Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyttä 3.- ja 5.-
luokkalaisten akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen
koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Lisäksi tutkittiin 3.- ja 5.-luokkalaisten fyysisen
aktiivisuuden ja -inaktiivisuuden sekä koulumotivaation tasoa.
Tutkimuksen kohteena oli hämeenlinnalaisen koulun 3.- ja 5.-luokan oppilaat. Tässä koulussa
suoritettiin CHIPASE-projektiin liittyvä tutkimus, jonka aineistoa tutkimukseni hyödyntää.
Projektin osa, jota tutkimukseni hyödyntää toteutettiin syksyllä 2015 mittaamalla oppilaiden
fyysistä aktiivisuutta viikon ajan vyötärölle sijoitettavalla kiihtyvyysmittarilla sekä
toteuttamalla koulumotivaatiota, koettua pätevyyttä ja koettua sosiaalista tukea mittaavat
kyselyt. Akateemista pätevyyttä mitattiin lukutaitoa ja matemaattisia taitoja mittaavilla testeillä.
Kohdejoukoksi lopulliseen aineistoon valikoitui yhteensä 55 oppilasta. Oppilaat valikoituivat
mukaan sillä perusteella, että he olivat tehneet kaikki yllä mainitut testit ja mittaukset.
Analysointimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, kun selvitettiin fyysisen
aktiivisuuden yhteyttä akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen
koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Fyysisen aktiivisuuden ja koulumotivaation tasoa
kuvailtiin keskiarvoilla ja keskihajonnoilla. Enemmän ja vähemmän liikkuvien ryhmien välisiä
eroja tarkasteltiin käyttämällä riippumattomien otosten t-testiä.
Tämän tutkimuksen perusteella ei voida tehdä suuria johtopäätöksiä fyysisen aktiivisuuden
yhteyksistä oppimiseen ja koulutyöskentelyyn, vaikka aiemmat tutkimukset tukevat väitettä
fyysisen aktiivisuuden koulutyöskentelyä edistävästä vaikutuksesta, koska tämän tutkimuksen
mukaan fyysisellä aktiivisuudella ei ollut yhteyttä oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen,
koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa tai koettuun sosiaaliseen tukeen. Myöskään
luokitellessa oppilaat enemmän ja vähemmän fyysisesti aktiivisten ryhmiin, ei tilastollisesti
merkitseviä eroja löytynyt, kun ryhmien keskiarvoja tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testillä.
The purpose of this study was to investigate the association of physical activity with academic
performance, school motivation, perceived competence in school and perceived social support
among 3rd and 5th graders. In addition, the levels of physical activity and school motivation of
3rd and 5th graders were examined.
The subjects of the study were 3rd and 5th grade pupils in a school in Hämeenlinna, Finland.
This school was the subject of a study related to CHIPASE project, from where the data that I
use in this study is from. The part of the project that this research use was carried out in autumn
2015 by measuring the physical activity of the pupils for a week with an accelerometer placed
on their waist and by carrying out questionaires measuring school motivation, perceived
competence and perceived social support. Academic competence was measured by test of
reading and mathematical skills. A total of 55 pupils were selected as the target population for
the final data set. The pupils were selected on the basis that they had taken all the test and
measurements mentioned above. Pearson’s correlation coefficent was used as a method of
analysis to examine the relationship between physical activity and academic performance,
school motivation, perceived competence and perceived social support. Levels of physical
activity and school motivation were described by means and standard deviations. Differences
between more and less active groups were examined using independent samples t-test.
Physical activity was not associated with academic performance, school motivation, perceived
competence or perceived social support. Similarly, when students were classified into less and
more physical active categories, no statistically significant differences were found when group
means were examined using independent samples t-test. This study does not allow us to draw
any major conclusions about the effects of physical activity on learning and school work, even
previous studies support the claim that physical activity has positive effect on school work.
|