’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta

Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä millaiset ryhmänohjauksen keinot he kokevat työssään toimiviksi. Lisäksi selvit...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaitajärvi, Petra, Gunn, Henrica
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83778
_version_ 1826225699215638528
author Kaitajärvi, Petra Gunn, Henrica
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaitajärvi, Petra Gunn, Henrica Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaitajärvi, Petra Gunn, Henrica Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaitajärvi, Petra
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä millaiset ryhmänohjauksen keinot he kokevat työssään toimiviksi. Lisäksi selvitimme, miten erityisluokanopettajat kokevat ryhmän ohjaamisen kokemusten vaikuttaneen heidän työssä jaksamiseensa. Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti ja fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Keräsimme tutkimusaineiston avoimella haastattelulla kevättalvella 2022. Tutkimukseemme osallistui kymmenen erityisluokanopettajaa, jotka työskentelivät erilaisissa erityisluokissa ympäri Suomen. Analysoimme aineiston fenomenologisella aineiston analyysillä. Erityisluokanopettajien kokemukset ryhmän ohjaamisesta olivat pääosin myönteisiä. Keskeisimmät ryhmänohjauksen keinot olivat struktuuri, rutiinit sekä oppilaantuntemus. Erityisluokanopettajat kokivat ryhmänohjauksen pääasiassa edistävän työssä jaksamista. Jaksamista haastoivat vaikeat ajanjaksot sekä väkivalta- ja kiinnipitotilanteet. Ryhmänohjauksesta syntyvää kuormitusta hallittiin sosiaalisella tuella. Käytetyt ryhmänohjauksen ja stressinhallinnan keinot näyttäytyivät tutkimuksessamme pääsääntöisesti toimivina. Ne erityisluokanopettajat, jotka hyödynsivät ennakoivia ja tutkimusnäyttöön perustuvia ryhmänohjauksen strategioita, kokivat ryhmänohjauksen työssä jaksamista edistävänä. Opettajia tulisikin tukea toimivien ryhmänohjauksen keinojen löytämisessä.
first_indexed 2022-11-03T21:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fons\u00e9n, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaitaj\u00e4rvi, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gunn, Henrica", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-03T07:11:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-03T07:11:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sittelemme erityisluokanopettajien ryhm\u00e4n ohjaamista\nsek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia\nerityisluokanopettajilla on ryhm\u00e4n ohjaamisesta erityisluokassa sek\u00e4 millaiset\nryhm\u00e4nohjauksen keinot he kokevat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n toimiviksi. Lis\u00e4ksi selvitimme,\nmiten erityisluokanopettajat kokevat ryhm\u00e4n ohjaamisen kokemusten\nvaikuttaneen heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseensa.\nToteutimme tutkimuksemme laadullisesti ja fenomenologista\nl\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Ker\u00e4simme tutkimusaineiston avoimella\nhaastattelulla kev\u00e4ttalvella 2022. Tutkimukseemme osallistui kymmenen\nerityisluokanopettajaa, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t erilaisissa erityisluokissa ymp\u00e4ri\nSuomen. Analysoimme aineiston fenomenologisella aineiston analyysill\u00e4.\nErityisluokanopettajien kokemukset ryhm\u00e4n ohjaamisesta olivat p\u00e4\u00e4osin\nmy\u00f6nteisi\u00e4. Keskeisimm\u00e4t ryhm\u00e4nohjauksen keinot olivat struktuuri, rutiinit\nsek\u00e4 oppilaantuntemus. Erityisluokanopettajat kokivat ryhm\u00e4nohjauksen\np\u00e4\u00e4asiassa edist\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista. Jaksamista haastoivat vaikeat ajanjaksot\nsek\u00e4 v\u00e4kivalta- ja kiinnipitotilanteet. Ryhm\u00e4nohjauksesta syntyv\u00e4\u00e4 kuormitusta\nhallittiin sosiaalisella tuella.\nK\u00e4ytetyt ryhm\u00e4nohjauksen ja stressinhallinnan keinot n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t\ntutkimuksessamme p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti toimivina. Ne erityisluokanopettajat, jotka\nhy\u00f6dynsiv\u00e4t ennakoivia ja tutkimusn\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuvia ryhm\u00e4nohjauksen\nstrategioita, kokivat ryhm\u00e4nohjauksen ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista edist\u00e4v\u00e4n\u00e4. Opettajia\ntulisikin tukea toimivien ryhm\u00e4nohjauksen keinojen l\u00f6yt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-03T07:11:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-03T07:11:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4n ohjaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisluokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u2019\u2019Ilman struktuuria ei ole mit\u00e4\u00e4n\u2019\u2019 : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhm\u00e4n ohjaamisesta ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211035083", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83778
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/302229f6-45d5-46bf-bfdb-19ab075cc279\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211035083.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaitajärvi, Petra Gunn, Henrica ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta ryhmän ohjaaminen erityisluokanopettaja Erityispedagogiikka Special Education 101 jaksaminen kokemukset erityisluokat opettajat erityisopettajat työhyvinvointi
title ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
title_full ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
title_fullStr ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
title_full_unstemmed ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
title_short ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’
title_sort ilman struktuuria ei ole mitään erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
title_sub erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
title_txtP ’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
topic ryhmän ohjaaminen erityisluokanopettaja Erityispedagogiikka Special Education 101 jaksaminen kokemukset erityisluokat opettajat erityisopettajat työhyvinvointi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisluokanopettaja erityisluokat erityisopettajat jaksaminen kokemukset opettajat ryhmän ohjaaminen työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83778 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211035083
work_keys_str_mv AT kaitajärvipetra ilmanstruktuuriaeiolemitäänerityisluokanopettajienkokemuksiaryhmänohjaamisestaja