Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa

Palvelulähtöinen ajattelutapa on muuttanut käsitystä asiakkaiden roolista osana innovaatiota ja arvonluontia. Yritysten tulisikin nähdä asiakkaat aktiivisena osana palveluiden innovaatiota ja arvonluontia, jotta asiakkaiden tarpeita vastaavia palveluita pystytään kehittämään. Jatkuvan digitaalisen p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liimatainen, Oona
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83657
_version_ 1826225756028534784
author Liimatainen, Oona
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Liimatainen, Oona Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Liimatainen, Oona Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Liimatainen, Oona
datasource_str_mv jyx
description Palvelulähtöinen ajattelutapa on muuttanut käsitystä asiakkaiden roolista osana innovaatiota ja arvonluontia. Yritysten tulisikin nähdä asiakkaat aktiivisena osana palveluiden innovaatiota ja arvonluontia, jotta asiakkaiden tarpeita vastaavia palveluita pystytään kehittämään. Jatkuvan digitaalisen palveluinnovaation menetelmien hyödyntäminen voi auttaa organisaatioita ottamaan asiakkaat osaksi innovaatioprosessia sekä kehittämään asiakkaille paremmin sopivia palveluita. Aiheen tutkiminen on tärkeää, jotta organisaatiot saavat enemmän tietoa tuekseen päätöksenteossa liittyen asiakkaiden osallistamiseen osana palveluiden innovaatiota. Aiheen tutkiminen auttaa organisaatioita myös välttämään arvon yhteistuhoamista tulevaisuudessa. Asiakkaisiin keskittyminen aiheen tutkimuksessa on tärkeää, sillä asiakkaan nähdään olevan arvon yhteis-luonnin keskiössä. Asiakkaan arvonluontiprosessin ymmärtäminen auttaa luomaan asiakkaille paremmin sopivia palveluita sekä saavuttamaan kilpailuetua. Tämä pro gradu -tutkielma sisältää kirjallisuuskatsausosion sekä empiiri-sen tutkimusosion. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja data kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksen kohteena toimi suomalaisen yliopiston kehittämä digitaalinen palvelu ja siinä toteutettava työnkulku. Tutkimuksessa haastateltiin sekä palvelun kehittäjiä että asiakkaita. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, miten asiakkaiden osallistuminen organisaation jatkuvaan digitaaliseen palveluinnovaatioon vaikuttaa arvon yhteisluontiin organisaation ja asiakkaan välillä. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että asiakkaiden osallistuminen jatku-van digitaalisen palveluinnovaation prosessiin vaikuttaa arvon yhteisluontiin ja auttaa luomaan positiivista arvoa. Tuloksista selviää myös, että asiakkaiden osallistuminen innovaatioprosessiin voi johtaa joissakin tapauksissa arvon yhteistuhoamiseen. Tämä tutkielma tuo lisää ymmärrystä asiakkaiden osallistumisesta organisaation jatkuvan innovaation prosessiin sekä sen vaikutuksista arvon yhteisluontiin. Tutkielma tuo esille asioita, jotka johtavat sekä positiivi-sen että negatiivisen arvon muodostumiseen. Organisaatiot voivatkin hyödyntää tutkielman tuomaa tietoa käytännössä parantaakseen jatkuvan digitaalisen palveluinnovaation prosessejaan sekä välttääkseen arvon yhteistuhoamista. Service-dominant logic has changed the role of customers in innovation and value creation. Organizations should see customers as an active actor in innovation and value creation so that services that fit the customers’ needs can be created. Creating services using methods of continuous digital service innovation can help organizations to include customers in the innovation process and create services that suit the customers’ needs better. It is important to do research on this topic so that organizations gain more knowledge to support their decision making related to including customers in their innovation process. The research also helps organizations to avoid value co-destruction in the future. It is important to focus on customers when conducting research on this topic because customers are in the center of the value creation process. Understanding the value creation process of customers helps organizations to create services that fit the customers’ needs better and gain competitive advantage. This Master’s Thesis includes a literature review and an empirical study of the topic. The empirical part of the thesis was conducted using qualitative methods and the data was collected using individual semi-structured interviews. The subject of the research was a digital service created by a Finnish university and one workflow executed in it. Both developers and customer of the service were interviewed. In this Masters’ Thesis it was studied how the participation of the customers in the organization’s continuous digital service innovation affects the co-creation of value between the organization and customers. Based on the findings of the study it can be said that the participation of the customers in the organization’s continuous digital service innovation affects the co-creation of value and helps to create positive value. It was also found that the participation of the customers can in some cases lead to value co-destruction. This study creates more knowledge about the participation of customers in organization’s processes of continuous innovation and how it affects the co-creation of value. This study brings up factors that can lead to the creation of both positive and negative value. Organizations can use this knowledge in practice to improve their continuous digital service innovation processes and to avoid the co-destruction of value.
