Kuulotiedon käsittelyn kehitys inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla

Kuuloaivokuoren kehityksellä on merkittävä rooli kognitiivisten kykyjen kehityksessä, mutta kuuloaivokuoren kehityksen tarkempaa neuraalista perustaa ei täysin tunneta. Kyky inhibitioon, eli epäolennaisten ärsykkeiden huomiotta jättämiseen, on yksi kognitiivisista kyvyistämme ja olennainen osa ihmis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Sarajärvi, Katariina, Finnilä, Elena
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83693
_version_ 1828193055051612160
author Sarajärvi, Katariina Finnilä, Elena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sarajärvi, Katariina Finnilä, Elena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sarajärvi, Katariina Finnilä, Elena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sarajärvi, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Kuuloaivokuoren kehityksellä on merkittävä rooli kognitiivisten kykyjen kehityksessä, mutta kuuloaivokuoren kehityksen tarkempaa neuraalista perustaa ei täysin tunneta. Kyky inhibitioon, eli epäolennaisten ärsykkeiden huomiotta jättämiseen, on yksi kognitiivisista kyvyistämme ja olennainen osa ihmisten sopeutumiskykyä. Tutkimuksemme tavoitteena oli ymmärtää paremmin inhibitorisen prosessoinnin eroja aikuisilla ja lapsilla aivojen rytmistä toimintaa tarkastelemalla, ja näin saada tärkeää tietoa aivojen kehityksen markkereista. Tutkimuksemme MEG-aineistossa koehenkilöitä oli 74, joista 58 oli lapsia (iät 6–14) ja 16 aikuisia. Tarkastelimme, missä aikaikkunassa kuulotiedon inhibitorinen prosessointi näkyy lapsilla ja aikuisilla aivojen rytmisessä toiminnassa, sekä näkyykö aivojen rytmisessä toiminnassa eroa lapsilla ja aikuisilla, kun suoritetaan kaksi erilaista kuuntelutehtävää: passiivisen kuuntelun tehtävä, sekä Go/NoGo -tehtävä. Tutkimme myös, näkyykö rytmisessä toiminnassa eroa aivopuoliskojen välillä. Tulokset osoittivat, että lasten rytmisessä toiminnassa ei 400–1200 millisekunnin aikaikkunassa 5–29.5 Hz taajuudella passiivisen kuuntelun ja aktiivista inhibitiota vaativan tehtävän välillä ollut merkitsevää eroa, eikä eroa löytynyt myöskään lasten aivopuoliskojen väliltä. Aikuisilla puolestaan oli tässä aikaikkunassa voimakkaampi rytmisen toiminnan aktivaatio Go/NoGo -tehtävässä sekä aikuisten passiiviseen tehtävään verrattuna että lasten Go/NoGo -tehtävän aktivaation voimakkuuteen verrattuna. Aikuisten aivopuoliskot myös erosivat tilastollisesti merkitsevästi rytmisen toiminnan inhibitorisessa prosessoinnissa. Tutkimuksemme ehdottaa, että aikaikkunassa 400–1200 ms näkynyt voimakkaampi rytminen toiminta aikuisilla inhibitiota vaativassa tehtävässä voi viitata kehittyneen inhibition markkeriin aivojen rytmisessä toiminnassa. Jatkossa olisi tärkeää tutkia tarkemmin tätä mahdollista markkeria: mistä taajuudesta on kysymys ja missä iässä aktivaation voimakkuus alkaa merkitsevästi erottua inhibitiota vaativassa tehtävässä. The auditory cortex plays an important role in the development of cognitive skills, but the neural development of the said cortex is not well-understood. Inhibition is one of the cognitive functions and it has an essential role in our ability to adjust our behavior. The aim of our thesis was to study the differences between adults’ and children’s inhibitory processes and through that obtain possible important developmental markers. Our analysis included 74 participants, out of which 58 were children (ages 6–14) and 16 adults. We studied time frames in which inhibitory auditory processing is visible in both adults’ and children’s induced responses. Additionally, we wanted to see if there is a difference between adults’ and children’s induced responses when they perform two auditory tasks: a passive listening task and an auditory Go/NoGo task. We also wanted to know if there’s a difference in brain activity and induced responses between the hemispheres of the brain. The results were that there was no difference in the children’s induced responses between the passive listening task and the Go/NoGo task at the 400–1200 ms time frame and at 5–29 Hz frequency. A statistically significant difference was found in the adults’ induced responses between the same tasks using the same time frame and frequency. The adults had stronger brain activity in the Go/NoGo task compared to both the adults’ passive listening task and the children’s Go/NoGo task. Also, there was a significant difference in the adults’ brain activity between the right and left hemisphere, but this difference was not found in the children’s results. Our research suggests that the stronger induced responses that were found in adults’ brain activity are a possible marker of advanced inhibition. Future research could focus on specifying this possible marker as well as mapping out the age period in which brain responses begin to develop and mature for tasks that require auditory inhibitory processing.
