Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyttä 3.- ja 5.- luokkalaisten akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Lisäksi tutkittiin 3.- ja 5.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden ja -inaktiivisuuden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hänninen, Juha-Pekka
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83611
_version_ 1826225782317383680
author Hänninen, Juha-Pekka
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hänninen, Juha-Pekka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hänninen, Juha-Pekka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hänninen, Juha-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyttä 3.- ja 5.- luokkalaisten akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Lisäksi tutkittiin 3.- ja 5.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden ja -inaktiivisuuden sekä koulumotivaation tasoa. Tutkimuksen kohteena oli hämeenlinnalaisen koulun 3.- ja 5.-luokan oppilaat. Tässä koulussa suoritettiin CHIPASE-projektiin liittyvä tutkimus, jonka aineistoa tutkimukseni hyödyntää. Projektin osa, jota tutkimukseni hyödyntää toteutettiin syksyllä 2015 mittaamalla oppilaiden fyysistä aktiivisuutta viikon ajan vyötärölle sijoitettavalla kiihtyvyysmittarilla sekä toteuttamalla koulumotivaatiota, koettua pätevyyttä ja koettua sosiaalista tukea mittaavat kyselyt. Akateemista pätevyyttä mitattiin lukutaitoa ja matemaattisia taitoja mittaavilla testeillä. Kohdejoukoksi lopulliseen aineistoon valikoitui yhteensä 55 oppilasta. Oppilaat valikoituivat mukaan sillä perusteella, että he olivat tehneet kaikki yllä mainitut testit ja mittaukset. Analysointimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, kun selvitettiin fyysisen aktiivisuuden yhteyttä akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Fyysisen aktiivisuuden ja koulumotivaation tasoa kuvailtiin keskiarvoilla ja keskihajonnoilla. Enemmän ja vähemmän liikkuvien ryhmien välisiä eroja tarkasteltiin käyttämällä riippumattomien otosten t-testiä. Tämän tutkimuksen perusteella ei voida tehdä suuria johtopäätöksiä fyysisen aktiivisuuden yhteyksistä oppimiseen ja koulutyöskentelyyn, vaikka aiemmat tutkimukset tukevat väitettä fyysisen aktiivisuuden koulutyöskentelyä edistävästä vaikutuksesta, koska tämän tutkimuksen mukaan fyysisellä aktiivisuudella ei ollut yhteyttä oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa tai koettuun sosiaaliseen tukeen. Myöskään luokitellessa oppilaat enemmän ja vähemmän fyysisesti aktiivisten ryhmiin, ei tilastollisesti merkitseviä eroja löytynyt, kun ryhmien keskiarvoja tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testillä. The purpose of this study was to investigate the association of physical activity with academic performance, school motivation, perceived competence in school and perceived social support among 3rd and 5th graders. In addition, the levels of physical activity and school motivation of 3rd and 5th graders were examined. The subjects of the study were 3rd and 5th grade pupils in a school in Hämeenlinna, Finland. This school was the subject of a study related to CHIPASE project, from where the data that I use in this study is from. The part of the project that this research use was carried out in autumn 2015 by measuring the physical activity of the pupils for a week with an accelerometer placed on their waist and by carrying out questionaires measuring school motivation, perceived competence and perceived social support. Academic competence was measured by test of reading and mathematical skills. A total of 55 pupils were selected as the target population for the final data set. The pupils were selected on the basis that they had taken all the test and measurements mentioned above. Pearson’s correlation coefficent was used as a method of analysis to examine the relationship between physical activity and academic performance, school motivation, perceived competence and perceived social support. Levels of physical activity and school motivation were described by means and standard deviations. Differences between more and less active groups were examined using independent samples t-test. Physical activity was not associated with academic performance, school motivation, perceived competence or perceived social support. Similarly, when students were classified into less and more physical active categories, no statistically significant differences were found when group means were examined using independent samples t-test. This study does not allow us to draw any major conclusions about the effects of physical activity on learning and school work, even previous studies support the claim that physical activity has positive effect on school work.