first_indexed 2022-10-25T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Liimatainen, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-25T05:18:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-25T05:18:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83657", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Palvelul\u00e4ht\u00f6inen ajattelutapa on muuttanut k\u00e4sityst\u00e4 asiakkaiden roolista osana innovaatiota ja arvonluontia. Yritysten tulisikin n\u00e4hd\u00e4 asiakkaat aktiivisena osana palveluiden innovaatiota ja arvonluontia, jotta asiakkaiden tarpeita vastaavia palveluita pystyt\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Jatkuvan digitaalisen palveluinnovaation menetelmien hy\u00f6dynt\u00e4minen voi auttaa organisaatioita ottamaan asiakkaat osaksi innovaatioprosessia sek\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n asiakkaille paremmin sopivia palveluita. Aiheen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta organisaatiot saavat enemm\u00e4n tietoa tuekseen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa liittyen asiakkaiden osallistamiseen osana palveluiden innovaatiota. Aiheen tutkiminen auttaa organisaatioita my\u00f6s v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n arvon yhteistuhoamista tulevaisuudessa. Asiakkaisiin keskittyminen aiheen tutkimuksessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 asiakkaan n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan arvon yhteis-luonnin keski\u00f6ss\u00e4. Asiakkaan arvonluontiprosessin ymm\u00e4rt\u00e4minen auttaa luomaan asiakkaille paremmin sopivia palveluita sek\u00e4 saavuttamaan kilpailuetua. T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kirjallisuuskatsausosion sek\u00e4 empiiri-sen tutkimusosion. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4 ja data ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksen kohteena toimi suomalaisen yliopiston kehitt\u00e4m\u00e4 digitaalinen palvelu ja siin\u00e4 toteutettava ty\u00f6nkulku. Tutkimuksessa haastateltiin sek\u00e4 palvelun kehitt\u00e4ji\u00e4 ett\u00e4 asiakkaita. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, miten asiakkaiden osallistuminen organisaation jatkuvaan digitaaliseen palveluinnovaatioon vaikuttaa arvon yhteisluontiin organisaation ja asiakkaan v\u00e4lill\u00e4. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 asiakkaiden osallistuminen jatku-van digitaalisen palveluinnovaation prosessiin vaikuttaa arvon yhteisluontiin ja auttaa luomaan positiivista arvoa. Tuloksista selvi\u00e4\u00e4 my\u00f6s, ett\u00e4 asiakkaiden osallistuminen innovaatioprosessiin voi johtaa joissakin tapauksissa arvon yhteistuhoamiseen. T\u00e4m\u00e4 tutkielma tuo lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 asiakkaiden osallistumisesta organisaation jatkuvan innovaation prosessiin sek\u00e4 sen vaikutuksista arvon yhteisluontiin. Tutkielma tuo esille asioita, jotka johtavat sek\u00e4 positiivi-sen ett\u00e4 negatiivisen arvon muodostumiseen. Organisaatiot voivatkin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tutkielman tuomaa tietoa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 parantaakseen jatkuvan digitaalisen palveluinnovaation prosessejaan sek\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4\u00e4kseen arvon yhteistuhoamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Service-dominant logic has changed the role of customers in innovation and value creation. Organizations should see customers as an active actor in innovation and value creation so that services that fit the customers\u2019 needs can be created. Creating services using methods of continuous digital service innovation can help organizations to include customers in the innovation process and create services that suit the customers\u2019 needs better. It is important to do research on this topic so that organizations gain more knowledge to support their decision making related to including customers in their innovation process. The research also helps organizations to avoid value co-destruction in the future. It is important to focus on customers when conducting research on this topic because customers are in the center of the value creation process. Understanding the value creation process of customers helps organizations to create services that fit the customers\u2019 needs better and gain competitive advantage. This Master\u2019s Thesis includes a literature review and an empirical study of the topic. The empirical part of the thesis was conducted using qualitative methods and the data was collected using individual semi-structured interviews. The subject of the research was a digital service created by a Finnish university and one workflow executed in it. Both developers and customer of the service were interviewed. In this Masters\u2019 Thesis it was studied how the participation of the customers in the organization\u2019s continuous digital service innovation affects the co-creation of value between the organization and customers. Based on the findings of the study it can be said that the participation of the customers in the organization\u2019s continuous digital service innovation affects the co-creation of value and helps to create positive value. It was also found that the participation of the customers can in some cases lead to value co-destruction. This study creates more knowledge about the participation of customers in organization\u2019s processes of continuous innovation and how it affects the co-creation of value. This study brings up factors that can lead to the creation of both positive and negative value. Organizations can use this knowledge in practice to improve their continuous digital service innovation processes and to avoid the co-destruction of value.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-25T05:18:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-25T05:18:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteisluonti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteistuhoaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatkuva palveluinnovaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelul\u00e4ht\u00f6inen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210254967", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83657
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ea1f89f2-ae60-4003-890d-660f6705b5ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210254967.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liimatainen, Oona Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa arvon yhteisluonti arvon yhteistuhoaminen jatkuva palveluinnovaatio palvelulähtöinen ajattelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 innovaatiot arvonluonti
title Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa
title_full Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa
title_fullStr Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa
title_full_unstemmed Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa
title_short Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa
title_sort arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa
title_txtP Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa
topic arvon yhteisluonti arvon yhteistuhoaminen jatkuva palveluinnovaatio palvelulähtöinen ajattelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 innovaatiot arvonluonti
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede arvon yhteisluonti arvon yhteistuhoaminen arvonluonti innovaatiot jatkuva palveluinnovaatio palvelulähtöinen ajattelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83657 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210254967
work_keys_str_mv AT liimatainenoona arvonyhteisluontiasiakkaidenkanssajatkuvassadigitaalisessapalveluinnovaatiossa