Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien asenteita henkilökohtaisen datan hallinnointiin liittyen – erityisesti markkinoinnin konseptissa. Pyrkimyksenä on tuoda lisää tietoa kuluttajien kokemista heikkouksista ja vahvuuksista nykymuotoisissa järjestelmissä jakaa ja hallinnoida he...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehto, Emmi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83992
_version_ 1826225798721306624
author Lehto, Emmi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehto, Emmi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehto, Emmi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehto, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien asenteita henkilökohtaisen datan hallinnointiin liittyen – erityisesti markkinoinnin konseptissa. Pyrkimyksenä on tuoda lisää tietoa kuluttajien kokemista heikkouksista ja vahvuuksista nykymuotoisissa järjestelmissä jakaa ja hallinnoida henkilökohtaista dataa. Tutkimuksessa tullaan selvittämään, voisiko digitaalinen identiteettilompakko ratkaista nykymuotoisessa datanhallinnointijärjestelmässä havaitut puutteet. Samalla käydään läpi järjestelmän mahdollistavan lohkoketjuteknologian toiminnallisuus ja hyödyt. Motiiveina tutkimuksen taustalla toimivat paitsi henkilökohtainen kiinnostus kuluttajadataa, identiteettilompakkoa kohtaan sekä lohkoketjuteknologiaa koskevan tutkimuskirjallisuuden vähäisyys Suomessa. Tutkimuksessa käsitellään aluksi mitä henkilödatalla ja tästä muodostuvalla, markkinoinnin käyttötarkoituksiin hyödynnettävällä massadatalla tarkoitetaan, sekä miten konseptit turvallisuudesta ja yksityisyydestä kietoutuvat datasta käytävään keskusteluun. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin yksilöiden oman datan hallinnoinnin mahdollistavaan lohkoketjuteknologiaan ja sen mahdollisuuksiin. Lopuksi tutkimuksessa esitellään toteutettu kvalitatiivinen tutkimus, jossa hyödynnetään teknologian hyväksyntää selittämään ja ennustamaan kehitettyjä mallia teknologian hyväksynnästä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehto, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-21T06:35:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-21T06:35:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83992", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien asenteita henkil\u00f6kohtaisen \ndatan hallinnointiin liittyen \u2013 erityisesti markkinoinnin konseptissa. Pyrkimyksen\u00e4 on \ntuoda lis\u00e4\u00e4 tietoa kuluttajien kokemista heikkouksista ja vahvuuksista nykymuotoisissa \nj\u00e4rjestelmiss\u00e4 jakaa ja hallinnoida henkil\u00f6kohtaista dataa. Tutkimuksessa tullaan selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, voisiko digitaalinen identiteettilompakko ratkaista nykymuotoisessa datanhallinnointij\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 havaitut puutteet. Samalla k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi j\u00e4rjestelm\u00e4n mahdollistavan\nlohkoketjuteknologian toiminnallisuus ja hy\u00f6dyt. Motiiveina tutkimuksen taustalla toimivat paitsi henkil\u00f6kohtainen kiinnostus kuluttajadataa, identiteettilompakkoa kohtaan\nsek\u00e4 lohkoketjuteknologiaa koskevan tutkimuskirjallisuuden v\u00e4h\u00e4isyys Suomessa.\nTutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n aluksi mit\u00e4 henkil\u00f6datalla ja t\u00e4st\u00e4 muodostuvalla, markkinoinnin k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksiin hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4ll\u00e4 massadatalla tarkoitetaan, sek\u00e4 miten konseptit \nturvallisuudesta ja yksityisyydest\u00e4 kietoutuvat datasta k\u00e4yt\u00e4v\u00e4\u00e4n keskusteluun. T\u00e4m\u00e4n \nj\u00e4lkeen perehdyt\u00e4\u00e4n tarkemmin yksil\u00f6iden oman datan hallinnoinnin mahdollistavaan \nlohkoketjuteknologiaan ja sen mahdollisuuksiin. Lopuksi tutkimuksessa esitell\u00e4\u00e4n toteutettu kvalitatiivinen tutkimus, jossa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n teknologian hyv\u00e4ksynt\u00e4\u00e4 selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n \nja ennustamaan kehitettyj\u00e4 mallia teknologian hyv\u00e4ksynn\u00e4st\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-21T06:35:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-21T06:35:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lohkoketjuteknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteettilompakko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6tietodata", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin ker\u00e4tt\u00e4v\u00e4n henkil\u00f6datan hallinnoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211215278", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lohkoketjut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "big data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83992
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:24Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9eb385d8-cd6f-408f-b57b-3175b308ccc4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211215278.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehto, Emmi Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa lohkoketjuteknologia identiteettilompakko henkilötietodata Markkinointi Marketing 20423 lohkoketjut markkinointi digitalisaatio digitaalinen markkinointi teknologia tutkimus big data
title Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
title_full Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
title_fullStr Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
title_full_unstemmed Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
title_short Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
title_sort haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
title_txtP Haasteet markkinoinnin tarkoituksiin kerättävän henkilödatan hallinnoinnissa
topic lohkoketjuteknologia identiteettilompakko henkilötietodata Markkinointi Marketing 20423 lohkoketjut markkinointi digitalisaatio digitaalinen markkinointi teknologia tutkimus big data
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi big data digitaalinen markkinointi digitalisaatio henkilötietodata identiteettilompakko lohkoketjut lohkoketjuteknologia markkinointi teknologia tutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83992 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211215278
work_keys_str_mv AT lehtoemmi haasteetmarkkinoinnintarkoituksiinkerättävänhenkilödatanhallinnoinnissa