first_indexed 2022-10-21T20:01:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Juha-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-21T05:30:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-21T05:30:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83611", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteytt\u00e4 3.- ja 5.-\nluokkalaisten akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun p\u00e4tevyyteen \nkoulussa sek\u00e4 koettuun sosiaaliseen tukeen. Lis\u00e4ksi tutkittiin 3.- ja 5.-luokkalaisten fyysisen \naktiivisuuden ja -inaktiivisuuden sek\u00e4 koulumotivaation tasoa.\nTutkimuksen kohteena oli h\u00e4meenlinnalaisen koulun 3.- ja 5.-luokan oppilaat. T\u00e4ss\u00e4 koulussa \nsuoritettiin CHIPASE-projektiin liittyv\u00e4 tutkimus, jonka aineistoa tutkimukseni hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4. \nProjektin osa, jota tutkimukseni hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 toteutettiin syksyll\u00e4 2015 mittaamalla oppilaiden \nfyysist\u00e4 aktiivisuutta viikon ajan vy\u00f6t\u00e4r\u00f6lle sijoitettavalla kiihtyvyysmittarilla sek\u00e4 \ntoteuttamalla koulumotivaatiota, koettua p\u00e4tevyytt\u00e4 ja koettua sosiaalista tukea mittaavat \nkyselyt. Akateemista p\u00e4tevyytt\u00e4 mitattiin lukutaitoa ja matemaattisia taitoja mittaavilla testeill\u00e4. \nKohdejoukoksi lopulliseen aineistoon valikoitui yhteens\u00e4 55 oppilasta. Oppilaat valikoituivat \nmukaan sill\u00e4 perusteella, ett\u00e4 he olivat tehneet kaikki yll\u00e4 mainitut testit ja mittaukset.\nAnalysointimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, kun selvitettiin fyysisen \naktiivisuuden yhteytt\u00e4 akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun p\u00e4tevyyteen \nkoulussa sek\u00e4 koettuun sosiaaliseen tukeen. Fyysisen aktiivisuuden ja koulumotivaation tasoa \nkuvailtiin keskiarvoilla ja keskihajonnoilla. Enemm\u00e4n ja v\u00e4hemm\u00e4n liikkuvien ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 \neroja tarkasteltiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 riippumattomien otosten t-testi\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella ei voida tehd\u00e4 suuria johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 fyysisen aktiivisuuden \nyhteyksist\u00e4 oppimiseen ja kouluty\u00f6skentelyyn, vaikka aiemmat tutkimukset tukevat v\u00e4itett\u00e4 \nfyysisen aktiivisuuden kouluty\u00f6skentely\u00e4 edist\u00e4v\u00e4st\u00e4 vaikutuksesta, koska t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen \nmukaan fyysisell\u00e4 aktiivisuudella ei ollut yhteytt\u00e4 oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen, \nkoulumotivaatioon, koettuun p\u00e4tevyyteen koulussa tai koettuun sosiaaliseen tukeen. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n \nluokitellessa oppilaat enemm\u00e4n ja v\u00e4hemm\u00e4n fyysisesti aktiivisten ryhmiin, ei tilastollisesti \nmerkitsevi\u00e4 eroja l\u00f6ytynyt, kun ryhmien keskiarvoja tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to investigate the association of physical activity with academic \nperformance, school motivation, perceived competence in school and perceived social support \namong 3rd and 5th graders. In addition, the levels of physical activity and school motivation of \n3rd and 5th graders were examined.\nThe subjects of the study were 3rd and 5th grade pupils in a school in H\u00e4meenlinna, Finland. \nThis school was the subject of a study related to CHIPASE project, from where the data that I \nuse in this study is from. The part of the project that this research use was carried out in autumn \n2015 by measuring the physical activity of the pupils for a week with an accelerometer placed \non their waist and by carrying out questionaires measuring school motivation, perceived \ncompetence and perceived social support. Academic competence was measured by test of \nreading and mathematical skills. A total of 55 pupils were selected as the target population for \nthe final data set. The pupils were selected on the basis that they had taken all the test and \nmeasurements mentioned above. Pearson\u2019s correlation coefficent was used as a method of \nanalysis to examine the relationship between physical activity and academic performance, \nschool motivation, perceived competence and perceived social support. Levels of physical \nactivity and school motivation were described by means and standard deviations. Differences \nbetween more and less active groups were examined using independent samples t-test.\nPhysical activity was not associated with academic performance, school motivation, perceived \ncompetence or perceived social support. Similarly, when students were classified into less and \nmore physical active categories, no statistically significant differences were found when group \nmeans were examined using independent samples t-test. This study does not allow us to draw \nany major conclusions about the effects of physical activity on learning and school work, even\nprevious studies support the claim that physical activity has positive effect on school work.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-21T05:30:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-21T05:30:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akateeminen suoriutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu p\u00e4tevyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, p\u00e4tevyyden tunteeseen sek\u00e4 koettuun sosiaaliseen tukeen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210214928", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4tevyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83611
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9efb2348-62e8-4d88-b93c-397c01876d0d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210214928.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Juha-Pekka Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen akateeminen suoriutuminen koulumotivaatio koettu pätevyys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta fyysinen aktiivisuus motivaatio opintomenestys koululaiset oppilaat sosiaalinen tuki pätevyys
title Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen
title_full Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen
title_fullStr Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen
title_full_unstemmed Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen
title_short Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen
title_sort oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen koulumotivaatioon pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen
title_txtP Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen
topic akateeminen suoriutuminen koulumotivaatio koettu pätevyys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta fyysinen aktiivisuus motivaatio opintomenestys koululaiset oppilaat sosiaalinen tuki pätevyys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education akateeminen suoriutuminen fyysinen aktiivisuus koettu pätevyys koululaiset koulumotivaatio liikunta motivaatio opintomenestys oppilaat pätevyys sosiaalinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83611 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210214928
work_keys_str_mv AT hänninenjuhapekka oppilaidenfyysisenaktiivisuudenjainaktiivisuudenyhteysakateemiseensuoriutumise