Varhaiskasvatuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia lapsen tukemisesta kotona

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia lapsen tukemisesta kotona ja selvittää, millaista tukea vanhemmat olivat saaneet lapsen kanssa toimivilta ammattilaisilta lapsen tukemiseen ja perheen arkeen. Tutkimus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Riehunkangas, Mervi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83984
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia lapsen tukemisesta kotona ja selvittää, millaista tukea vanhemmat olivat saaneet lapsen kanssa toimivilta ammattilaisilta lapsen tukemiseen ja perheen arkeen. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Aineisto koostui seitsemästä haastattelusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, joka sisälsi myös diskurssianalyysin piirteitä. Tutkimus osoitti, että vanhempien kokemukset lapsen tukemisesta jakautuvat lapsen tuen tarpeisiin vastaamiseen sekä vanhemmuuteen. Tukea tarvitsevien lasten vanhemmat kokevat lapsen tuen tarpeen ja siihen vastaamisen lisänneen omaa osaamistaan ja ymmärrystään lasten tuen tarpeita kohtaan ja arjen pitävän sisällään niin onnistumisia kuin kielteisiäkin tunteita. Vanhemmat kertoivat saaneensa lapsen kanssa toimivilta ammattilaisilta konkreettista, emotionaalista sekä tiedollista tukea, joista toivotuimpia olivat emotionaalinen ja konkreettinen tuki. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tukea tarvitsevan lapsen vanhemmuus vaatii vanhemmilta mukautumista ja uuden oppimista, mihin vanhemmat kaipaavat tukea perheen tilanteeseen perehtyneiltä ammattilaisilta matalalla kynnyksellä. Tutkimuksessa selvisi, että tukea tarvitsevien lasten perheille tarjotut tutkimuspolut, tuen muodot ja niiden saatavuus vaihtelevat kunnittain ja, että etenkin varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on suuri rooli vanhempien ja lapsen tukijoina ja ohjaajina.