Mobiilipelien käyttö vieraiden kielten oppimisessa

Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kielten oppimiseen tarkoitettujen mobiilipelien ja -sovellusten vaikutuksia, haasteita ja mahdollisuuksia vieraiden kielten opiskelussa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä ovat mobiiliavusteisen oppimisen haast...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heikkilä, Etta
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83659
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kielten oppimiseen tarkoitettujen mobiilipelien ja -sovellusten vaikutuksia, haasteita ja mahdollisuuksia vieraiden kielten opiskelussa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä ovat mobiiliavusteisen oppimisen haasteet ja hyödyt vieraiden kielten oppimisessa, ja voivatko mobiilit kieltenopetuspelit korvata täysin perinteisen opetuksen. Mobiililaitteiden yleistymisen johdosta myös koulutuksen saralla on kehitetty uusia opetus- ja oppimistapoja, jonka johdosta aiheen tutkiminen on ajankohtaista ja tärkeää. Tutkielmassa on käytetty lähdekirjallisuutena tieteellisiä tutkimusartikkeleita ja julkaisuja. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista voidaan nähdä, että mobiileilla kieltenopetuspeleillä on runsaasti potentiaalia vieraan kielen oppimisprosessin onnistumisessa. Kieltenopetuspelejä voidaan käyttää sekä itsenäisesti että ohjatussa opetuksessa. Kieltenopetuspelit eivät kuitenkaan sellaisenaan voi täysin korvata perinteistä opetusta tai yltää tehokkuudellaan sen tasolle. Tutkielmassa esitettyjä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi ja apuna kielenopiskeluun ja digitalisoitumiseen liittyvissä tutkimuksissa, kieltenopetuspelien kehityksessä tai koulutuksen pelillistämiseen liittyvissä projekteissa.