Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla tapaustutkimus

Yritykset pyrkivät yhä enemmän sähköistämään toimintaansa ja luopumaan manuaalisesti tehtävästä työstä. Enää ei riitä pelkästään uusien tietojärjestelmien käyttöönotto, vaan järjestelmien tulisi olla integroituneita toisiinsa, jotta liiketoimintaprosessien jatkuva kehitys olisi mahdollista. Tällais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Weckman, Noora
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83661
Description
Summary:Yritykset pyrkivät yhä enemmän sähköistämään toimintaansa ja luopumaan manuaalisesti tehtävästä työstä. Enää ei riitä pelkästään uusien tietojärjestelmien käyttöönotto, vaan järjestelmien tulisi olla integroituneita toisiinsa, jotta liiketoimintaprosessien jatkuva kehitys olisi mahdollista. Tällaisten integroitujen sovellusten käyttöliittymissä on usein monia viestejä välitettävänä yhden näytön kautta. Käyttöliittymäsuunnittelijoiden ja -kehittäjien on vaikeaa hallita koko suunnitteluprosessi viestin lähettäjästä sen vastaanottajaan asti. Monimutkaisissa tietojärjestelmissä kuten toiminnanohjausjärjestelmissä niiden käytettävyydellä on kuitenkin tärkeä rooli. Hyvä käyttöliittymäsuunnittelu mahdollistaa tehtävien suorittamisen tehokkaasti käyttäjälle mieluisella tavalla. Tässä kandidaatintyössä selvitetään kirjallisuuskatsauksen ja tapaustutkimuksen avulla, miten toiminnanohjausjärjestelmään tuleva muutos vaikuttaa yrityksen liiketoimintaprosessiin ja millaiseksi yrityksen työntekijät kokevat uuden muutoksen mukana tulevan käyttöliittymän. Tutkielmassa selvitetään myös millaisia vaikutuksia käyttöliittymällä voi olla ja miten se voi tukea yrityksen liiketoimintaprosessia. Companies are increasingly trying to digitalize their operations and give up manual work. It is no longer sufficient to constantly adopt new information systems. Systems should be integrated into each other to constantly enhance business practices. Integrated systems like enterprise resource planning systems (ERP-systems) often have many messages to convey on a single screen. User interface (UI) designers find it hard to manage the whole planning process from a sender of message all the way to its receiver. In advanced information systems like ERP usability is the number one priority. Proper UI planning results in efficient and user-friendly information system. This bachelor’s thesis was conducted as a literature review along with case study that focuses on researching how changes in organization’s ERP system affect business practices and how the employees will adapt to the new UI. This research also tries to point out the ways that the UI can support organization’s business practices