”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta osana sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta ja tukea. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisissa tehtävissä opettajat käyttävät koiraa sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja koskevissa opetus- ja k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nyholm, Saara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83608
_version_ 1828193053946413056
author Nyholm, Saara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nyholm, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nyholm, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nyholm, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta osana sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta ja tukea. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisissa tehtävissä opettajat käyttävät koiraa sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja koskevissa opetus- ja kasvatustilanteissa kouluarjessa. Tutkimus oli laadullinen ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun keinoin keväällä 2022. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka työskentelivät luokanopettajan, erityisluokanopettajan, laaja-alaisen erityisopettajan tai resurssiopettajan tehtävissä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti temaattisen analyysin keinoin. Lähestymistapa tutkimukseen oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokivat sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opettamisen koira-avusteisesti suunnitelmalliseksi ja tavoitteelliseksi toiminnaksi, jossa erilaisten interventioiden avulla sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja opetetaan ja tuetaan. Toisaalta koira-avusteinen toiminta koettiin spontaaneiksi hetkiksi kouluarjessa, joissa koiran avulla poimittiin yhteiseen keskusteluun oppilaille tarpeellisia asioita. Opettajat kokivat koiran tuovan luokkiin levollisuutta ja rauhallisuutta sekä parantavan lasten tunnesäätelyä. Tämä näkyi esimerkiksi niin, että suuria tunnepurkauksia ja väkivaltaista käyttäytymistä esiintyi vähemmän päivinä, joina koira oli luokassa läsnä. Lisäksi koira toi oppilaille iloa ja lisäsi sosiaalisia kontakteja sekä lisäsi luokkien yhteishenkeä. Koiran tehtävät sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetustilanteissa jakautuivat seuraaviin kolmeen teemaan: tunteiden tasapainottaja, vuorovaikutuksen lisääjä ja kommunikointitaitojen opettaja. Nämä pääteemat jakautuivat analyysissa vielä omiksi alateemoiksi. Koira tunteiden tasapainottajana pääteeman muodostivat alateemat: ahdistuksen ja jännityksen lievittäjä, aggression purkaja ja aggressiotilanteen rauhoittaja, lohduttaja sekä ilmapiirin luoja. Koira vuorovaikutuksen lisääjänä pääteema puolestaan jakautui alateemoihin: jäänmurtaja lapsen ja aikuisen välillä sekä lasten välisen vuorovaikutuksen lisääjä. Viimeinen koiran tehtäviä koskeva pääteema eli sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjoittaja jakautui kolmeen alateemaan eli kommunikointitaitojen opettajan, empatiataitojen kehittäjän ja pohdintojen herättäjän ja lisääjän teemoihin.
first_indexed 2022-10-20T20:00:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyholm, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-20T07:07:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-20T07:07:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83608", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta osana sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta ja tukea. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisissa teht\u00e4viss\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t koiraa sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja koskevissa opetus- ja kasvatustilanteissa kouluarjessa. \nTutkimus oli laadullinen ja sen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidun haastattelun keinoin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t luokanopettajan, erityisluokanopettajan, laaja-alaisen erityisopettajan tai resurssiopettajan teht\u00e4viss\u00e4. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti temaattisen analyysin keinoin. L\u00e4hestymistapa tutkimukseen oli fenomenologis-hermeneuttinen. \nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opettajat kokivat sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opettamisen koira-avusteisesti suunnitelmalliseksi ja \ntavoitteelliseksi toiminnaksi, jossa erilaisten interventioiden avulla sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja opetetaan ja tuetaan. Toisaalta koira-avusteinen toiminta koettiin spontaaneiksi hetkiksi kouluarjessa, joissa koiran avulla poimittiin yhteiseen keskusteluun oppilaille tarpeellisia asioita. Opettajat kokivat koiran tuovan luokkiin levollisuutta ja rauhallisuutta sek\u00e4 parantavan lasten \ntunnes\u00e4\u00e4tely\u00e4. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyi esimerkiksi niin, ett\u00e4 suuria tunnepurkauksia ja v\u00e4kivaltaista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 esiintyi v\u00e4hemm\u00e4n p\u00e4ivin\u00e4, joina koira oli luokassa l\u00e4sn\u00e4. Lis\u00e4ksi koira toi oppilaille iloa ja lis\u00e4si sosiaalisia kontakteja sek\u00e4 lis\u00e4si luokkien yhteishenke\u00e4.\nKoiran teht\u00e4v\u00e4t sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetustilanteissa jakautuivat seuraaviin kolmeen teemaan: tunteiden tasapainottaja, vuorovaikutuksen lis\u00e4\u00e4j\u00e4 ja kommunikointitaitojen opettaja. N\u00e4m\u00e4 p\u00e4\u00e4teemat jakautuivat analyysissa viel\u00e4 omiksi alateemoiksi. Koira tunteiden \ntasapainottajana p\u00e4\u00e4teeman muodostivat alateemat: ahdistuksen ja j\u00e4nnityksen lievitt\u00e4j\u00e4, aggression purkaja ja aggressiotilanteen rauhoittaja, lohduttaja sek\u00e4 ilmapiirin luoja. Koira vuorovaikutuksen lis\u00e4\u00e4j\u00e4n\u00e4 p\u00e4\u00e4teema puolestaan jakautui \nalateemoihin: j\u00e4\u00e4nmurtaja lapsen ja aikuisen v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 lasten v\u00e4lisen vuorovaikutuksen lis\u00e4\u00e4j\u00e4. Viimeinen koiran teht\u00e4vi\u00e4 koskeva p\u00e4\u00e4teema eli sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjoittaja jakautui kolmeen alateemaan eli kommunikointitaitojen opettajan, empatiataitojen kehitt\u00e4j\u00e4n ja pohdintojen her\u00e4tt\u00e4j\u00e4n ja lis\u00e4\u00e4j\u00e4n teemoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-20T07:07:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-20T07:07:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koira-avusteinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSe ilo, mik\u00e4 n\u00e4kyy lasten silmiss\u00e4, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, ett\u00e4 on koirap\u00e4iv\u00e4!\u201d : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210204926", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83608
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:54Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2a0f341-6791-4442-a754-629880a9b540\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210204926.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyholm, Saara ”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa koira-avusteinen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset taidot tunnetaidot koira
title ”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
title_full ”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
title_fullStr ”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa ”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
title_full_unstemmed ”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa ”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
title_short ”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!”
title_sort se ilo mikä näkyy lasten silmissä kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa että on koirapäivä opettajien kokemuksia koira avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
title_sub opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
title_txtP ”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
topic koira-avusteinen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset taidot tunnetaidot koira
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koira koira-avusteinen pedagogiikka sosiaaliset taidot tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83608 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210204926
work_keys_str_mv AT nyholmsaara seilomikänäkyylastensilmissäkunnekohtaakoiranaamullajahuomaaettäonkoirapäiväopettaji