Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten näkökulmaa heidän kaksikielisyydestään. Tutkimus tavoitteli myös lasten omia kokemuksia ja ajatuksia kahden kielen käytöstä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, millaisia kieli-identiteettejä lapsille heidän omien kuvaustensa perusteella rakentuu....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Äyräs, Suvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83779
_version_ 1826225720278384640
author Äyräs, Suvi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Äyräs, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Äyräs, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Äyräs, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten näkökulmaa heidän kaksikielisyydestään. Tutkimus tavoitteli myös lasten omia kokemuksia ja ajatuksia kahden kielen käytöstä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, millaisia kieli-identiteettejä lapsille heidän omien kuvaustensa perusteella rakentuu. Käytännön tavoitteena oli tutustuttaa lapsia ymmärtämään omaa kaksikielisyyttään paremmin. Tutkimus oli menetelmältään laadullinen ja se toteutettiin Venäjällä sijaitsevassa suomalaisessa koulussa. Tutkittavat olivat kyseisen koulun 6–9-vuotiaita oppilaita. Jokaisella lapsella oli suomalainen isä ja venäläinen äiti, ja lapset olivat olleet syntymästään lähtien kaksikielisiä. Aineistonkeruumenetelmänä oli lasten teemahaastattelu, jonka tukena toimivat lasten tekemät piirustukset. Haastattelut piirustuksineen analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lasten kielellisessä identiteetissä korostui heidän kaksikielisyytensä. Lasten kielenkäytön kuvauksissa oli paljon samankaltaisia piirteitä. Suurin osa lapsista koki suomen kielen vahvemmaksi ja korosti omaa suomalaisuuttaan. Molempiin kieliin suhtauduttiin myönteisesti, ja muiden ihmisten asenteiden kieliä kohtaan ajateltiin olevan pääsääntöisesti positiivisia. Omasta tunne- ja ajattelukielestään kertoessaan lapset korostivat kaksikielisyyttään. Kaikki lapset kuvasivat kaksikielisyyttään positiivisessa valossa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset kokivat olevansa kieli-identiteetiltään kaksikielisiä ja osa heistä identifioitui enemmän suomen kieleen. Lapset pitivät kaksikielisyyttään tärkeänä ja positiivisena asiana. Jatkotutkimusta tulisi tehdä laajemmin venäläis-suomalaisista lapsista sekä siitä, kuinka tämänhetkinen maailmantilanne voi ajan myötä muuttaa heidän kieli-identiteettejään.
first_indexed 2024-09-11T08:52:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c4yr\u00e4s, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-03T07:14:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-03T07:14:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lasten n\u00e4k\u00f6kulmaa heid\u00e4n kaksikielisyydest\u00e4\u00e4n. Tutkimus tavoitteli my\u00f6s lasten omia kokemuksia ja ajatuksia kahden kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Tavoitteena oli lis\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kieli-identiteettej\u00e4 lapsille heid\u00e4n omien kuvaustensa perusteella rakentuu. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tavoitteena oli tutustuttaa lapsia ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n omaa kaksikielisyytt\u00e4\u00e4n paremmin. \nTutkimus oli menetelm\u00e4lt\u00e4\u00e4n laadullinen ja se toteutettiin Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4 sijaitsevassa suomalaisessa koulussa. Tutkittavat olivat kyseisen koulun 6\u20139-vuotiaita oppilaita. Jokaisella lapsella oli suomalainen is\u00e4 ja ven\u00e4l\u00e4inen \u00e4iti, ja lapset olivat \nolleet syntym\u00e4st\u00e4\u00e4n l\u00e4htien kaksikielisi\u00e4. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 oli lasten teemahaastattelu, jonka tukena toimivat lasten tekem\u00e4t piirustukset. Haastattelut piirustuksineen analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \nLasten kielellisess\u00e4 identiteetiss\u00e4 korostui heid\u00e4n kaksikielisyytens\u00e4. Lasten kielenk\u00e4yt\u00f6n kuvauksissa oli paljon samankaltaisia piirteit\u00e4. Suurin osa lapsista koki suomen kielen vahvemmaksi ja korosti omaa suomalaisuuttaan. Molempiin kieliin suhtauduttiin my\u00f6nteisesti, ja muiden ihmisten asenteiden kieli\u00e4 \nkohtaan ajateltiin olevan p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti positiivisia. Omasta tunne- ja ajattelukielest\u00e4\u00e4n kertoessaan lapset korostivat kaksikielisyytt\u00e4\u00e4n. Kaikki lapset kuvasivat kaksikielisyytt\u00e4\u00e4n positiivisessa valossa. \nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 lapset kokivat olevansa kieli-identiteetilt\u00e4\u00e4n kaksikielisi\u00e4 ja osa heist\u00e4 identifioitui enemm\u00e4n suomen kieleen. Lapset pitiv\u00e4t kaksikielisyytt\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja positiivisena asiana. Jatkotutkimusta tulisi tehd\u00e4 laajemmin ven\u00e4l\u00e4is-suomalaisista lapsista sek\u00e4 siit\u00e4, kuinka t\u00e4m\u00e4nhetkinen maailmantilanne voi ajan my\u00f6t\u00e4 muuttaa heid\u00e4n kieli-identiteettej\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-03T07:14:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-03T07:14:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydest\u00e4 : tapaustutkimus 6\u20139-vuotiaiden ven\u00e4l\u00e4is-suomalaisten lasten kieli-identiteetist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211035084", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83779
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/53d3c6b9-7433-4384-bb81-8d20d1e751e1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211035084.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Äyräs, Suvi Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä : tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä lasten näkökulma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tapaustutkimus identiteetti lapset (ikäryhmät) kielellinen identiteetti kaksikielisyys monikielisyys
title Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä : tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä
title_full Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä : tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä
title_fullStr Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä : tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä : tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä
title_full_unstemmed Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä : tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä : tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä
title_short Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä
title_sort kaksikielisten lasten kieli identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä tapaustutkimus 6 9 vuotiaiden venäläis suomalaisten lasten kieli identiteetistä
title_sub tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä
title_txtP Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä : tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä
topic lasten näkökulma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tapaustutkimus identiteetti lapset (ikäryhmät) kielellinen identiteetti kaksikielisyys monikielisyys
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus identiteetti kaksikielisyys kielellinen identiteetti lapset (ikäryhmät) lasten näkökulma monikielisyys tapaustutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83779 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211035084
work_keys_str_mv AT äyrässuvi kaksikielistenlastenkieliidentiteettijakokemuksetkaksikielisyydestätapaustutkimus69vuo