrelaatiokertoimilla (Pearson), hierarkkisella ja lineaarisella regressioanalyysilla sekä keskiarvovertailulla. Alustavissa analyyseissa strategian toteuttamisen todettiin rakentuvan kognitiivisesta, affektiivisesta ja behavioraalisesta ulottuvuudesta. Regressioanalyysit osoittivat työpaikan tunneilmaston ja psykologisen turvallisuuden olevan positiivisesti yhteydessä jokaiseen strategian toteuttamisen ulottuvuuteen. Yhteydet olivat esihenkilöillä muuta henkilöstöä voimakkaampia. Lisäksi todettiin tunneilmaston moderoivan psykologisen turvallisuuden yhteyttä strategian toteuttamiseen. Tulokset sekä vahvistavat aikaisempaa tutkimusta että antavat uutta tietoa strategian toteuttamisesta ja tunteiden yhteydestä siihen. Tutkimuksen johtopäätös on, että organisaatioiden on syytä panostaa erityisesti organisaatiotasolla tunteiden autenttiseen näyttämiseen, niiden rakentavaan käsittelyyn sekä avoimeen kommunikaatioon, kun halutaan edistää strategian toteuttamista.