first_indexed 2022-10-26T20:03:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Parviainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saraj\u00e4rvi, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Finnil\u00e4, Elena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-26T05:29:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-26T05:29:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83693", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuuloaivokuoren kehityksell\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli kognitiivisten kykyjen kehityksess\u00e4, mutta kuuloaivokuoren kehityksen tarkempaa neuraalista perustaa ei t\u00e4ysin tunneta. Kyky inhibitioon, eli ep\u00e4olennaisten \u00e4rsykkeiden huomiotta j\u00e4tt\u00e4miseen, on yksi kognitiivisista kyvyist\u00e4mme ja olennainen osa ihmisten sopeutumiskyky\u00e4. Tutkimuksemme tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 paremmin inhibitorisen prosessoinnin eroja aikuisilla ja lapsilla aivojen rytmist\u00e4 toimintaa tarkastelemalla, ja n\u00e4in saada t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa aivojen kehityksen markkereista. \n Tutkimuksemme MEG-aineistossa koehenkil\u00f6it\u00e4 oli 74, joista 58 oli lapsia (i\u00e4t 6\u201314) ja 16 aikuisia. Tarkastelimme, miss\u00e4 aikaikkunassa kuulotiedon inhibitorinen prosessointi n\u00e4kyy lapsilla ja aikuisilla aivojen rytmisess\u00e4 toiminnassa, sek\u00e4 n\u00e4kyyk\u00f6 aivojen rytmisess\u00e4 toiminnassa eroa lapsilla ja aikuisilla, kun suoritetaan kaksi erilaista kuunteluteht\u00e4v\u00e4\u00e4: passiivisen kuuntelun teht\u00e4v\u00e4, sek\u00e4 Go/NoGo -teht\u00e4v\u00e4. Tutkimme my\u00f6s, n\u00e4kyyk\u00f6 rytmisess\u00e4 toiminnassa eroa aivopuoliskojen v\u00e4lill\u00e4. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 lasten rytmisess\u00e4 toiminnassa ei 400\u20131200 millisekunnin aikaikkunassa 5\u201329.5 Hz taajuudella passiivisen kuuntelun ja aktiivista inhibitiota vaativan teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 ollut merkitsev\u00e4\u00e4 eroa, eik\u00e4 eroa l\u00f6ytynyt my\u00f6sk\u00e4\u00e4n lasten aivopuoliskojen v\u00e4lilt\u00e4. Aikuisilla puolestaan oli t\u00e4ss\u00e4 aikaikkunassa voimakkaampi rytmisen toiminnan aktivaatio Go/NoGo -teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 aikuisten passiiviseen teht\u00e4v\u00e4\u00e4n verrattuna ett\u00e4 lasten Go/NoGo -teht\u00e4v\u00e4n aktivaation voimakkuuteen verrattuna. Aikuisten aivopuoliskot my\u00f6s erosivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti rytmisen toiminnan inhibitorisessa prosessoinnissa.\n\nTutkimuksemme ehdottaa, ett\u00e4 aikaikkunassa 400\u20131200 ms n\u00e4kynyt voimakkaampi rytminen toiminta aikuisilla inhibitiota vaativassa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 voi viitata kehittyneen inhibition markkeriin aivojen rytmisess\u00e4 toiminnassa. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia tarkemmin t\u00e4t\u00e4 mahdollista markkeria: mist\u00e4 taajuudesta on kysymys ja miss\u00e4 i\u00e4ss\u00e4 aktivaation voimakkuus alkaa merkitsev\u00e4sti erottua inhibitiota vaativassa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The auditory cortex plays an important role in the development of cognitive skills, but the neural development of the said cortex is not well-understood. Inhibition is one of the cognitive functions and it has an essential role in our ability to adjust our behavior. The aim of our thesis was to study the differences between adults\u2019 and children\u2019s inhibitory processes and through that obtain possible important developmental markers. \n Our analysis included 74 participants, out of which 58 were children (ages 6\u201314) and 16 adults. We studied time frames in which inhibitory auditory processing is visible in both adults\u2019 and children\u2019s induced responses. Additionally, we wanted to see if there is a difference between adults\u2019 and children\u2019s induced responses when they perform two auditory tasks: a passive listening task and an auditory Go/NoGo task. We also wanted to know if there\u2019s a difference in brain activity and induced responses between the hemispheres of the brain.