Luokanopettajien työuupumus ja alanvaihtosuunnitelmat koronakeväänä 2021

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemaa työuupumusta ja alanvaihtosuunnitelmia, sekä sitä missä määrin koronapandemialla oli yhteyttä näihin kokemuksiin. Lisäksi tarkasteltiin syitä luokanopettajien alanvaihtosuunnitelmien taustalla. Tutkimusaineisto koostui 318:sta TE...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leinonen, Inka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83935
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemaa työuupumusta ja alanvaihtosuunnitelmia, sekä sitä missä määrin koronapandemialla oli yhteyttä näihin kokemuksiin. Lisäksi tarkasteltiin syitä luokanopettajien alanvaihtosuunnitelmien taustalla. Tutkimusaineisto koostui 318:sta TESSI-tutkimushankkeessa kerätyistä luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kyselylomakevastauksista. Koronapandemian ja opettajien koetun työuupumuksen sekä alanvaihtosuunnitelmien välistä yhteyttä tutkittiin monimuuttujaisella varianssianalyysilla. Alanvaihtosuunnitelmiin liitettyjä syitä tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat opettajien kokeneen vähäistä työuupumusta, ja harvalla opettajalla oli alanvaihtosuunnitelmia. Suurin osa opettajista koki työuupumuksensa pysyneen samana kuin ennen koronapandemiaa. Kuitenkin uupuneimmat opettajat raportoivat kollegoitaan enemmän alanvaihtosuunnitelmia. Raportoitujen alanvaihtosuunnitelmien syistä löydettiin neljä teemaa: pettymys kouluun instituutiona, itsensä etsiminen ammatillisesti, työn kuormittavuus ja terveyteen liittyvät tekijät. Tulosten mukaan opettajat kokivat pandemian eri tavoin, sillä osa koki itsensä jopa vähemmän uupuneeksi, kuin ennen pandemiaa. Koronapandemiaa enemmän opettajien alanvaihtosuunnitelmien taustalla korostuivat koulujen rakenteelliset ongelmat, huono palkkaus sekä oman ammatillisen identiteetin etsiminen. Uutta tietoa tämä tutkimus tarjosi liittämällä terveyteen liittyvät tekijät opettajien alanvaihtosuunnitelmiin.