Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien asenteita henkilökohtaisen
datan hallinnointiin liittyen – erityisesti markkinoinnin konseptissa. Pyrkimyksenä on
tuoda lisää tietoa kuluttajien kokemista heikkouksista ja vahvuuksista nykymuotoisissa
järjestelmissä jakaa ja hallinnoida henkilökohtaista dataa. Tutkimuksessa tullaan selvittämään, voisiko digitaalinen identiteettilompakko ratkaista nykymuotoisessa datanhallinnointijärjestelmässä havaitut puutteet. Samalla käydään läpi järjestelmän mahdollistavan
lohkoketjuteknologian toiminnallisuus ja hyödyt. Motiiveina tutkimuksen taustalla toimivat paitsi henkilökohtainen kiinnostus kuluttajadataa, identiteettilompakkoa kohtaan
sekä lohkoketjuteknologiaa koskevan tutkimuskirjallisuuden vähäisyys Suomessa.
Tutkimuksessa käsitellään aluksi mitä henkilödatalla ja tästä muodostuvalla, markkinoinnin käyttötarkoituksiin hyödynnettävällä massadatalla tarkoitetaan, sekä miten konseptit
turvallisuudesta ja yksityisyydestä kietoutuvat datasta käytävään keskusteluun. Tämän
jälkeen perehdytään tarkemmin yksilöiden oman datan hallinnoinnin mahdollistavaan
lohkoketjuteknologiaan ja sen mahdollisuuksiin. Lopuksi tutkimuksessa esitellään toteutettu kvalitatiivinen tutkimus, jossa hyödynnetään teknologian hyväksyntää selittämään
ja ennustamaan kehitettyjä mallia teknologian hyväksynnästä.
|