\n\nThe results were that there was no difference in the children\u2019s induced responses between the passive listening task and the Go/NoGo task at the 400\u20131200 ms time frame and at 5\u201329 Hz frequency. A statistically significant difference was found in the adults\u2019 induced responses between the same tasks using the same time frame and frequency. The adults had stronger brain activity in the Go/NoGo task compared to both the adults\u2019 passive listening task and the children\u2019s Go/NoGo task. Also, there was a significant difference in the adults\u2019 brain activity between the right and left hemisphere, but this difference was not found in the children\u2019s results.\n\nOur research suggests that the stronger induced responses that were found in adults\u2019 brain activity are a possible marker of advanced inhibition. Future research could focus on specifying this possible marker as well as mapping out the age period in which brain responses begin to develop and mature for tasks that require auditory inhibitory processing.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-26T05:29:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-26T05:29:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuuloaivokuori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auditorinen inhibitio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rytminen toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oskillaatiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuulotiedon k\u00e4sittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisess\u00e4 toiminnassa lapsilla ja aikuisilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210265002", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aivot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiivinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neuropsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset prosessit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83693
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:10Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0c817603-5a45-4d83-957a-36b2cbd6ffc0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210265002.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sarajärvi, Katariina Finnilä, Elena Kuulotiedon käsittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla kuuloaivokuori auditorinen inhibitio rytminen toiminta oskillaatiot Psykologia Psychology 202 aivot kognitiivinen kehitys neuropsykologia kognitiiviset prosessit
title Kuulotiedon käsittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla
title_full Kuulotiedon käsittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla
title_fullStr Kuulotiedon käsittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla Kuulotiedon käsittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla
title_full_unstemmed Kuulotiedon käsittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla Kuulotiedon käsittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla
title_short Kuulotiedon käsittelyn kehitys
title_sort kuulotiedon käsittelyn kehitys inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla
title_sub inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla
title_txtP Kuulotiedon käsittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla
topic kuuloaivokuori auditorinen inhibitio rytminen toiminta oskillaatiot Psykologia Psychology 202 aivot kognitiivinen kehitys neuropsykologia kognitiiviset prosessit
topic_facet 202 Psychology Psykologia aivot auditorinen inhibitio kognitiivinen kehitys kognitiiviset prosessit kuuloaivokuori neuropsykologia oskillaatiot rytminen toiminta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83693 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210265002
work_keys_str_mv AT sarajärvikatariina kuulotiedonkäsittelynkehitysinhibitorisenprosessoinninerotaivojenrytmisessäto