’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta

Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä millaiset ryhmänohjauksen keinot he kokevat työssään toimiviksi. Lisäksi selvit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kaitajärvi, Petra, Gunn, Henrica
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83778
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä millaiset ryhmänohjauksen keinot he kokevat työssään toimiviksi. Lisäksi selvitimme, miten erityisluokanopettajat kokevat ryhmän ohjaamisen kokemusten vaikuttaneen heidän työssä jaksamiseensa. Toteutimme tutkimuksemme laadullisesti ja fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Keräsimme tutkimusaineiston avoimella haastattelulla kevättalvella 2022. Tutkimukseemme osallistui kymmenen erityisluokanopettajaa, jotka työskentelivät erilaisissa erityisluokissa ympäri Suomen. Analysoimme aineiston fenomenologisella aineiston analyysillä. Erityisluokanopettajien kokemukset ryhmän ohjaamisesta olivat pääosin myönteisiä. Keskeisimmät ryhmänohjauksen keinot olivat struktuuri, rutiinit sekä oppilaantuntemus. Erityisluokanopettajat kokivat ryhmänohjauksen pääasiassa edistävän työssä jaksamista. Jaksamista haastoivat vaikeat ajanjaksot sekä väkivalta- ja kiinnipitotilanteet. Ryhmänohjauksesta syntyvää kuormitusta hallittiin sosiaalisella tuella. Käytetyt ryhmänohjauksen ja stressinhallinnan keinot näyttäytyivät tutkimuksessamme pääsääntöisesti toimivina. Ne erityisluokanopettajat, jotka hyödynsivät ennakoivia ja tutkimusnäyttöön perustuvia ryhmänohjauksen strategioita, kokivat ryhmänohjauksen työssä jaksamista edistävänä. Opettajia tulisikin tukea toimivien ryhmänohjauksen keinojen löytämisessä.