Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta

Tässä tutkielmassa perehdytään mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttaviin tekijöihin suomalaisen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa halutaan ymmärtää, mitkä mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät suomalaiset kuluttajat kokevat tärkeiksi ja mitä syitä näiden kokemusten taustalla on. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laaksonen, Teemu
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83939
_version_ 1826225752646877184
author Laaksonen, Teemu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laaksonen, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laaksonen, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laaksonen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa perehdytään mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttaviin tekijöihin suomalaisen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa halutaan ymmärtää, mitkä mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät suomalaiset kuluttajat kokevat tärkeiksi ja mitä syitä näiden kokemusten taustalla on. Tutkielman ensimmäinen osuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena on ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksamisen omaksumiseen ja luoda havaintojen pohjalta jo olemassa olevia teoreettisia malleja hyödyntäen tämän tutkimuksen kontekstiin sopiva teoreettinen malli. Luodussa mallissa mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat suorituskykyodote, vaivattomuusodote, sosiaalinen vaikutus, käyttöä tukevat olosuhteet, hedoninen motivaatio, turvallisuus, sekä tottumus ja käytännöllisyys. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineistonkeruutapana oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Kerättyä aineistoa analysoitiin havainnoiden, teemoitellen ja ryhmitellen. Aineiston analyysin perusteella tutkimuksen kohteena oleville henkilöille mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät ovat tärkeysjärjestyksessä tottumus ja käytännöllisyys, sosiaalinen vaikutus, suorituskykyodote ja käyttöä tukevat olosuhteet, vaivattomuusodote ja turvallisuus, sekä hedoninen motivaatio. Hedoninen motivaatio ei ollut tutkimuksen kohteena oleville henkilöille tärkeä tekijä mobiilimaksamisen omaksumisessa. This research will focus on factors affecting mobile payment adoption in the context of a Finnish consumer. The research aims to understand, what factors that affect mobile payment adoption do Finnish consumers experience as important and what are the reasons behind those experiences. The first part of this research was conducted as a literature review with an aim of understanding what factors affect mobile payment adoption. Based on the findings and utilizing theories explaining technology adoption, a theoretical model explaining mobile payment adoption in the context of a Finnish consumer was created to support the empirical part of this research. In the theoretical model created, factors affecting mobile payment adoption were performance expectancy, effort expectancy, social influence, use supporting conditions, hedonic motivation, security, and habit & usefulness. The empirical part of this research was conducted as a qualitative research. The data for the research was collected with semi-structured theme interviews. The data was analyzed by observing and dividing the data in to themes and groups. Based on the analysis, factors affecting mobile payment adoption of a Finnish consumer in the order of importance are habit and usefulness, social influence, performance expectancy and use supporting conditions, effort expectancy and security, and hedonic motivation. Hedonic motivation was not an important factor in mobile payment adoption for the people that took part in the interviews.
first_indexed 2022-11-16T21:04:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksonen, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-16T10:20:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-16T10:20:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83939", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttaviin tekij\u00f6ihin suomalaisen kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmassa halutaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekij\u00e4t suomalaiset kuluttajat kokevat t\u00e4rkeiksi ja mit\u00e4 syit\u00e4 n\u00e4iden kokemusten taustalla on. Tutkielman ensimm\u00e4inen osuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat mobiilimaksamisen omaksumiseen ja luoda havaintojen pohjalta jo olemassa olevia teoreettisia malleja hy\u00f6dynt\u00e4en t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kontekstiin sopiva teoreettinen malli. Luodussa mallissa mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat suorituskykyodote, vaivattomuusodote, sosiaalinen vaikutus, k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tukevat olosuhteet, hedoninen motivaatio, turvallisuus, sek\u00e4 tottumus ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineistonkeruutapana oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa analysoitiin havainnoiden, teemoitellen ja ryhmitellen. Aineiston analyysin perusteella tutkimuksen kohteena oleville henkil\u00f6ille mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekij\u00e4t ovat t\u00e4rkeysj\u00e4rjestyksess\u00e4 tottumus ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys, sosiaalinen vaikutus, suorituskykyodote ja k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tukevat olosuhteet, vaivattomuusodote ja turvallisuus, sek\u00e4 hedoninen motivaatio. Hedoninen motivaatio ei ollut tutkimuksen kohteena oleville henkil\u00f6ille t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4 mobiilimaksamisen omaksumisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This research will focus on factors affecting mobile payment adoption in the context of a Finnish consumer. The research aims to understand, what factors that affect mobile payment adoption do Finnish consumers experience as important and what are the reasons behind those experiences. The first part of this research was conducted as a literature review with an aim of understanding what factors affect mobile payment adoption. Based on the findings and utilizing theories explaining technology adoption, a theoretical model explaining mobile payment adoption in the context of a Finnish consumer was created to support the empirical part of this research. In the theoretical model created, factors affecting mobile payment adoption were performance expectancy, effort expectancy, social influence, use supporting conditions, hedonic motivation, security, and habit & usefulness. The empirical part of this research was conducted as a qualitative research. The data for the research was collected with semi-structured theme interviews. The data was analyzed by observing and dividing the data in to themes and groups. Based on the analysis, factors affecting mobile payment adoption of a Finnish consumer in the order of importance are habit and usefulness, social influence, performance expectancy and use supporting conditions, effort expectancy and security, and hedonic motivation. Hedonic motivation was not an important factor in mobile payment adoption for the people that took part in the interviews.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-16T10:20:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-16T10:20:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan na\u0308ko\u0308kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211165234", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilimaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83939
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a902641c-9a5f-4ed0-a992-b1d8689f5aee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211165234.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laaksonen, Teemu Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 kuluttajat mobiilimaksaminen omaksuminen
title Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta
title_full Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta
title_fullStr Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta
title_short Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta
title_sort mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan na ko kulmasta
title_txtP Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 kuluttajat mobiilimaksaminen omaksuminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kuluttajat mobiilimaksaminen omaksuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83939 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211165234
work_keys_str_mv AT laaksonenteemu mobiilimaksamisenomaksuminensuomalaisenkuluttajannakokulmasta AT laaksonenteemu mobiilimaksamisenomaksuminensuomalaisenkuluttajannäkökulmasta