Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla tapaustutkimus

Yritykset pyrkivät yhä enemmän sähköistämään toimintaansa ja luopumaan manuaalisesti tehtävästä työstä. Enää ei riitä pelkästään uusien tietojärjestelmien käyttöönotto, vaan järjestelmien tulisi olla integroituneita toisiinsa, jotta liiketoimintaprosessien jatkuva kehitys olisi mahdollista. Tällais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Weckman, Noora
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83661
_version_ 1828193203484884992
author Weckman, Noora
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Weckman, Noora Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Weckman, Noora Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Weckman, Noora
datasource_str_mv jyx
description Yritykset pyrkivät yhä enemmän sähköistämään toimintaansa ja luopumaan manuaalisesti tehtävästä työstä. Enää ei riitä pelkästään uusien tietojärjestelmien käyttöönotto, vaan järjestelmien tulisi olla integroituneita toisiinsa, jotta liiketoimintaprosessien jatkuva kehitys olisi mahdollista. Tällaisten integroitujen sovellusten käyttöliittymissä on usein monia viestejä välitettävänä yhden näytön kautta. Käyttöliittymäsuunnittelijoiden ja -kehittäjien on vaikeaa hallita koko suunnitteluprosessi viestin lähettäjästä sen vastaanottajaan asti. Monimutkaisissa tietojärjestelmissä kuten toiminnanohjausjärjestelmissä niiden käytettävyydellä on kuitenkin tärkeä rooli. Hyvä käyttöliittymäsuunnittelu mahdollistaa tehtävien suorittamisen tehokkaasti käyttäjälle mieluisella tavalla. Tässä kandidaatintyössä selvitetään kirjallisuuskatsauksen ja tapaustutkimuksen avulla, miten toiminnanohjausjärjestelmään tuleva muutos vaikuttaa yrityksen liiketoimintaprosessiin ja millaiseksi yrityksen työntekijät kokevat uuden muutoksen mukana tulevan käyttöliittymän. Tutkielmassa selvitetään myös millaisia vaikutuksia käyttöliittymällä voi olla ja miten se voi tukea yrityksen liiketoimintaprosessia. Companies are increasingly trying to digitalize their operations and give up manual work. It is no longer sufficient to constantly adopt new information systems. Systems should be integrated into each other to constantly enhance business practices. Integrated systems like enterprise resource planning systems (ERP-systems) often have many messages to convey on a single screen. User interface (UI) designers find it hard to manage the whole planning process from a sender of message all the way to its receiver. In advanced information systems like ERP usability is the number one priority. Proper UI planning results in efficient and user-friendly information system. This bachelor’s thesis was conducted as a literature review along with case study that focuses on researching how changes in organization’s ERP system affect business practices and how the employees will adapt to the new UI. This research also tries to point out the ways that the UI can support organization’s business practices
first_indexed 2022-10-25T20:00:59Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Weckman, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-25T05:27:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-25T05:27:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83661", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yritykset pyrkiv\u00e4t yh\u00e4 enemm\u00e4n s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4m\u00e4\u00e4n toimintaansa ja luopumaan manuaalisesti teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 ty\u00f6st\u00e4. En\u00e4\u00e4 ei riit\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n uusien tietoj\u00e4rjestelmien \nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto, vaan j\u00e4rjestelmien tulisi olla integroituneita toisiinsa, jotta liiketoimintaprosessien jatkuva kehitys olisi mahdollista. T\u00e4llaisten integroitujen sovellusten k\u00e4ytt\u00f6liittymiss\u00e4 on usein monia viestej\u00e4 v\u00e4litett\u00e4v\u00e4n\u00e4 yhden n\u00e4yt\u00f6n \nkautta. K\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelijoiden ja -kehitt\u00e4jien on vaikeaa hallita koko \nsuunnitteluprosessi viestin l\u00e4hett\u00e4j\u00e4st\u00e4 sen vastaanottajaan asti. Monimutkaisissa tietoj\u00e4rjestelmiss\u00e4 kuten toiminnanohjausj\u00e4rjestelmiss\u00e4 niiden k\u00e4ytett\u00e4vyydell\u00e4 on kuitenkin t\u00e4rke\u00e4 rooli. Hyv\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelu mahdollistaa \nteht\u00e4vien suorittamisen tehokkaasti k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle mieluisella tavalla. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatinty\u00f6ss\u00e4 selvitet\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsauksen ja tapaustutkimuksen \navulla, miten toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n tuleva muutos vaikuttaa yrityksen \nliiketoimintaprosessiin ja millaiseksi yrityksen ty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat uuden muutoksen mukana tulevan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n. Tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s millaisia \nvaikutuksia k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4ll\u00e4 voi olla ja miten se voi tukea yrityksen liiketoimintaprosessia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Companies are increasingly trying to digitalize their operations and give up manual work. It is no longer sufficient to constantly adopt new information systems. \nSystems should be integrated into each other to constantly enhance business \npractices. Integrated systems like enterprise resource planning systems (ERP-systems) often have many messages to convey on a single screen. User interface (UI)\ndesigners find it hard to manage the whole planning process from a sender of \nmessage all the way to its receiver. In advanced information systems like ERP\nusability is the number one priority. Proper UI planning results in efficient and \nuser-friendly information system. This bachelor\u2019s thesis was conducted as a literature review along with case study that focuses on researching how changes in \norganization\u2019s ERP system affect business practices and how the employees will\nadapt to the new UI. This research also tries to point out the ways that the UI can \nsupport organization\u2019s business practices", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-25T05:27:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-25T05:27:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ERP", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SAP", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SAP Fiori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210254971", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoimintaprosessit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosessit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83661
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:25Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a09e6ffc-986a-45b6-b187-c9d698925229\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210254971.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Weckman, Noora Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus ERP SAP SAP Fiori Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 liiketoimintaprosessit tietojärjestelmät liiketoiminta toiminnanohjausjärjestelmät käytettävyys käyttöliittymät prosessit
title Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus
title_full Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus
title_fullStr Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus
title_full_unstemmed Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus
title_short Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla
title_sort liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla tapaustutkimus
title_sub tapaustutkimus
title_txtP Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus
topic ERP SAP SAP Fiori Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 liiketoimintaprosessit tietojärjestelmät liiketoiminta toiminnanohjausjärjestelmät käytettävyys käyttöliittymät prosessit
topic_facet 601 ERP Information Systems Science SAP SAP Fiori Tietojärjestelmätiede käytettävyys käyttöliittymät liiketoiminta liiketoimintaprosessit prosessit tietojärjestelmät toiminnanohjausjärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83661 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210254971
work_keys_str_mv AT weckmannoora liiketoimintaprosessinkehitystoiminnanohajusjärjestelmääntulevanmuutoksenavullatapa